به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی،  دکتر سید ابراهیم هاشمی، عضو هیأت مدیره انجمن صنعت پخش ایران در خصوص مراحل توزیع دارو به بازار مصرف اظهار کرد: دارو به عنوان یک کالای کاملا تخصصی شرایط خاص خود را دارد و زمانی که دارویی تولید یا وارد می شود برای ورود به بازار مصرف باید مراحلی را به لحاظ قانونی طی کرده و مجوزهای لازم را دریافت نماید.

وی افزود: هنگامی که دارو از گمرک ترخیص یا از خط تولید بیرون می آید ؛ باید یکسری آزمایشات کیفی روی آن انجام شود و چنانچه شرایط حمل خاص را داشته باشد (مانند انسولین) در تمام مدت زمان حمل و نقل و نگهداری دمای آن توسط دستگاهی به نام لاگر کنترل می شود.

وی تاکید کرد: اگر دارویی بلافاصله از گمرک ترخیص شود ، قابلیت فروش را نداشته  و باید مراحل اداری تایید  کیفیت و حمل مناسب را اخذ نموده تا بتواند اجازه فروش بگیرد.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران تصریح کرد : زمانی که دچار کمبود یا نبود دارو شویم دوکار مهم باید انجام شود مبنی بر این که در ابتدا برای توزیع برنامه داشته باشیم یعنی اگر بطور مثال در شرایط تحریم برای 4 ماه دارو تهیه شده است طبق دستور وزارت بهداشت ؛ شرکت های دارویی یکماه را توزیع نموده و سه ماه دیگر دارو در انبار نگهداری می شود که برای کنترل بازار بوده و به معنای احتکار نیست.

هاشمی ادامه داد: محموله های دارویی قیمت متفاوت پیدا نکرده و تک تک داروها ثبت کامل دارد و با سیستم تی تک قابل ردیابی است.

وی با اشاره به مرحله دوم که همان توزیع در داروخانه ها است؛ گفت: باید شرایط سنجیده شود که دارو بین شهرهای مختلف چگونه تقسیم شده و در چه داروخانه هایی توزیع شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت پخش ایران در خصوص کشف 300 هزار قلم داروی انسولین احتکار شده درانبار یکی از شرکتهای دارویی بیان کرد: این شرکت دارویی در شرایط خاص تحریم توانست انسولین را به کشور وارد کند و در بازه زمانی اخذ مجوزهای قانونی برای توزیع در بازار مصرف ؛ با نظارت غیرکارشناسی توسط افرادی که آشنایی به مسائل تخصصی حوزه دارو ندارند ؛ مواجه شد.

هاشمی با تاکید بر این که حوزه دارویی کشور با نظارت و رصد مراجع ذیصلاح هیچ مشکلی ندارد؛ تصریح کرد:  زمانی که نظارت توسط افراد غیر متخصص انجام شود، این ذهنیت را در مردم ایجاد می کند که شرکتهای دارویی دست به احتکار زده اند در حالی که قیمت و تعداد داروهای ثبت شده و همه چیز قابل ردیابی است.

وی اذعان کرد: متاسفانه طی 6 ماه گذشته چندین بار این مسئله برای شرکتهای دارویی رخ داده است و تا زمانی که بخواهند ثابت کنند که احتکاری در کار نبوده و مراحل قانونی را برای توزیع در بازار مصرف طی می کنند ؛ با کمبودهای مقطعی مواجه می شویم .

وی خاطرنشان کرد: حوزه دارویی کشور نیازمند نظارت افراد متخصص است تا شاهد کمبود در بازار دارویی بدلیل عدم شناخت از مراحل تولید و توزیع و در نهایت ورود به بازار مصرف نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha