کد خبر: لزوم-افزایش-فعالیت-در-بازارچه‌های-مرز
۱۵ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۵۱
لزوم افزایش فعالیت در بازارچه‌های مرزی دو کشور ایران و ترکیه

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده شب گذشته با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن ابراز تسلیت جان باختن تعدادی از اتباع ترکیه در حادثه آتش سوزی جنگل‌های این کشور، گفت: وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ترکیه موضوعی نگران کننده است. امیدواریم که این حادثه با کمترین خسارات ممکن پایان یابد.

وی افزود: این حادثه و مواردی مثل خشکسالی و کم آبی نشان می‌دهد همکاری در موضوعات زیست محیطی می‌تواند در دستورکار دو کشور قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار با اشاره به کاهش حجم مبادلات اقتصادی دو کشور گفت: اعمال تحریم‌های ظالمانه و همه گیری کرونا موجب کاهش قابل توجه سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و ترکیه شده است از این رو مقامات دو کشور باید نسبت به توسعه همکاری‌ها و رفع موانع اهتمام ویژه داشته باشند تا سریعتر به سطح سابق مبادلات برگردیم.

وی رونق بازارچه‌های مرزی و همکاری‌های پولی و مالی را از جمله مهمترین ابزار‌های توسعه دهنده همکاری‌های اقتصادی فیمابین برشمرد.

قالیباف در پایان بر ضرورت تقویت رایزنی‌های سیاسی و همکاری‌های منطقه‌ای ایران و ترکیه تاکید کرد و گفت: همکاری در قالب روند آستانه نشان داد که گفت‌وگو‌های ایران و ترکیه می‌تواند تأمین کننده صلح، ثبات و آرامش ملت‌های منطقه باشد لذا ما از گفت‌وگو‌های منطقه‌ای میان دولت‌ها و مجالس دو کشور استقبال می‌کنیم.

* امیدواریم انتخاب آقای رئیسی مایه برکت و پیشرفت برای ملت ایران باشد

مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه نیز در این دیدار با تبریک آغاز بکار دولت سیزدهم در ایران گفت: حامل پیام‌های تبریک گرم رئیس جمهور ترکیه به آقای رئیسی هستم. امیدواریم این انتخاب مایه برکت و پیشرفت برای ملت ایران باشد.

وی روابط ایران و ترکیه را فراتر از همسایگی ارزیابی نمود و گفت: روابط ما برادرانه، صمیمانه و فراتر از دوستی‌های دو کشور همسایه است.

مصطفی شنتوپ در ادامه گفت: ما از توسعه روابط دو جانبه و همکاری‌های مجالس دو کشور در مجامع منطقه‌ای و بین المللی پارلمانی استقبال می‌کنیم و معتقدیم گفت‌وگو‌های نمایندگان مجالس می‌تواند موجب تسهیل روابط دولت‌های ایران و ترکیه شود.

رئیس مجلس ترکیه در خصوص کاهش سطح مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه بیان داشت: امیدواریم در ادامه سال ۲۰۲۱ همکاری‌های اقتصادی دو طرف به سطح بالاتری برسد. انجام معاملات با ارز‌های ملی و تجارت ترجیحی میان دو کشور به این مهم کمک شایانی خواهد کرد.

مصطفی شنتوپ در پایان گفت: رایزنی ایران و ترکیه در خصوص مبارزه با تروریسم و موضوعات منطقه‌ای از جمله تحولات افغانستان ضروری است. معتقدیم گفت‌وگو‌های دو کشور مانع از دخالت بیگانگان و تامین کننده منافع مردم منطقه است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha