علائم گازگرفتگی مشابه علائم آنفولانزا و کووید است / توصیه های اورژانسی درباره قاتل نامرئی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، مجتبی خالدی، درباره گازگرفتگی گفت: گازگرفتگی، بیشتر مسمومیت با گاز منوکسید کربن است. نقص در وسایل گرمایشی باعث سوختن به شکل ناقص می شود که نتیجه آن تولید گاز مونواکسیدکربن است. گاز مونواکسید کربن 250 برابر گاز اکسیژن قابلیت حل شدن در خون را دارد. بنابراین زمانی که مونو اکسید کربن زیادی در هوا وجود داشته باشد، بدن اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز خون خود را با مونواکسید کربن جایگزین خواهد کرد. این گاز بیرنگ، بی بو و بی مزه است و با هیچ ابزاری قابل شناسایی نیست و به همین دلیل اصطلاحا به آن «قاتل خاموش» می گویند.
او با بیان اینکه علائم مسمومیت با مونواکسیدکربن می تواند طیف وسیعی از علائم را شامل شود که در بیماری های مختلف دیده می شود، ادامه داد: علائم گازگرفتگی به علائم سرماخوردگی و کووید خیلی شبیه است. در ابتدا با یک سردرد ساده، ضعف، خستگی و بی حالی یا کرختی شروع می شود و در فرد این تصور را بوجود می آورد که سرماخورده یا به کرونا مبتلا شده! بنابراین استراحت می کند تا بهتر شود، غافل از اینکه در اینجا استراحت کردن یعنی در معرض بیشتر گاز منواکسیدکربن قرار گرفتن و در نهایت کما و مرگ. البته در صورتیکه فرد خودش تشخیص بدهد که دچار گازگرفتگی شده و اقدامات اولیه را انجام دهد (وسیله گرمایشی را خاموش، پنجره ها را باز و بیرون از منزل رود)، می تواند خودش را از مرگ برهاند، اما متاسفانه زمانیکه فرد دچار خواب آلودگی می شود دیگر کنترل و هوشیاری اش را از دست می دهد.
خالدی خاطرنشان ساخت: در مهرماه که هوا یکدفعه سرد می شود، مردم درصددند خیلی زود وسایل گرمایشی شان را راه اندازی کنند. بنابراین توجه چندانی به استاندارد وسایل گرمایشی شان نمی کنند. مثلا در وسط کارگاهها یا مغازه هایشان سطل می گذارند و با ذغال و چوبی که در آنها می ریزند از آن به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می کنند! با این تصور که در باز است و هوای آزاد جا به جا می شود! در صورتیکه ما بارها به خانواده ها توصیه کردیم که بعد از اطمینان از استاندارد بودن وسایل گرمایشی از آنها استفاده کنند. استفاده از وسایل گرمایشی در سالهای گذشته دلیل بر ایمن بودن آن در سالهای بعد نمی شود. به همین دلیل هر سال قبل از استفاده از وسایل گرمایشی، کارشناسان شرکت مربوطه باید آن را تایید کنند. چون ممکن است طی یکسالی که بلااستفاده بوده، آسیب دیده باشد یا شلنگ هایش فرسوده شده باشد یا صدها عامل دیگری که آن را از حالت استاندارد خارج کرده. ضمن اینکه وسایل گرمایشی حتما باید توسط تعمیرکاران مجاز نصب شود. چون این کار نیاز به تخصص دارد و از عهده هرکسی برنمی آید.
خالدی درباره عوامل خطرساز که احتمال گازگرفتگی را بالا می برند، توضیح داد: بیشترین علت بروز گاز گرفتگی، نقص در سیستم دودکش است. دود کش‌ها باید حتما دارای شیب مثبت باشد، یعنی جهت دودکش روبه بالا باشد نه به سمت پائین. ضمن اینکه دودکش‌های داخل دیوار باید از جنس مصالح ساختمانی مقاوم و البته مستقل باشند و به صورت مشترک و انشعابی کار نشده باشد.
سخنگوی اورژانس کشور در پایان تصریح کرد: کسانیکه بعد از استفاده از وسایل گرمایشی دچار سرگیجه، ضعف و سایر علائم شدند و خودشان متوجه شدند که حالات شان مربوط به استنشاق گاز منواکسیدکربن است در ابتدا باید وسایل گرمایشی را خاموش کنند، سپس پنجره ها را باز کنند تا هوای آزاد به جریان بیفتد و بعد از فضای مسموم بیرون بیایند و به پزشک مراجعه کنند. موکدا می گویم که این افراد از درمان خودسرانه در منزل بپرهیزند. همچنین واجب است به کودکان و کسانیکه سابقه بیماری های ریوی و قلبی دارند توجه ویژه ای شود. چون خیلی راحت به گازگرفتگی دچار می شوند.
منبع: جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha