کد خبر: سالک-سلامت
۲۶ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۰۰

معاون بهداشتی دانشکده پزشکی جهرم ، گفت: بیماری سالک در شهرستان جهرم نسبت به سال های گذشته روند رو به افزایشی به خود گرفته و متاسفانه تا کنون بیش از ۳۰۰ نفر از شهروندان به این بیماری مبتلا شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت در فارس ، دکتر سید مجید افزود: شهر جهرم و حومه، حیدرآباد و قطب آباد به ترتیب بالاترین آمار مبتلایان را تا به خود اختصاص داده اند و پیش بینی می شود در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی این آمار در سال  آینده سیر بسیار بالاتری داشته باشد.

معاون بهداشتی دانشکده پزشکی جهرم با اشاره به اینکه امسال کودکان زیر ۱۰ سال بالاترین آمار مبتلایان به سالک هستند تصریح کرد: تجمع زباله ها و نخاله های ساختمانی، خانه های مخروبه و خالی از سکنه در بافت قدیم، جوندگان و سگ های ولگرد و کودهای حیوانی از مهمترین عوامل افزایش پشه خاکی و در نتیجه افزایش بیماری سالک  است.

ارجمند در ارتباط با زمینه بروز این بیماری گفت: عامل این بیماری انگل است که از طریق نیش پشه خاکی به انسان انتقال پیدا می‌کند. در جایی که نیش می‌زند علاوه بر زخم سالک که ممکن است دچار  عفونت ثانویه نیز بشوند .

وی از این بیماری به عنوان یکی از معضلات سلامت کشور که هنوز مطرح است اشاره کرد و افزود: کنترل و پیشگیری این بیماری دشوار است و مستقیما با عملکرد فردی و اجتماعی ارتباط دارد. کاری که شهروندان می بایست انجام دهند این است  که از گزش پیشگیری کنند. از جمله اینکه از پشه بند و توری در محل پنجره‌ها و درب ورودی به خصوص در فصول فعالیت پشه‌ها استفاده کنند. لباس‌های پوشیده و آستین بلند بپوشند و از دور کننده حشرات استفاده کنند و در روستاها نیز روستاها زباله‌ها را به صورت بهداشتی جمع آوری و دفع کنند و فضولات دامی را جمع آوری نمایند. دامداری‌ها را از محل زندگی‌شان دور کنند که فاصله تجمع پشه‌ها با محل زندگی افزایش پیدا کند.

دکتر ارجمند ادامه داد: بیماریابی فعال،  بهسازی محیط  با همکاری سایر سازمان‌هایی که به نوعی در این امر موثر هستند،  مانند  جمع و دفع بهداشتی زباله‌ها، جمع آوری مناسب آبهای راکد و فاضلاب‌ها هم از جمله اقداماتی است که برای مهار و کنترل بیماری بسیار مهم است.

معاون بهداشتی دانشگده پزشکی جهرم خاطر نشان کرد: اگر هر فردی دچار زخمی شود که بیش از ده روز طول بکشد و بهبود پیدا نکند، حتما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نماید تا امور درمانی برای وی سریعا آغاز شود.در این راستا تمام اقدامات تشخیصی و درمانی بیماری سالک در مرکز درمان سالک واقع در آزمایشگاه غفوری  به صورت رایگان در اختیار بیماران قرار داده می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha