کد خبر: نقش-تغذیه-در-همه-گیری-کرونا-و-اثربخشی-وا
۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۵۲

اگرچه رعایت الگوی غذایی سالم در شرایط عادی، لازمه برخورداری از سلامت است ولی در بحران هایی مانند کرونا داشتن یک الگوی تغذیه ای سالم یکی از مهمترین عوامل مؤثر در تقویت قدرت دفاعی بدن، حفظ سلامت و مدیریت تغذیه‌ای در این بیماری محسوب می‌‎شود.

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران ، دکتر سید محمد طباطبایی؛ سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت آغاز هفته بسیج اطلاع رسانی تغذیه سالم با شعار "تغذیه، کرونا، واکسیناسیون" گفت: با توجه به تغییرات چشمگیر در سبک زندگی افراد به دلیل محدودیتهای دوران کرونا، شاهد افزایش کم تحرکی و فعالیت بدنی و افزایش دریافت مواد غذایی پرکالری هستیم که این عوامل موجب بروز چاقی و ابتلا به بیماریهای غیر واگیر، تضعیف سیستم ایمنی بدن و در نهایت افزایش ریسک ابتلا به کرونا خواهد شد.

وی با اشاره به نتایج مطالعه انجام شده توسط  مؤسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا (IHME) ادامه داد: این مطالعه که با مشارکت بیش از ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان از جمله ایران، بر روی افراد بالای ۲۵ سال ۱۹۵ کشور طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷  انجام شده، نشان می دهد یک پنجم مرگها در سال ۲۰۱۷ مربوط به عامل خطر رژیم غذایی نامناسب بوده است. طباطبایی افزود: آنچه از بررسی متون علمی و گزارش های مراکز پژوهشی معتبر می توان استنباط کرد، این است که بهترین شیوه برای مقابله با بیماری کووید -۱۹، ارتقای و تقویت سیستم ایمنی بدن با تأمین مایعات، الکترولیت ها، انرژی، پروتئین و ریز مغذی ها بوده و افراد مبتلا به بیماری کرونا، به علت کاهش قدرت دفاعی بدن و کاهش شدید اشتها نیاز به حمایت های تغذیه‌ای مناسب دارند.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اشاره به آخرین نتایج پیمایش ملی عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر (STEPs-۲۰۲۱)، شاخصهای بیماریهای غیر واگیر متأثر از تغذیه را این گونه بیان کرد: شیوع دیابت در کشور ۱۴ درصد و فشارخون بالا، ۳۲ درصد، اضافه وزن و چاقی نیز به ترتیب ۳۸ درصد و ۲۵ درصد و شیوع فعالیت بدنی پایین نیز ۵۱.۳ درصد است. وی با بیان اینکه شاخص الگوی صحیح میزان مصرف میوه ها، ۳۷.۱ درصد است، افزود: میزان متوسط مصرف نمک برای هر ایرانی، ۹.۳ گرم، مصرف نوشابه های شکری ۱.۲ بار در هفته است. همچنین میزان آشنایی مردم با نشانگرهای تغذیه ای۴۵ درصد بوده که از این تعداد، فقط ۲۳ درصد به نشانگرهای تغذیه ای توجه می کنند.

طباطبایی ضمن اشاره به افزایش احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا در افراد مبتلا به بیماریهای زمینه ای، خاطرنشان کرد: از آنجائیکه افراد مبتلا به بیماریهای قلبی- عروقی، پرفشاری خون، دیابت، سرطانی و مبتلایان به اضافه وزن و چاقی بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند، داشتن یک برنامه غذایی سالم که همه گروه‌های غذایی را شامل شود، ضروری است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن اشاره به تبعات اقتصادی ناشی از دوران کرونا و تأکید بر نقش مؤثر مشارکت های مردمی و حمایت خیرین سلامت در ارتقای سطح سلامت مردم، گفت: مشکلات اقتصادی ناشی از محدودیتهای دوران کرونا، خطر بروز نا امنی غذایی و دسترسی به مواد غذایی را در اقشار آسیب پذیر جامعه افزایش داده است؛ به ترتیبی که این معضل، احتمال بروز و شیوع بیماری کرونا در گروه های در معرض خطر،از جمله کودکان، مادران باردار و سالمندان را به سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن ناشی از کاهش دریافت مواد غذایی را تشدید می کند.

وی با بیان اینکه این شرایط همکاری و مشارکت سازمانها و خیرین می تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت امنیت غذا و تغذیه داشته باشد، افزود: امیدوارم با مساعدت های بیش از پیش این عزیزان، بتوانیم برنامه های حمایتی گسترده تری را برای گروه های آسیب پذیر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام داده و با اهدای سبدهای تغذیه ای، گوشه ای از دغدغه های معیشتی خانوارهای آسیب پذیر را حل کنیم.

طباطبایی در پایان با اشاره به پوشش ۷۴ درصدی واکسیناسیون کرونا در افراد بالای ۱۲ سال که تأثیر به سزایی در سیر نزولی و کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری در کشور داشته، گفت: برگزاری بسیج ملی تغذیه سالم، که با شعار " تغذیه، کرونا، واکسیناسیون" از  ۱۵ تا ۳۰ دی ماه سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی ایران، همزمان با سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرا می شود، فرصت طلایی و ارزشمندی است تا بتوانیم در کنار ترویج سبک زندگی سالم و پیروی از الگوی تغذیه صحیح، پوشش واکسیناسیون را ارتقاء دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha