کد خبر: ماماها-در-بحران-کووید-۱۹-نقش-موثری-در-پی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۵۴

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد احمدیان اظهار کرد:  ماماها تاکنون در  غربالگری علائم بیماری کووید در مادران باردار شناسایی ، پیگیری و رهگیری مادران پرخطر در طرح شهید سردار سلیمانی،  مشارکت فعال و نقش بسزایی داشته اند.

وی بیان کرد: در بحران بیماری کووید ۱۹  بانو "بی بی صدیقه سیدی"   به مقام شامخ شهادت نائل آمده و به عنوان شهیده مدافع سلامت ماما شناخته شدند.

وی با بیان  شعار امسال روز جهانی مامابا عنوان " بهبود شاخص ها با سرمایه گذاری بر روی ماماها "  گفت: روز جهانی ماما  فرصتی  برای یادآوری اهمیت جایگاه مامایی در نظام سلامت بوده  و بر اهمیت نقش همکاران ماما در تامین  سلامت جامعه تاکید دارد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر تعداد یک هزار و ۵۶  ماما در  ۵۵۰ واحد بهداشتی و درمانی زیر پوشش  دانشگاه علوم پزشکی مشهد خدمت می کنند.

وی مهمترین خدمات ماماها در حوزه بهداشت را شامل ارائه مشاوره و خدمات باروری سالم در راستای افزایش نرخ باروری، شناسایی واجدین شرایط فرزندآوری، شناسایی واجدین مراقبت پیش از بارداری ،  انجام مراقبت مادران در دوران بارداری ، برگزاری کلاسهای آمادگی برای زایمان  و ترویج زایمان طبیعی در راستای سیاست های جمعیتی،  مراقبتهای پس از زایمان ، مراقبت  از نوزادان و کودکان  و مراقبت از زنان عنوان کرد.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲ هزار و ۹۳۰ زن باردار در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی به کرونا مبتلا شده اند.

دکتر احمدیان افزود: این تعداد زن باردار که تست کرونای آنها مثبت شده است از بین ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر دارای علائم مشکوک طی این مدت غربالگری و تحت درمان قرار گرفته اند.

وی گفت: تعداد موارد مثبت کرونای مادران باردار از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۵۸۰ نفر گزارش شده است.

وی تعداد مادران باردار در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را  ۸۵ هزار نفر در سال عنوان کرد که ۶۵ درصد آنان مراجعه داشته و  زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha