کد خبر: شیوع-بیماری-آندومتریوز-و-ارتباط-آن-با-ن
۳ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۵۰
شیوع بیماری آندومتریوز و ارتباط آن با نازایی

دکتر شیرین شفقت متخصص زنان، زایمان و نازایی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به بیماری چسبندگی و فیبروم رحم اظهار کرد: در این خصوص مراجعه‌کننده ها زیاد نیستند. اما دو نوع چسبندگی رحم وجود دارد که به دلیل اینکه ظاهری نیستند، تشخیص آن هم برای مردم راحت نیست.

چسبندگی رحم

وی افزود: زایمان سزارین یکی از دلایلی است که باعث ایجاد چسبندگی رحم برای بانوان می شود چراکه در گذشته زایمان سزارین بسیار زیاد شده بود و همین باعث شد که چسبندگی رحم به خودی خود برای خانم ها به وجود آید.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی با بیان اینکه یکی از شایع ترین دلایل نازایی در کشور، چسبندگی رحم است، بیان کرد: در بسیاری از زنانی که دچار نازایی هستند، چسبندگی رحم مشاهده می شود و به همین دلیل باید آن را درمان کنیم.

بیماری آندومتریوز

دکتر شفقت ادامه داد: در زنانی که بیماری آندومتریوز دارند به دنبال علائم چسبندگی رحم هستیم تا نسبت به درمان آن اقدام کنیم چراکه این بیماری نیز یکی از دلایل نازایی است.

وی گفت: اگر همه مریض ها به صورت دائم به پزشک مراجعه داشته باشند هیچ گاه بیماری جدی برای آنها پیش نمی آید. بدون تردید هر بیماری قبل از بروز علائمی با خود به همراه دارد و اگر مریض قبل از رشد ، متوجه آن شود می تواند نسبت به درمان بیماری اقدام کند.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی افزود: اگر مردم ما هم مانند دیگر کشورهای دنیا در خصوص انواع بیماری ها پیشگیری های لازم را انجام دهند می توانند از ابتلا به خیلی از بیماری ها جلوگیری کنند.

دکتر شفقت در پاسخ به این سوال که آیا سرطان ها علائم خاصی دارند یا خیر، تصریح کرد: زمانی ما متوجه سرطان ها می شویم که بیماری رشد کرده و قسمتی از نقاط بدن را درگیر کرده است. اگر فرد به طور مداوم چکاپ شود شاید بتوانیم مانع از ابتلای فرد به بسیاری از بیماری ها شویم.

علائم سرطان تخمدان

وی تاکید کرد: به طور مثال سرطان تخمدان معمولا با انواع کیست ها ظاهر می شوند و می توانیم با معاینه و چکاپ قبل از اینکه بیماری پیشرفت کند آن را تشخیص دهیم و نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: زمانی که به صورت مرتب دیواره های رحم معاینه می شود؛ اگر متوجه زخیم شدن دیواره رحم شویم می توانیم متوجه بیماری سرطان شویم. با معاینه می توان مراحل اولیه بیماری را تشخیص داد.

سرطان رحم بیماری خطرناکی نیست

دکتر شفقت توضیح داد: بیماری سرطان رحم بیماری خطرناکی نیست و اگر ما سریعا متوجه این بیماری شویم برای درمان رحم فرد برداشته می شود. سرطان رحم معمولا در سنی به وجود می آید که خانم ها مادر شده اند.

وی ادامه داد: اگر بیماری دیر تشخیص داده شود؛ بیماری می تواند به تخمدان ها برسد و یا وارد خون شود و کل بدن را درگیر کند که آن زمان دیگر خیلی خطرناک است.

این پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: یک زن می تواند بدون رحم و تخمدان به زندگی خود هم ادامه دهد اما بدون کبد و کلیه نمی تواند به راحتی زندگی کند. معتقدیم سرطان های رحمی جزو بهترین نوع سرطان هایی است که اگر سریع تشخیص داده شود می توانیم با برداشتن رحم آن را درمان کنیم.

دکتر شفقت تاکید کرد: خانم ها نسبت به سلامتی خود بسیار بی دقت هستند و خیلی به این موضوع اهمیتی نمی دهند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha