کد خبر: ضرورت-تدوین-نقشه-پژوهشی-برای-۱۰-بیماری
۱۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۰۳

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، جلسه‌ای با حضور دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر فرزین رضاعی رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دکتر افشین ملکی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، مسئولین دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، جمعی از  پژوهشگران و اعضای هیات علمی با هدف بازرسی، بازدید و نظارت بر پروژه‌ها و ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه در محل تالار شهید رستم پور دانشگاه علوم پزشکی کردستان برگزار شد.

هیچ فردی بدون پرداختن به پژوهش نمی‌تواند فناور موفقی شود‌

در ابتدای این جلسه دکتر نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی از سیاست‌گذاری جدید حوزه معاونت مذکور اظهار کرد: در نگرش جدید به حوزه پژوهش و فناوری ادغام آیتم‌های حوزه آموزش با پژوهش و حوزه دانشجویی در سال آینده و ارزشیابی بر اساس آیتم های نامبرده از جمله برنامه‌های این معاونت است.

دکتر نجفی با تاکید بر رتبه‌بندی دانشگاه‌ها از لحاظ علمی نه فقط صرف تعداد مقاله افزود: چاپ و تدوین مقاله امری مطلوب و قابل ستایش است اما هیچ فردی بدون پرداختن به پژوهش نمی‌تواند فناور موفقی شود‌.

وی تدوین نقشه پژوهشی برای ۱۰ بیماری مهم در سطح  کشور که بیشترین بار بیماری را دارند مهم بیان کرد و گفت: بر اساس بار بیماری ترسیم نقشه ملی و سپردن ارزیابی این امر به شبکه‌های تحقیقاتی ضرورت دارد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اذعان کرد:  دانشگاه علوم پزشکی کردستان شایستگی قرارگرفتن در رتبه‌بندی تیپ ۲ دانشگاه‌ها را دارد و از سال آینده ارتقای این امر میسر خواهد شد.

دکتر نجفی با بیان اینکه از تولیدات فناورانه در حوزه سلامت حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و معضل بیکاری، ارتقای فناوری‌های حوزه سلامت در راستای ورود به عرصه تجاری سازی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان الزامی است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان کردستان در حوزه گیاهان دارویی افزود: بهره‌ جستن از توان فعالیت‌های دانش بنیان، همکاری شرکت‌های فناورانه حوزه داروهای گیاهی و تقویت این حوزه با توجه به پتانسیل‌های استان گام مهمی در راستای اشتغالزایی و رشد شرکت‌های مذکور است و می‌تواند‌ دانشگاه علوم پزشکی کردستان را به سوی دانشگاه‌های نسل سوم سوق دهد.

کمبود سرانه فضای آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

همچنین در ادامه دکتر رضاعی رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان به مهمترین دستاوردهای دانشگاه در زمینه تحقیقات پژوهشی و کسب رتبه‌های برتر پژوهشی، اشاره و فعالیت‌های محققین و همکاران در مراکز تحقیقاتی  و نقاط ضعف و قوت دانشگاه در زمینه پژوهش را برشمرد.

دکتر رضاعی در ادامه با اشاره به مشکلات دانشگاه، کمبود سرانه فضای آموزشی، ورزشی و مکان‌های فرهنگی به ازای هر دانشجو اظهار کرد: ارتقای حوزه آموزشی، افزایش مراکز تحقیقاتی و افزایش راه‌اندازی رشته‌های جدید دانشگاهی از جمله مطالبات ما از وزارت متبوع است چراکه در این زمینه وضعیت دانشگاه علوم پزشکی کردستان  نسبت به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های همجوار قابل قیاس نیست‌.

وی در ادامه با بیان اینکه ارتقای سطح آموزش منجر به گسترش و توسعه پژوهش خواهد شد تحقق این امر را مستلزم ایجاد زیرساخت‌های آموزشی بیان کرد.

چاپ ۵۳ عنوان کتاب تالیفی و ترجمه در انتشارات دانشگاه علوم پزشکی کردستان

در ادامه دکتر افشین ملکی معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کردستان گزارشی از عملکرد تحقیقات و فناوری دانشگاه را ارائه داد و به روند انتشار مقالات دانشگاه در بانک اطلاعاتی Scopus، روند انتشار مقالات در بانک اطلاعاتی Web of Science، تعداد مقالات پراستناد، رتبه بندی دانشگاه در رده‌بندی تایمز و وبومتریکس، تولیدات علمی مراکز تحقیقاتی، تعداد مجلات علمی دانشگاه، چاپ ۵۳ عنوان کتاب تالیفی و ترجمه در انتشارات دانشگاه اشاره کرد.

دکتر ملکی همچنین گزارشی از طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های مصوب از آذر ماه سال گذشته تا مدت مشابه سال جاری، فعالیت‌های مرکز رشد دانشگاه و فعالیت‌های کمیته اخلاق را ارائه داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha