کد خبر: نظر-روسیه-درباره-آغاز-غنی-سازی-۲۰-درصدی
۱۴ دی ۱۳۹۹، ۸:۰۴
نظر روسیه درباره آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی در ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،میخائیل اولیانوف روز شنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد، بویژه باتوجه به قانون جدید این کشور که به تازگی در پارلمان ایران تصویب شد، کاملا قابل پیش بینی بود.

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییت دیگری در پاسخ به توئیت «ژرار آرو» سفیر سابق فرانسه در آمریکا که نوشته بود"در رویارویی باید همواره فکر کرد که اگر شما گامی را بردارید طرف دیگر چه واکنشی خواهد داشت" افزود: آمریکا با خروج از برجام، این اقدام ایران (غنی سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد) را نیز می توانست پیش بینی کند..

اولیانوف نوشت: می بایست چیز شبیه به این اقدام را بویژه باتوجه به قانون تصویب شده توسط پارلمان ایران را پیش بینی می کردیم. تنها سوال این است که این گام برداشته شده توسط تهران تا چه اندازه به موقع است؟

وی نوشته است : مدیرکل آژانس به اعضای شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تمایل تهران برای آغاز غنی سازی (اورانیوم) با غنای ۲۰ درصد را گزارش کرده است.

وی درباره درز اطلاعات محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: معمولا این گزارش‌های محرمانه ظرف ۱۰ دقیقه به رسانه‌ها درز می‌کند اما امروز ۲ ساعت طول کشید. کسی که این گزارش‌ها را فاش می‌کند فردی است که اکنون در تعطیلات (کریسمس) به سر می‌برد.

روز گذشته خبرنگار نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال ادعا کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه به اعضای شورای حکام اطلاع داده که ایران نامه‌ای را به این نهاد بین‌المللی ارسال و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تمایلش را برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در تاسیسات فردو اعلام کرده است.

لارنس نورمن خبرنگار ارشد این نشریه با انتشار پیامی در صفحه توئیتری خود نوشت که قرار است «بخش‌های مرتبط» با این عملیات در پرسشنامه مربوط به تاسیسات فردو «متعاقباً به روز رسانی ‌شود».

وی با این حال عنوان کرد که آژانس مشخص نکرده این پرسشنامه چه زمانی به روز رسانی می‌شود و ایران از چه تاریخی عملیات غنی سازی را آغاز خواهد کرد. یا اینکه میزان این غنی سازی تا ۲۰ درصد است یا کمتر.

ایران ۲ سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

در همین حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی هفته پیش کلیات طرح اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه مجلس شورای اسلامی، سازمان انرژی اتمی موظف است که در صورت عدم لغو تحریم‌ها ظرف مدت سه ماه عملیات نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مناسب، با حداقل یک هزار ماشین IR-۲m در بخش زیرزمینی تاسیسات شهید احمدی روشن نطنز آغاز کند.

همچنین سازمان انرژی اتمی مکلف است در همین بازه زمانی، هرگونه عملیات غنی سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR-۶ را به تاسیسات شهید علی محمدی فردو منتقل کرده و عملیات غنی سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز نموده و آن را تا انتهای سال ۱۳۹۹ به یک هزار ماشین توسعه بدهد.

جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است در صورت بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین المللی، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha