کد خبر: عدم-دسترسی-به-انسولین-مناسب-در-کشور-ادا
۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷
عدم دسترسی به انسولین مناسب در کشور/ ادامه چرخه انتقال کووید بسیار خطرناک است

دکتر سید عادل جاهد فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آخرین وضعیت بیماران دیابتی با توجه به نبود انسولین در کشور گفت: در حال حاضر بیماران مبتلا به دیابت در کشور با مشکلات مهمی در تهیه انسولین مواجه هستند.

وی افزود: بسیاری از بیماران دیابتی مبتلا به کووید 19 یا بستگان نزدیک آنها با توجه به نحوه توزیع ماهانه انسولین، مجبور به مراجعه مکرر به پزشکان و داروخانه ها و در واقع حضور در جامعه و محیط عام هستند و این از نظر ادامه چرخه انتقال کووید بسیار خطرناک است.

فوق تخصص غدد، رشد و متابولیسم گفت: نمی شود تنها با شعار در خانه ماندن دلخوش باشیم ولی قوانین اداری ما، این خواسته معقول را بدون دلیل منطقی، ناممکن سازند. انتظار می رود که حداقل در مورد انسولین که دارویی حیاتی است و با توجه به سیستم ثبت پرونده ای که سالها برای آن وجود داشته و به راحتی قابل نظارت است، سهمیه بیماران هر 3-4 ماه یک بار داده شود تا ضمن کاهش رفت و آمدهای غیر ضروری، آرامش خاطر این بیماران نیز فراهم شود.

دکتر جاهد تاکید کرد: از افرادی که عنوان می‌کنند که انسولین در کشور موجود است، خواهش می کنیم که تنها یک بار به صورت عملی و شخصا برای تهیه انسولین به داروخانه ها مراجعه کنند تا بدون نیاز به هیچ بحثی مشکل را با تمام وجود حس کنند.

عدم دسترسی به انسولین مناسب

این پزشک فوق تخصص غدد با بیان اینکه بسیاری از بیمارانم به دلیل عدم دسترسی به انسولین مناسب خود در زمان لازم، میزان مصرف خود را کم کرده و یا نامرتب استفاده کرده اند، تصریح کرد: این بیماران با افزایش قند به ما مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر گهگاه داروخانه ها با توجه به نداشتن همه انسولین هایی که سالها مورد استفاده بیمارها بوده اند، نوع انسولین تجویز شده توسط پزشک را عوض می کنند که این امر اصلا قابل پذیرش نیست و خود منجر به افزایش رفت و آمد بیمارها به سیستم بهداشتی می شود.

نامه ۱۲۰ پزشک غدد در مورد مشکلات انسولین

دکتر جاهد با اشاره به نامه ۱۲۰ پزشک غدد در مورد مشکلات انسولین به نمکی وزیر بهداشت و آقای روحانی رییس جمهور کشور، افزود: با دلایل علمی تمام نظرات خود را مطرح کرده ایم، اما هنوز تغییری ندیده ایم و کماکان منتظر بهبود شرایط هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha