کد خبر: نشانه‌های-اختلال-کاستی-توجه-چیست؟
۲۳ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۱۲
نشانه‌های اختلال کاستی توجه چیست؟

متین نصری روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اختلال کاستی توجه و بیش فعالی بیان داشت: اختلال کاستی توجه و بیش فعالی اختلالی است که شامل بی توجهی و بیش فعالی تکانشگری می شود.

وی افزود: هر یک از این دو عنصر بر حسب چند ملاک رفتاری تعریف می شود؛ عنصر توجهی با رفتارهایی چون بی دقتی، فراموش کاری در فعالیت های روزمره و سایر مشکلات مربوط به توجه مشخص می شود.

این روانشناس عنوان کرد: کودکان بی توجه، معمولا متعلقات خود را گم می کنند و به راحتی دچار حواس پرتی می شوند؛ این کودکان نمی توانند دستورالعمل ها را دنبال کنند و در سازمان دادن تکالیف نیز مشکل دارند.

عنصر بیش فعالی تکانشگری

 نصری گفت: عنصر بیش فعالی تکانشگری، به خرده تیپ های بیش فعالی و تکانشگری تقسیم می شود. بیش فعالی با ناآرامی، بی قراری، دویدن نامناسب، اشکال در بازی کردن آرام و پرحرفی مشخص می شود.

وی ادامه داد: تکانشگری در افرادی مشاهده می شود که پاسخ ها را از دهان می پرانند و نمی توانند منتطر نوبت خود بمانند و برای دیگران مزاحمت ایجاد می کنند.

این روانشناس تصریح کرد: کودکان مبتلا به نقص توجه با ویژگی های بارز بی توجهی بیش فعالی تکانشگری یا ترکیبی از هر دو رو به رو هستند و این کودکان بیشتر مورد طرد همسالان قرار می گیرند.

نصری اضافه کرد: معمولا در همان اوایل زندگی کودک میتوان ابتلای او به ADHD را تشخیص داد و قبل از سن دبستان نیز این اختلال توسط والدین، خویشاوندان و دوستانی که به تکانشگری و به بیش فعالی حساس هستند، قابل تشخیص اند و به عنوان بچه های دشوار، انگاشته می شوند.

اختلال سلوک

وی گفت: این اختلال اگر با دارو درمانی و رفتار درمانی کنترل نشود، در دوران نوجوانی احتمالا فرد علائم اختلال سلوک و رفتار مقابله ای را از خود بروز می دهد و در بزرگسالی نیز نشانه هایی از شخصیت ضد اجتماعی خواهد داشت.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha