کد خبر: سرطان-روده-بزرگ-و-ارتباط-آنها-با-عفونت
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
سرطان روده بزرگ و ارتباط آنها با عفونت‌های خونی
به گزارش گروه بهداشت درمان طبنا (خبرگزاری سلامت) به نقل از MedicalNewsToday، این مطالعه که محققان در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا در سال 2020 ارائه خواهند داد، ممکن است به پزشکان کمک کند تا از سرطان روده بزرگ بهتر جلوگیری کنند.

سرطان روده بزرگ و عفونت‌های باکتریایی

سرطان روده بزرگ و ارتباط آنها با عفونت‌های خونی سرطان روده بزرگ در روده بزرگ یا رکتوم رخ می دهد. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، این سومین نوع شایع سرطان در ایالات متحده است. تقریباً 90٪ موارد در افراد دارای 50 سال یا بالاتر اتفاق می افتد. علاوه بر سن، عوامل خطرزا شامل سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ، برخی از سندرم‌های ژنتیکی، چاقی، عدم ورزش، رژیم غذایی دارای میزان کم میوه و سبزیجات و بیماری التهابی روده است. باکتری های بی‌هوازی برخلاف باکتری‌های هوازی، برای عملکرد به اکسیژن احتیاج ندارند. آنها یک قسمت طبیعی از بدن انسان هستند که در مناطق مختلف از جمله روده وجود دارند. ویسندگان این مطالعه جدید متذکر می شوند که تحقیقات قبلی انواع خاصی از باکتری های بی هوازی را با سرطان روده بزرگ مرتبط کرده است. محققان می‌خواستند از طریق یک مطالعه در مقیاس بزرگ‌‌تر این پیوند را بیشتر کشف کنند.

خطر قابل توجهی در این ارتباط وجود دارد

نویسندگان این مطالعه دریافتند که عفونت‌های باکتریایی بی هوازی خون با افزایش قابل توجهی در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ همراه است. به عنوان مثال، افرادی که به Clostridium septicum مبتلا بودند، 42 برابر بیشتر از یک سال احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را داشتند.تنها 5/0٪ از افراد گروه تحت کنترل، که عفونت باکتریایی نداشته اند، مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند، در مقایسه با 20.8٪ از افرادی که به عفونت C. septicum مبتلا بودند.
همانطور که نویسندگان این مطالعه در مقاله خود نتیجه گیری می کنند: در این مطالعه در مقیاس بزرگ، مشخص شد که در افراد مبتلا به عفونت خونیِ ناشی از باکتری های بی هوازی منتخب، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تا 42 برابر در مقایسه با افراد مبتلا به عفونت خونی ناشی از باکتری های هوازی مانند Escherichia coli یا استافیلوکوکوس اورئوس بیشتر است.
دکتر Ulrik Justesen، نویسنده مطالعه، از بیمارستان دانشگاه اودنس در دانمارک، متذکر می شود که اگرچه بین عفونت های باکتریایی بی هوازی خون و سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیمی وجود دارد، اما هنوز مشخص نیست که علت علی بین آنها چیست. مترجم : معین حبیبی
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha