کد خبر: سرزنش-افراد-مبتلا-به-کووید-۱۹-موجب-طولا
۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۱۸

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی  کردستان،دکتر آرزو فلاحی اظهار کرد: انتخاب کلمات نامناسب در رابطه با ویروس کرونا و مبتلایان، سبب ایجاد احساسات منفی می شود.

وی با بیان اینکه، «انگ»، نگرش‌های منفی، رفتارهای تبعیض آمیز و طرد کننده نسبت به فرد یا گروهی از افراد با یک ویژگی خاص است، افزود: انگ زدن باعث از بین رفتن یکپارچگی جامعه، و منزوی شدن گروهی از افراد می‌شود لذا نسبت دادن این مقوله به افراد مبتلا به کرونا، علاوه بر رنج و نگرانی بیماری، موجب  تحت فشار قرارگرفتن آنان از لحاظ روانی می‌شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: انگ زدن به مبتلایان به کرونا موجب پنهان کردن بیماری، عدم اشتیاق برای انجام رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه، انتشار ویروس و طولانی شدن پروسه درمان می‌شود.

دکتر فلاحی با بیان اینکه، کرونا را به منطقه‌ خاصی مانند چین یا شهر خاصی در کشور نامگذاری نکنیم، ادامه داد: به افراد مبتلا نگوییم «کرونایی» یا «قربانیان کرونا»، به‌جای آن بگوییم افراد مبتلا به کرونا  یا افرادی‌ که به دلیل کرونا فوت کردند و یا تحت درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه افراد سالمند و مبتلایان به بیماری زمینه‌ای در معرض انگ هستند، عنوان کرد: مراقب افراد سالمند در خانواده و اجتماع باشیم و از آن‌ها حمایت کنیم و از جملاتی مانند خوشبختانه فقط افراد سالمند یا دارای بیماری زمینه ای در خطر مرگ هستند، استفاده نکنیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: ضمن رعایت توصیه های بهداشتی و آموزش روش‌های پیشگیری به اطرافیان، با افراد دارای نشانه‌های بیماری، با خشم و طرد برخورد نکنید.

دکتر فلاحی با بیان اینکه مبتلایان به کرونا را به استراحت در منزل و پیگیری درمان تشویق کنیم، اضافه کرد: به افراد بیماری که در خانه مراقبت می‌شوند، یادآوری کنیم جدا بودن فرد از دیگران و مجزا بودن وسایل، به معنی خشم یا طرد نیست، بلکه برای مدت کوتاه و برای مراقبت و پیشگیری است.

وی ضمن تأکید بر اینکه شهروندان اخبار مربوط به کرونا را از طریق رسانه و منابع رسمی دنبال کنند، تصریح کرد: به شایعات در مورد ابتلای دوست، آشنا، همسایه دامن نزنید و به اخبار منابع غیر رسمی در فضای مجازی اهمیت ندهید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه، در زمان همه‌گیری بیماری، مراقب یکدیگر باشید، افزود: افراد مبتلا به ویروس کرونا ممکن است هریک از ما یا عزیزان ما باشند، بنابراین آنها را، دیگرانی جدا از خود ندانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha