کد خبر: علت-درگیری-انسفالیت-در-کودکان-مبتلا-به
۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۹
علت درگیری انسفالیت در کودکان مبتلا به کرونا چیست؟

ستاره ممیشی فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره تغییر علائم بالینی کووید 19، اظهار داشت: در خصوص این بیماری بیشتر علائم التهابی مطرح ‌می‌شود اما بیماران می‌توانند تظاهرات بالینی مانند ضایعات حلقی مثل زخم در گلو، قرمزی چشم، خشکی پوست دست و صورت هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه با وجود افزایش شیوع ویروس کرونا همچنان خانواده‌ها بدون رعایت نکات بهداشتی کودکان خود را به محیط‌های اجتماعی و مراکز تفریحی و گردشی می‌برند، گفت: احتمال آلودگی در کشور بیشتر شده و شاهد مراجعه بیشتر کودکان به مراکز درمانی هستیم.

رییس بخش عفونی مرکز طبی کودکان تاکید کرد: شرایط امروز کشور حتی از اسفند هم بدتر شده و شاهد بستری بسیاری از کودکان در بیمارستان‎های تهران هستیم. آمارهای بستری بسیار بالا است و روزانه بین 11 تا 15 کودک مبتلا به کووید 19 در مرکز طبی کودکان بستری می‌شوند.

ممیشی ادامه داد: هم‌اکنون بسیاری از کودکان با علائم و تظاهرات شدید کووید 19 مانند سردرد، تظاهرات پوستی، قلبی، مفصلی و ... به این مرکز مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها به خاطر وضعیت فرزندانشان بسیار نگران هستند، تصریح کرد: اگرچه تعداد مرگ‌ و میر در کودکان کم است اما تعدادی را هم به خاطر بیماری‌های زمینه‌ای از دست داده‌ایم.

تغییر در روش درمان کودکان

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بسیاری از درمان‌ها طبق پروتکل‌هایی سازمان جهانی بهداشت انجام می‌شود، بیان کرد: همچنین بر اساس تجربه‌ای که خود در این مدت به دست آورده‌ایم در حال تغییر برخی درمان‌ها هم هستیم.

ممیشی با اشاره به علت افزایش تعداد مبتلایان، افزود: زمانی که در جامعه‌ای شیوع بیماری رو به افزایش باشد و افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تعداد مبتلایان هم زیاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از خانواده‌ها بدون در نظر گرفتن بیماری کووید 19، رفت و آمدهای خانوادگی را آغاز کرده‌اند، گفت: مهمانی‌های خانوادگی که مردم شروع کرده‌اند باعث افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 شده است. کودکان همراه با تمام بزرگسالان کشور در حال ابتلا به این بیماری هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با اشاره به این موضوع که شدت بیماری در بزرگسالان بیشتر شده است، تصریح کرد: اگرچه کودکان علائم کمتری نسبت به بزرگسالان دارند اما شدت همه‌گیری این بیماری در آنها هم رو به افزایش است.

علائم بالینی کووید 19 در کودکان

ممیشی اظهار کرد: اگر خانواده‌ها علائمی مانند ضایعات پوستی، تب بیشتر از 3 روز، اسهال‌های شدید، بی‌حالی، رنگ پریدگی، سردردهای شدید، بی حسی، درد مفاصل، قرمزی شدید چشم و رنجش در کودکان خود مشاهده کردند حتما باید آنها را به مرکز درمانی ببرند.

وی ادامه داد: تاکنون کودکان زیادی با این علائم به مرکز طبی کودکان مراجعه داشته‌اند و در این مرکز بستری شده‌اند.

مسوول بخش کووید 19 مرکز طبی کودکان با تاکید بر اینکه گاهی کودکان دل دردهای شدید پیدا می‌کنند، گفت: همچنین گاهی ممکن است دچار ترومبوز در عروق شکمی، سردردهای شدید که منجر به ترومبوز عروق مغزی و درگیری انسفالیت یا التهاب مغز شوند.

ممیشی عنوان کرد: گاهی درگیری مغز با ویروس مشکلاتی را برای کودکان ایجاد می‌کند. خانواده‌ها در صورت مشاهده علائم عنوان شده حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

                                                                                                                                                                                  گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha