کد خبر: هیچ-مبلغی-خلاف-قانون-از-مس-کرمان-جابه-جا
۱۵ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۲۷

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی جلسه وزیر صمت در خصوص شرکت ملی مس را تشریح کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت،محمد رضا پور ابراهیمی داورانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 15 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: تذکر بنده به وزیر صمت است در خصوص اقدامات خلاف منافع مردم کرمان توسط مدیرعامل شرکت ملی مس است. اخیرا خبری مبنی بر تشکیل جلسه در مجلس با حضور مدیرعامل و تعدادی از نمایندگان در ارتباط با موضوع بحث حمایت ها و انتقال منابع مالی از شرکت ملی مس که 80 درصد آن سهم کرمان است به خارج از این مجموعه مطرح شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: حدود 20 درصد از سرمایه گذاری و تولید شرکت ملی مس در منطقه آذربایجان و 80 درصد در استان کرمان تعلق می گیرد، طبیعتا هرگونه اقدام، حمایت، پیگیری در قالب سهم قانونی و 20 درصد هم حق مردم آذربایجان است اما به نظر می رسد با توجه به شرایطی که امروز در کشور داریم تصمیماتی مغایر منافع و قوانین توسط شرکت ملی مس در دستورکار قرار گرفته است که موجب نارضایتی مردم کرمان شده است که از زبان مردم این منطقه این گلایه را مطرح می کنند.

وی گفت: آلودگی هایی که در منطقه به واسطه شرکت ملی مس حاصل شده است به این شرح است، وضعیت آرسنیک آب 12 برابر حد مجاز است، وضعیت آلودگی هوا در زمینه تولید CO2 30 برابر حد مجاز است، مراتع به دلیل شرایط خاصی که در حوزه وضعیت تصمیمات مرتبط با آلایندگی داشته ایم از بین رفته است. دشت خاتون آباد متاسفانه قابل استفاده نیست و هزاران دام از بین رفته است. میزان سرطان در منطقه نسبت به متوسط جمعیت از حد میانگین کشور بالاتر است. در چنین شرایطی مدیرعامل مس در کمال وقاحت و خیانت به مردم کرمان منابع را بدون ضوابط و مقررات پیش می برد.

این نماینده مجلس خطاب به وزیر صمت، گفت: اگر جلوی این قضیه را نگیرید حتما موضوع سوال را در دستورکار قرار می دهیم، این موارد تخلف است، این سهام مربوط به بازنشستگانی در شرکت ملی مس است، 5 هزار نفر بازنشسته در شرکت ملی مس هستند، شما پول چه کسی را می برید؟ حدود 13 درصد از این متعلق به مردم است، بابت سهم صندوق بازنشستگی مس است.

وی بیان کرد: 40 درصد منابع شرکت مربوط به سهام عدالت است، کل مالکیتی که به وزارت صنعت مرتبط است بالغ بر 13 درصد است، آقای وزیر چه حقی دارد در جلسه شرکت می کند و تصمیم می گیرد. 500 میلیارد منابع را بدون مجوز و قانون جا به جا می کنید این در حالی است که پول برای سهام عدالت بازنشستگان و مردم است و اجازه نمی دهیم این اتفاق بیفتد.

علی نیک زاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، گفت: آن جلسه را خبر دارم، مس و صنایع مس بحث مهمی است. اما می دانید 20 درصد از مس در ورزقان آذربایجان هزینه می شود تا به امروز قرار شد وزیر دو کار انجام دهد اولا به اندازه سهم 20 درصد هیات مدیره ورزقان اعمال مدیریت شود، همچنین قرار شد به اندازه همان درصدی که باید در ورزقان آذربایجان اقدام شود مسئولیت اجتماعی را بپذیرد. آقای وزیر خارج از این موارد نپذیرفت و گفت در اعمال مدیریت در ورزقان تصمیم می گیرد، همه بدانید هیچ مبلغی خلاف جابه جا نشده است و به اندازه درصدی که در قانون آمده است قرار شد مسئولیت اجتماعی که تا به امروز عمل نشده است عمل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha