کد خبر: نخستین-مرکز-جامع-سلامت-روان-شهرداری-ته-2
۱۶ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
نخستین مرکز جامع سلامت روان شهرداری تهران راه‌اندازی شد

به گزارش  اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شرکت شهر سالم، مراسم افتتاح ساختمان مرکز جامع سلامت روان همزمان با چند پروژه شهری دیگر با حضور آنلاین دکتر پیروز حناچی شهردار تهران، اعضای شورای اسلامی شهر، دکتر حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم و مهندس رسول کشت‌پور شهردار منطقه ۲ شهرداری تهران برگزار شد.

در این مراسم، دکتر حناچی در سخنانی با بیان این که شهرداری یک سازمان اجتماعی است، تصریح کرد: البته اقدامات عمرانی ما تاثیر زیادی بر روی زندگی مردم دارد به گونه‌ای که اگر تاثیرات اجتماعی پروژه‌ها را مد نظر قرار ندهیم قطعا موجب اتلاف منابع می‌شویم و رضایت مردم را در برندارد.

شهردار تهران با اشاره به افتتاح مرکز جامع سلامت روان از عملکرد شرکت شهر سالم تقدیر کرد و افزود: یکی از مسائل مهم در این زمان به خصوص بعد از شیوع کرونا مسئله سلامت روان است. تلاش ما به پیشگیری قبل از درمان معطوف است که این موضوع را به کمک همکارانم در شرکت شهر سالم برای پرسنل و بازنشستگان دنبال می‌کنیم.

در این مراسم همچنین دکتر چوبینه در سخنانی گفت: ویروس عالم‌گیر کرونا این حسن را داشت که به همه ما نشان داد که سلامتی وجه غالب زیست انسانی است. با اینکه موضوع سلامت همیشه مورد اهتمام شهروندان و پزشکان جهان بوده است، اما در عصر اخیر که ویروس کرونا به انحای مختلف نفس عالم را گرفته است، مسئله سلامت اهمیتی صدچندان یافته است.

مدیرعامل شرکت شهر سالم ادامه داد: دنیای مدرن علی‌رغم امکانات خوبی که در اختیار بشر قرار داده است، باعث شده تعادل بین سلامت روان و سلامت جسم افراد به خطر بیفتد. این عدم تعادل می‌تواند بر روی سلامت جسم نیز تاثیر منفی بگذارد.

وی افزود: سلامت روان در شهرهای شلوغی مثل تهران می‌تواند تا میزان زیادی از اهمیت برخوردار باشد. به ویژه در نهادی چون شهرداری که می‌تواند بر کیفیت خدمات ارائه شده از سوی کارکنان تاثیر مستقیم بگذارد.

دکتر چوبینه یادآور شد: بر همین اساس در دو سال اخیر تمام تلاش مجموعه شرکت شهر سالم بر این متمرکز بود که موضوع سلامت روان را به عنوان بخشی که دارای اولویت بالاست، در برنامه‌های خود بگنجانیم.

وی با تقدیر از همکاری شهردار پرکار منطقه 2 در راه‌اندازی مرکز جامع سلامت روان گفت: همکاران من به دنبال مرکزی بودند که فعالیت‌های روان‌درمانی خود برای کارکنان و بازنشستگان شریف شهرداری تهران را که در مراکز 19گانه در حال پیگیری بود، به طور منسجم، منظم و با تحت رهبری شخصیت‌های صاحب‌نظر علمی دنبال کنند و راه‌اندازی این مرکز به این نیاز، تحقق بخشید.

مدیرعامل شرکت شهر سالم خاطرنشان کرد: ما در این مرکز فعالیت‌های متمرکز آموزش، پیگیری و پیشگیری از آسیب‌های روانی را برای تک تک کارکنان عزیز شهرداری تهران و خانواده‌های آنها و همچنین بازنشستگان بزرگوار دنبال خواهیم کرد.

وی ناراحتی روحی، سوگ و تنهایی را از جمله آسیب‌هایی دانست که به تبع درگیری خانواده‌ها با بیماری کرونا ایجاد می‌شود و افزود: همکاران من در مرکز جامع سلامت روان از روز نخست شیوع کرونا در کنار خانواده‌های داغدار و افراد مبتلای عضو خانواده بزرگ شهرداری تهران قرار گرفتند و خدمات به آنها ارائه دادند.

دکتر چوبینه در پایان پیش‌بینی کرد: با منابع مالی نه چندان بالایی که مصروف ایجاد مرکز جامع سلامت روان شد، ارزش معنوی و انسانی بسیار بالایی نصیب شهرداری تهران خواهد شد.

در ادامه این مراسم، محمدمهدی گلمکانی، رئیس مرکز سلامت روان با بیان اینکه سلامت روان از جمله مسائلی است که معمولا مورد غفلت قرار می‌گیرد اما بر سلامت جسمی و همچنین مولفه‌های اجتماعی تاثیرگذار است، گفت: جامعیت مرکز جامع سلامت روان بر این اصل استوار است که مقرر شده از پیشگیری‌های مقدماتی گرفته تا درمان و توان‌بخشی و ارتقاء سلامت روان مراجعان در این مرکز دنبال شود.

دکتر جعفر بوالهری، عضو شورای راهبردی مرکز جامع سلامت روان نیز در سخنانی با اشاره به راه‌اندازی این مرکز همزمان با شیوع کرونا گفت: در این چند ماه توانستیم مبتلایان به کرونا را به صورت مجازی غربالگری کنیم، مشاوره بدهیم و در صورت نیاز نسخه‌های درمانی را در اختیار آنها قرار دهیم.

استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تجربه فعالیت این مراکز در جهان و ایران به ما نشان می‌دهد که نیاز مراجعان فقط با درمان و نسخه‌نویسی مرتفع نمی‌شود و لازم است تمرکززدایی، الکترونیک کردن نسخه‌ها، مشاوره آنلاین، آموزش گروهی و مجازی و همچنین دیگر روش‌های نوین موثر ارتقاء سلامت روان را در دستور کار قرار دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خاطره مغانی رحیمی ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    با سلام <span>فعالیت‌هایی مانند آموزش، پیگیری و پیشگیری از آسیب‌های روانی برای همه اعضای جامعه ضروری است و فراگیری بیماری کرونا نیز براین ضرورت می افزاید. کاهش سلامت روان در دوران پسا کرونا موضوع مهمی است که بسیاری از کشور ها هم اکنون درحال بررسی آن هستند برای مثال ایالت ویکتوریا (استرالیا) یک بخش از طرح های سلامت عمومی و بهزیستی ایالت و شهر های آن را به سلامت روان اختصاص داده است و حتی شهری مانند ناکس یک برنامه سلامت روان مجزا برای شهرداری تدوین کرده است. حال با توجه به اینکه تهران ششمین شهر پر استرس جهان است ایا سایر ساکنان شهر (جوانان، نوجوانان، کودکان، زنان و...) نیز نباید مانند کارکنان شهرداری تهران و خانواده‌های آنها یا بازنشستگان از خدمات جامع این چنینی بهره مند شوند؟</span>