کد خبر: ضرورت-ارتقای-سواد-سلامت-مادران-در-زمین
۱۲ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۲۸

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر «مهرزاد لطفی» در این پیام تغذیه با شیر مادر را  بهترین آغاز زندگی برای نوزادان در تمام مناطق مختلف جهان از نظر توسعه یافتگی عنوان کرده است.

در متن این پیام آمده است:

شیر مادر مائده الهی پروردگار عالم به انسان است که به دلیل مزایای بی نظیر و بدون جانشین آن، همواره ترویج تغذیه با شیر مادر به عنوان راهکار موثر کاهش مرگ و میر کودکان و ارتقای سلامت آنان از اجزای مراقبت های بهداشتی کشور محسوب شده است.

در اسلام، تغذیه با شیر مادر در آیات بسیاری از کتاب قرآن توصیه شده است؛ روشن ترین مرجع آیه ۲۳۳ از سوره بقره است که می فرماید: شایسته است مادران دو سال کامل فرزند خویش را شیر دهند.

با توجه به اهمیت شیر مادر در سلامت و بقای شیرخواران و نقش بی بدیل آن در سلامت دوران نوزادی، کودکی و حتی میانسالی و سالمندی، سال های متمادی است که این موضوع مرکز توجه سازمان ها و مجامع بین المللی است.

تغذیه با شیر مادر بهترین شروع زندگی را برای نوزادان در تمام مناطق مختلف جهان از نظر توسعه یافتگی فراهم می کند. حتی در کشورهای توسعه یافته، عدم تغذیه با شیر مادر با افزایش خطر بقاء و سلامت کودکان مرتبط است. تغذیه با شیر مادر منجر به کاهش هزینه های اقتصادی خانواده، جامعه، سیستم بهداشتی و محیط زیست می گردد.

شعار هفته جهانی تغذیه با شیر مادر در سال ۹۹ «سیاره ای  سالم؛ با حمایت از تغذیه با شیر مادر» به تأثیر تغذیه شیرخواران بر تغییرات آب و هوایی و محیط زیست و همچنین ضرورت حفظ، ترویج و حمایت از تغذیه با شیر مادر در راستای سلامت کره خاکی و ساکنان آن می پردازد. تغذیه با شیر مادر نمونه بارزی از ارتباط عمیق بین سلامت انسان و اکوسیستم های طبیعت است.

در این راستا همکاری بین بخشی در سطوح مختلف در زمینه مسائل زیست محیطی منجر به رسیدن به هدف مشترکی خواهد شد که همان سلامت کودکان و جامعه است و باید همگی با همکاری مشترک بین بخشی دستگاه ها و سازمان های ذیربط در حوزه سلامت کودکان و محیط زیست بر ارتباط بین تغذیه با شیر مادر و محیط زیست تأکید داشت.

با این تفاسیر اجرای فعالیت هایی مرتبط با ترویج تغذیه با شیر مادر همچون ارتقای سواد سلامت مادران در زمینه اهمیت شیردهی و بهره مندی تمامی کودکان از این موهبت الهی، وظیفه هر فرد مسوولیت پذیر در جامعه است، چرا که تغذیه سالم ضامن نسل سالم و پویا است و این نسل سالم و پویا سازنده جامعه ای برتر و پیشرو خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha