ضعف های ساختاری طرح تحول نظام سلامت، بسیار مشهود است بطوریکه از سه سال پیش بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نظام سلامت عنوان کردند اگر این طرح با این روال ادامه یابد بیمه ها ورشکسته و مقروض می شوند.
به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری ، مهدی اسفندیار نویسنده برنامه های اقتصاد سلامت با انتقاد از وضعیت نامطلوب اقشار مختلف مردم اذعان کرد: با این توضیحات باید گفت که دولت در این هدف یعنی افزایش هزینه های درمانی موفق بوده است، چراکه وقتی به خروجی کار نگاه می کنیم میبینیم که بله بسیاری از بنگاه ها اگر در دوره آقای احمدی نژاد به فلاکت افتادند در دوره فعلی فلاکتشان بیشتر شده است و شرایط نامساعدتری دارند و اما ماشاالله در چاه ویل درمان با عطشی وصف ناپذیر از کارگر کوره پزخانه تا راننده ی تاکسی پول می گیرند تا بریزند در چاه درمانی که ته ندارد.
وی افزود: بسیاری از اقشار نظیر فرهنگیان در وضعیت نامطلوب معیشتی و اجتماعی به سر می برند که البته در گذشته هم نامناسب بودند، منظور بنده این است که کارت این عزیزان مثل کارت درمان در دولت یازدهم برنده نشده است. چراکه در دولت عزم و اراده تنها بر این بود که کشور را به طرف افزایش هزینه های درمانی ببرد.
سردبیر و نویسنده برنامه های اقتصاد سلامت ضمن نقد سخنان قائم مقام وزیر بهداشت در برنامه مناظره گفت: یک انتقاد به صحبت های آقای دکتر حریرچی در برنامه مناظره این است که ایشان ادعا کردند این طرح از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است. پیش از این اگر فردی از سوی رهبری یا امام خمینی(ره) صحبتی را نقل می کرد می بایست از سوی موسسه نشر آثار مجوز می داشت. جناب آقای حریرچی با کدام سند و مجوز چنین ادعایی می کنند؟ به نظر میرسد که ایشان می خواهند با چنین ادعایی خط قرمزی برای صاحب نظران، دانشمندان و افراد آگاه و فرهیخته در حوزه اقتصاد سلامت و مدیریت نظام سلامت ایجاد کنند که به این طرح ورود پیدا نکنند. در حالی که در دایره حکومتی رهبر معظم انقلاب به هیچ عنوان هیچ محدودیتی در نقد سیاست های ایشان در حکومت داری تا امروز وجود نداشته است و بنده عرض می کنم به جز مباحث مربوط به امنیت ملی ، هیچ محدودیتی برای نقد ارکان حکومت وجود ندارد ، بنابراین ولو اینکه رهبر معظم انقلاب هم حامی این طرح باشند انتقاد کارشناسان بر اساس نص صریح مبانی اسلامی، انتقادی هست که نه تنها بایستی صورت پذیرد، بلکه یک وظیفه شرعی است. شاید آقای حریرچی یادشان رفته است که مطالبه کرسی های آزاد اندیشی در مجامع علمی و لزوم حضور همه ارکان حکومت و مسئولین بلندپایه کشور مطالبه چه کسی بوده است ؟!
وی ادامه داد: دکتر حریرچی دقیقا مانند وزیر بهداشت به جای این که وارد یک بحث منطقی شده و اصول پنج گانه و بنیادین یک طرح را بدانند و بر آن اساس طرحول نظام سلامت را تشریح کند، به انگ زدن به دولت های پیشین و وزاری سابق بهداشت پرداختند. به طور مثال روشن کنند که منابع مالی این طرح چطور و از کجا تامین شده است، تعرفه جراحی قلب باز چگونه از k50 به بالغ بر k150 رسیده و دستمزد از 493 هزار تومان به بیش از 3 میلیون تومان رسیده است.
اسفندیار افزود: متاسفانه منابع طرح تحول نظام سلامت مستقیما از جیب مردم تامین شده بدون یک ریال مشارکت دولت، در واقع منابع طرح از افزایش حقوق انجام نشده بازنشستگان، از بی توجهی به بودجه آموزش و پرورش، از افزایش مالیات بر ارزش افزوده، از هدفمندی یارانه ها و از محل افزایش قیمت سوخت تامین شده است.
وی ادامه داد: رئیس سازمان تامین اجتماعی عنوان کرده است هزینه 7 هزار میلیاردی ما در سال 92، به بیش از 20 هزار میلیارد تومان رسیده و هنوز هم 10 هزار میلیارد تومان بدهکاریم. بر همگان روشن است که تامین مالی تامین اجتماعی از سوی مردم و بیمه شدگان است و کمک دولتی در این میان وجود ندارد. در این میان حق بیمه کارگر ساده از 120 هزار تومان در ماه به 280 هزار تومان رسیده و این هزینه های افزوده شده برای اجرای طرح تحول نظام سلامت به کار گرفته می شود.
اسفندیار گفت ، باید دقیقا بررسی شود که وقتی بودجه درمانی صندوق بازنشستگی کشوری پانصد درصد افزایش پیدا کرد ، بودجه تامین حقوق این عزیزان چند درصد رشد داشته است؟؟
این منتقد طرح تحول سلامت، گفت: ضعف های ساختاری طرح تحول نظام سلامت، بسیار مشهود است بطوریکه از سه سال پیش بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران نظام سلامت عنوان کردند اگر این طرح با این روال ادامه یابد بیمه ها ورشکسته و مقروض می شوند، دچار کمبود منابع مالی می شویم و ... . حال بعد از سه سال همه این اتفاقات رخ داد. این دوستان منتقد که همه ی پیش بینی هایشان تحقق پیدا کرده یا عالم بودند و یا غیب گو؟! به نظرم ضعف های ساختاری طرح بسیار مشهود بود، اما مجریان طرح نمی خواستند که این ضعف ها را بپذیرند. بنده و بسیاری از منتقدان قصد تخریب نداریم ، بلکه راهی برای انتقال این مطالب برایمان باقی نمانده ،ما با افرادی روبرو هستیم که از توهین و فحاشی به منتقدان و مخالفان ابایی ندارند، بی شعور ، کرم درخت ، غضنفر ، مقرض و حسود و بیمار روانی خواندن منتقدان این طرح ، دیگر هیچ فضایی برای گفتگو باقی نگذاشته است.
وی ادامه داد: در بحث قانونمداری نیز بارها و بارها از سوی نایب رئیس قبلی و فعلی مجلس و روسای کمیسیون های مختلف مجلس شنیده ایم که این طرح بر خلاف روال قانونی در حال اجرا است. جای تعجب دارد که این طرح نه در برنامه پنجم توسعه دیده شده و نه در برنامه ششم. این طرح به اعتقاد بنده ، یک همزاد و هم شکل طرح مسکن مهر است که در مورد آن تاریخ قضاوت خواهد کرد و بنده متعجب از اینم که آقای دکتر قاضی زاده ی هاشمی با این همه شباهت به آقای احمدی نژاد ، چرا از ایشان و دولتش اینهمه نقد می کنند؟! در حالیکه ، مشق طرح تحول، دقیقا از روی درس مسکن مهر نوشته شده است.
وی در پایان گفت :بنده از رهبر معظم انقلاب خواهش می کنم در سیاست های ابلاغی حوزه ی سلامت، موضوع منع تعارض منافع را بگنجاند زیرا این معضل ام الفساد حوزه ی سلامت است و تمام برنامه های جمهوری اسلامی را برای ارتقای سلامت مردم ابتر خواهد کرد ، وی گفت اصلاح آیین نامه ی داخلی مجلس و منع حضور افراد ذینفع در کمیسیون های تخصصی نظیر بهداشت و درمان ، با توجه به مخالفت این کمیسیون برای تحقیق و تفحص از بخش درمان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است
مهدی اسفندیار که با وبلاگ سلامت از نگاه ملی شش سال است در حوزه ی سلامت، مقالات زیادی در خبرگزاری های مطرح کشور دارد، با انتقاد از گم شدن هدف اصلی طرح تحول بیان داشت: آقای قاضی زاده هاشمی در همان اولین مصاحبه بعد از گرفتن رای اعتماد بیان داشت که ما باید تعرفه ها را 3-4 برابر کنیم سپس دستگاه های جدید بخریم و در آمد بیشتری داشته باشیم پس از آن نظام سلامت هم درست می شود، که اگر در هریک از کشورهای توسعه یافته این مدل را به عنوان راهکار اصلاح نظام سلامت مطرح می کردند، از این ایده به عنوان فاجعه یاد می کردند.
وی افزود ،نباید فراموش کرد که در طرح تحول نظام سلامت ما به دنبال سلامت مردم هستیم. ما با افزایش دستمزدها مخالف نیستیم و بر این باوریم که دستمزدها بایستی واقعی می شد ،اما تبعات نا مطلوب این طرح زمانی ایجاد شد که افزایش تعرفه ها بدون در نظر گرفتن گاید لاین موجب ایجاد خدمات القایی شد. در نتیجه شاهدیم که به خاطر افزایش دستمزد به طور مثال تعداد آنژیو ها در یک ماه در یک بیمارستان برابری کرد با تعداد آنژیوهای انجام شده در طول یک سال قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت؟!
اسفندیار با انتقاد از عدم کار کارشناسی بر روی طرح تحول گفت: دکتر امامی رضوی در جایی اظهار کردند با توجه به زمان 4 ساله هر دولت در ابتدای کار تصمیم گرفتیم که تا پایان این 4 سال یک حرکت مثبت انجام دهیم بنابراین طی مدت 3 ماه برنامه طرح تحول نظام سلامت را تهیه کردیم تا در 4 سال عمر دولت اجرا کنیم. متاسفانه این اقدام در شرایطی صورت گرفت که ساختارهای نظام سلامت ما به حدی به هم ریخته بود که فقط 4 سال زمان نیاز بود که این ساختار اصلاح شود. بنابراین اگر وزارت بهداشت زمان خود را به این موضوع و تهیه گاید لاین ها، اجرای مدیریت تکنولوژیک سلامت، سروسامان دادن به نظام دارویی، به سرانجام رساندن پرونده الکترونیک سلامت و نیز حرکت با شیب ملایم افزایش تعرفه ها اختصاص می داد به طور حتم خروجی بهتری می داشت، تعرفه ها همان تعرفه های سال 93 بود، خدمات کیفیت بهتری داشتند،این میزان از منابع مالی کشور اتلاف نمی شد و بیمه ها نیز در ورشکست نمی شدند.
وی ادامه داد: امروز تبعات اجرای طرح تحول سلامت در سایر حوزه های کشور به حدی خسارت بار است که، ریاست محترم دولت پس از گذشت چهار سال، مجبور شده که در رسانه ملی آنچه را که 3 سال پیش گفته است انکار کند و بگوید نگفته ام. در واقع کمر دولت زیربار طرح تحول نظام سلامت شکسته است. منتقدین به دولت گذشته و سیاست های آن دولت امروز به این روال و سیاست های دولت آقای روحانی در حوزه ی سلامت به شدت منتقدند.
متاسفانه امروز دولت محترم به جای اینکه پاسخگویی را مد نظر قرار دهد در جواب منتقدین خود بلافاصله از انگ های سیاسی استفاده می کند و افراد را به جریانات سیاسی منتصب می کند.
این پژوهشگر حوزه سلامت تصریح کرد: باید به صراحت بگویم که آقای قاضی زاده هاشمی و یا آقای حریرچی هیچکدام افراد صاحب نظر و مدیر دارای سابقه نبوده اند که بخواهند بزرگترین طرح اجتماعی دولت را پیش ببرند. بنابراین زمانی که در یک برنامه رسانه ای حضور می یابند با کشاندن انتقاد به دولت گذشته که البته واقعا جای انتقاد است ، با غلو گویی و گفتگوهای یک طرفه و بدون حضور کارشناسان و بیان مثال های شاز، از پاسخگویی طفره می روند، گویی که مردم یکبار هزینه های دولت قبلی را باید بدهند و حالا هم باید خوشحال باشند که دولت قبلی نیست و حق هیچ انتقادی ندارند؟!
وی ادامه داد: این ها معتقدند در دولت های گذشته مردم روی زمین زایمان می کردند. حال سوال اینجاست که اگر در دوران شما اینطور نیست و خدمات استانداردی به مردم ارائه می شود پس چرا این همه ترس و واهمه از حضور خبرنگاران در مراکز درمانی دارید. چرا هیچ خبرنگاری بدون هماهنگی نمی تواند وارد بیمارستان ها شود. در همان دوره ای که به زعم ایشان بیماران روی زمین می خوابیدند خبرنگاران آزادانه در محیط بیمارستان عکس و فیلم تهیه می کردند. اما الان که نزدیک به چند صد هزار میلیارد برای این طرح موهوم هزینه شده است، آقایان علیه خبرنگاران شکایت می کنند که چرا وارد محیط بیمارستان ها شده اند؟!
اسفندیار با انتقاد از جریان کور پزشک سالارانه در نظام سلامت گفت: مسئولان امر بهداشت و درمان ادعا می کنند که نظام پرداخت ما عادلانه است. اگر عادلانه است پس چرا فیش های حقوقی در قالب CDهای رمز دار به بانک ارسال می شود. اگر تصمیم گیری های شما عادلانه و به نفع منافع ملی است چرا خوف دارید که از کارشناسان بهداشت،پرستاری، ماماها، پیراپزشکان و بقیه تیم سلامت در هیئت امنای دانشگاه ها استفاده کنید؟! مگر در هیئت امنای دانشگاه چه تصمیماتی قرار اخذ شود که هیچ فرد غیر پزشکی حق حضور در آن را نداردو؟! مگر غیر از این است که نظام سلامت بر اساس کارگروهی استوار است؟ پس چرا دایما سعی می کنید که این دایره پزشکی و تخصص سالاری را به روی همه ببندید.
وی در ادامه گفت: وقتی به همه ابعاد نظام سلامت از بالا تا پایین نگاه کنیم میبینیم که برخی ویژگی ها در همه سطوح مشترک است مانند ،عدم شفافیت، ترس و واهمه شدید دولت از این که به مردم توضیح دهد که پول طرح تحول نظام سلامت از کجا فراهم شده است و نیز می بینیم که در همه سطوح کسانی از طرح تحول حمایت می کنند که یا پژوهشی در این حوزه نکرده اند و بی اطلاع از نحوه تامین منابعند و یا ذینفعند، جای خالی کارشناسان اقتصاد سلامت در جمع حامیان این طرح بیانگر ناتوانی وزارت بهداشت در ایجاد حداقل اقناع در میان کارشناسان است و تلاش بی حد و مرز وزارت بهداشت برای اخذ حمایت سیاسی و مذهبی از این طرح نشان می دهد که به طور کل از حمایت صاحبنظران و اهل فن نا امید شده اند.
این دانشجوی حقوق، در ادامه با اشاره به روال نادرست انتخاب وزرای بهداشت گفت:بر اساس اصل عدم تعارض منافع، فساد اعظم در جایی شکل می گیرد که مقام مسئول در حکومت بابت تصمیماتی که باید به نفع ملت بگیرد دچار ملاحظاتی بشود که ناشی از ایجاد خطر برای منافع او در بخش خصوصی باشد.چنین فردی در هیچ جای دنیا اجازه ندارد که تصمیم گیر امور ملی شود. بر همین اساس در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز میبینیم که وزرای بهداشت پزشک نیستند.
وی در ادامه تصریح کرد: ما از آقای روحانی توقع نداشته ایم که تمام مشکلات مالی کشور را در مدت 4 سال برطرف کند، یا مشکل اشتغال به طور کلی مرتفع شود و یا تمام معضلات نظام سلامت حل شود اما با توجه به این که ایشان مدرک دکترای حقوق دارند انتظار میرفت اولیه ترین مبانی حقوقی را رعایت کنند یعنی افرادی که خود ذینفع هستند و منافع کلان دارند را در پست های حکومتی به کار نبرند.
اسفندیار تصریح کرد: به هر حال در مورد طرح تحول نظام سلامت نا گفتنی ها بسیار است. اما امروز زمان آن رسیده است که کلان حاکمیت از بالا تا پایین این طرح را بررسی نموده و از مردم در برابر منافع شخصی عده ای اندک دفاع کنند. چرا که این خطای دولت و حاکمیت است و بایستی این خطا را از طریق ایجاد دستگاه های نظارتی مستقل و شفاف سازی اصلاح نماید.
وی در پایان خاطر نشان کرد:با توجه به روزهای پایانی دولت یازدهم توقعی که از جناب آقای روحانی به عنوان فردی که از یک سازو کار دموکراتیک برخواسته و بر کرسی قدرت نشسته، می رود این است که این سکوت سهمگین خود را از عدم پاسخگویی به اقشار و اصناف و گروه ها بشکنند و پاسخگو باشند. امروز در درجه ی اول زمان پاسخگویی به مردمی است که چند صد هزار میلیارد از سرمایه های آنها به بخش درمان مملکت اختصاص داده شده اسا و حتی در بخش درمان نیز شاهدیم که پزشکان عمومی ، خانواده چند صد هزار نفری پرستاری، مامایی و پیراپزشکی در اعتراض شدید به بی عدالتی فغان و فریاد شان بلند است که چرا افراد ذی نفع را حاکم بر سرنوشت مردم کرده اند.
نظر شما