فرهاد پرورش در مراسم تودیع خود درباره شرایط سخت اداره ایران ایر پس از تحریم یاتا و تحریم سوخت پرده برداشت و گفت: برای تامین سوخت در فرودگاه ثالث بیش از ۴هزار و ۵۰۰ نشست و برخاست اضافه با هزینههای ایرانایر انجام داديم درحالی که پروازهای تکلیفی در داخل را داشتیم و حتي یک ریال از دولت بودجهای نداشتیم و رقمی هم به بلیت ایرانایر اضافه نشد.
به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از وزارت راه و شهرسازی فرهاد پرورش در مراسم توديع خود با بیان اینکه مشکلات و سختیهایی که کشیده ام را نمیتوانم در سی دقیقه مطرح کنم و جا دارد به اندازه دو مدیرعامل در این جلسه صحبت کنم، گفت: ۸ سال پیش و در بدترین شرایط اقتصادی کشور این سمت را تحویل گرفتم و اولین مشکلی که به آن برخوردم موضوع کمیسیون اروپایی بود. اکتبر همان سالی که ماموریتم را بر عهده گرفتم نامهای از مدیرکل آژانس بینالمللی اروپایی به دستم رسید که وضع ایمنی هواپیماهای ایرانی مناسب نیست و باید برای بازرسی به ایران بیایم.
وی ادامه داد: تیمی به ایران ایر آمد و نهایتا مکاتبات خیلی زیادی با این کمیسیون انجام دادم که اجازه محدودیت پروازهای ایرانی در آسمان اروپا به دلیل نداشتن ایمنی را به آنها ندهیم.
پرورش با بیان اینکه در آن دوران از هر فرصتي کمیسیون اروپایی استفاده میکرد که پروازهای ایرانی را محدود کند، گفت: خدا را شاکریم که از آن وضع عبور کردیم. با این حال شرایط سخت ادامه داشت و قطعنامه پشت قطعنامه. تحریم یاتا و تحریم سوخت شروع شد و شرایط برای ایران ایر سختتر شد.
وي ادامه داد: روزی مدیرکل یاتا با من تماس گرفت و اطلاع داد که از فردا تحریمها علیه هما شروع میشود و باید تمام حسابهای شما را بلوکه کنیم. من از وی فرصت یک هفتهای خواستم تا بتوانم این حسابها را جابجا کنم اما این اجازه داده نشد و به من گفتند فقط خواستم دوستانه به شما اعلام نمایم که چه خبر است.
۶۰ حساب هما مسدود شد اما بانك مركزی يك يورو هم كمك نكرد
وی ادامه داد: در نهایت ۳۵ حساب BSB از ۶۰ حساب ایران که در آن پولهای بلیتهای فروخته شده ذخیره میشود مسدود شد. بلافاصله تحریمهای بانکی شروع شد. ضمن اینکه با تحریمهای سوختی مواجه شدیم. مسیرهای اصلی سوخت رسانی لغو و ما مجبور به انتخاب مسیرهای میانی شدیم که برای ما هزینههای زیادی را در برداشت.
پرورش گفت: با وجود اینکه برقراری پروازها در شرایط تحریمهای سوختی بسیار سخت بود اما هیچ یک از پروازهایمان را به اروپا لغو نکردیم. همه انتظار داشتند پرواز لندن - فرانکفورت و پاریس لغو شود تا بگویند تحریمها بر ایران و شرکت هواپیمایی هما اثر کرده است اما نگذاشتیم پروازهای هما به لندن قطع شود.
وی افزود: در تمام این مدت بانک مرکزی حتی یک یورو در اختیار ایرانایر نگذاشت چرا که اصلا در آن زمان (دولت گذشته) بانک مرکزی ذخیرهای نداشت. به بانک مرکزی التماس میکردیم تا یورو در اختیار ما بگذارد اما هیچ ذخیرهای برای دادن اعتبار به ایرانایر نداشت و در نهایت میگفت میتوانم اسکناس با واحد پولی کشور عمان را به شما بدهم و شما میتوانید آن را چنج کنید.
ماجراي تهديدهاي سفیر آمریکا و نشستوبرخاستهاي اضافه
وی با انتشار نامههای محرمانه وزارت امور خارجه در دولت دهم گفت: امروز دیگر میتوانیم این نامههای محرمانه را به اطلاع مردم برسانم . در مقطعی در سالهای گذشته (دولت دهم) سفیر آمریکا به شرکت سوخترسانی تایلند نامهای ارسال کرده بود مبنی بر اینکه اگر به ایرانایر در فرودگاههایتان سوخت بدهید سهام خود را از این شرکت خارج میکنم. ما در آن زمان زمان با چنین تهدیدهایی مواجه بودیم.
مدیرعامل سابق ایرانایر ادامه داد: در سال ۸۹، ۹۰ و ۹۱ اداره هما به واسطه تشدید تحریمها بسیار دشوار شد. در همان زمان آمریکاییها به فرودگاه بلگراد نامهای ارسال کردند مبنی بر اینکه اگر سوخترسانی به هواپیماهای هما در این فرودگاه ادامه پیدا کند از این پس اجازه برقراری پرواز بلگراد- واشنگتن را نمیدهیم.
پرورش ادامه داد: هرچند که تحریمها بسیار سخت بود اما توانستیم به مشکلات فائق بیاییم. توانستیم بر تحریمهای سوختی غلبه کنیم و تنها در این مدت پرواز تهران – ژنو قطع شد آن هم به این دلیل بود که سوخت به اندازه کافی نداشتیم و همچنین هزینههای این پرواز بسیار گران تمام میشد.
وي ادامه داد: برای تامین سوخت در فرودگاه ثالث بیش از ۴هزار و ۵۰۰ نشست و برخاست اضافه انجام دادیم که تمام اینها به هزینههای ایرانایر اضافه شدند. این در حالی بود که پروازهای تکلیفی در داخل کشور داشتیم و از سوی دیگر یک ریال از دولت بودجهای نداشتیم و رقمی هم به بلیت ایرانایر اضافه نشد. ایران ایر درآن شرایط نمیتوانست با سایر ایرلاینها رقابت کند و به همین دلیل ما نمیتوانستیم روی قیمت بلیت هواپیما حساب باز کنیم.
دلايل پروازهاي بينالمللي هما با نصف ظرفيت
پرورش ادامه داد: مجبور بودیم برای حمل سوخت بیشتر تعداد مسافر کمتری را حمل کنیم به طوری که وقتی مسافران سوار هواپیما میشدند با صندلیهای خالی مواجه میشدند و بر مدیریت فروش بلیت ایرانایر اشکال میگرفتند اما نمیدانستند که صندلیهای خالی برای حمل سوخت بیشتر است.
نماینده ایران در ایکائو ادامه داد: بانک مرکزی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ یک دلار هم برای شرکت هواپیمایی ایران ایر جابجا نکرد و تمام هزینهها را به صورت دستی از طریق هواپیما منتقل کردیم. طبق دستورالعمل ستاد تدابیر ویژه بیشتر از ۵هزار دلار قاچاق محسوب میشد و ما نمیتوانستیم بیشتر از این رقم را جابجا کنیم. این در حالی بود که ستاد تدابیر ویژه اعلام کرد جابجایی این رقم باید با مسئولیت مدیرعامل ایرانایر انجام شود و تمام مسئولیتهای آن را پذیرفتم اما هیچیک از شرکتهای هواپیمایی ایرانی این مشکل را نداشتند و این مشکل تنها برای ایران ایر بود.
پرورش گفت: به خاطر دارم که در زمان وزارت آقای نیکزاد که برای تامین ارز با مشکلات بسیار زیادی مواجه بودیم برای دیدار با یکی از معاونین وزرا یک ساعت معطل ماندم تا اجازه ملاقات به من بدهند اما در آن زمان که همه دستگاهها با بحران ارزی مواجه بودند اجازه ملاقات به من را ندادند. در آن روزها در راهروهای سازمان مدیریت و بودجه دوندگیهای بسیار زیادی داشتم تا بتوانم بر مشکلات ایرانایر فائق بیایم و باید خدا را شاکر باشیم که توانستیم از این مشکلات عبور کنیم.
تمام ایرباسهای ایرانایر امکان پرواز به اروپا را دارند
وی با بیان اینکه تمام جزئيات سالهای مربوط به مذاکرات برجام برای لغو تحریمهای صنعت هوانوردی را روزهای گذشته به خانم شرفبافی ارائه دادم و ایشان را در جریان جزئیات قراردادهای جدید گذاشتهام گفت: وزارت امور خارجه معتقد است که ایرانایر توانست بهترین استفاده را از شرایط برجام داشته باشد و خوشحالم که نتایج برجام ادامه داشته و امروز شاهد امضای قراردادهای نفتی با شرکتهای بزرگ از جمله توتال هستیم.
مدیرعامل سابق ایرانایر گفت: خوشبختانه امروز کمیسیون اقتصادی اروپا تمام محدودیتهایی که برای هواپیماهای ایران ایر اعمال کرده بود را برداشته است و تمام ایرباسهای ایرانایر امکان پرواز به اروپا را دارند. این در حالی است که در زمانی هواپیماهای ایران ایر اجازه پرواز به مقاصد اروپایی را نداشتند.
پرورش با اشاره به افزایش شاخص ایمنی شرکت هواپیمایی ایرانایر گفت: در سال ۲۰۰۶ قبل از مدیریت بنده در هما شاخص ایمنی ۴.۹ درصد بود که همین امروز صبح این شاخص را بررسی کردم و خوشبختانه این شاخص بهبود یافته و به ۹۸ صدم درصد رسیده است.
نماینده ایران در ایکائو ادامه داد: هواپیماهای ایرانایر در طول این مدت ۵۰۰ بار مورد چک تیمهای اروپایی قرار گرفتند و این کار آسانی نبود و توانستیم از این شرایط سخت عبور کنیم.
پرورش با اشاره به عقد قراردادهای جدیدی با کمپانیهای بوئینگ و ایرباس و ATR اظهار داشت: عقد این قراردادها نتیجه برجام و حمایتهای دولت از صنعت هواپیمایی کشورمان بود که خرید این تعداد هواپیما در تاریخچه هما کم سابقه بوده است. تنها یکی از این قراردادها ۹۰۰ صفحه است که این نشانگر اهمیت این قراردادها است که البته آقای فخریهکاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی تاثیر بسیاری در انعقاد این قراردادها داشتهاند.
پرورش با بیان اینکه تمام شب گذشته به این موضوع فکر میکردم که تا کجای مشکلات را بیان کنم ادامه داد: شرکت هواپیمایی هما خدمات بسیار ارزندهای در طول جنگ و پس از آن داشت که بسیاری از این خدمات را نمیتوان مطرح کرد.
مسافران هوایپمای ۳۲۰ جدید شعار زنده باد ظریف سر میدهند
مدیرعامل سابق ایرانایر تاکید کرد: زمانی که ما به دلیل حمل سوخت بیشتر اجازه مسافرگیری به تعداد صندلیهای هواپیما را نداشتیم و مسافران با صندلیهای خالی و کمبود بلیت مواجه میشدند به مدیریت ایرانایر و ساختار کشور اعتراض میکردند اما اکنون و زمانی که با هوایپمای ۳۲۰ جدید در فرودگاهها نشست و برخاست میکنیم مسافران زنده باد ظریف سر می دهند. این خاطره را همین چند روز پیش از زبان یکی از مسئولان که در پرواز استکهلم بودند شنیدم که مسافران هنگام سوار شدن بر هواپیمای جدید ایران ایر شعار زنده باد ظریف سر می دادند.
پرورش با تکرار این موضوع که برای سوختگیری هواپیماها در شرایط تحریم سوختی ناچار به ۴هزار و ۵۰۰ نشست و برخاست اضافه شدیم گفت: من به شخصه نشستم و محاسبه کردم که هر پرواز برای ما ۲۰ هزار دلار هزینه داشت که مجبور شدیم این هزینهها را تقبل کنیم تا نگویند تحریم بر آنها اثر کرده است. این درحالی است که تمام این هزینه ها از درآمدهای شرکت باید پرداخت می شد.
پرورش به مشکلات مجموعه داخلی هما و حقوق کارکنان آن اشاره کرد و گفت: برخی ها هستند که فکر میکنند همایی ها حقوق های زیاد و کلان می گیرند. درحالی که به سختی در آن دوران و همین حالا سعی کردهام سفره همکارانم در هما خالی نباشد. مشکلاتی بود که هیچ وقت اجازه ندادم در شرکت پخش شود تا نکند باعث ناامیدی همکارانم شود. من از این حلمی که دارم خدا را شاکرم. حل بسیاری از این مشکلات به صبوری من احتیاج داشت و الان خرسندم و حس خوبی دارم که نگذاشتم همکاران و حتی معاونینم از این مشکلات با خبر شوند.
وی ادامه داد: شب گذشته محاسبه کردم و دیدم در طول مدیریت بنده ۹۳ ماه حقوق پرداخت شده به عبارت دیگر در این مدت ۳هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کردهایم که سهم بازنشستگان هما در این مبلغ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بود. قطعا با این رقم میتوانستیم برای توسعه ایرانایر اقدامات جدی و موثر انجام دهیم اما این حق بازنشستگان هما بود بنده هم یک همایی هستم و در هما بازنشسته خواهم شد.
پرورش ادامه داد: با این رقم برخی از شرکتهای هواپیمایی اقدام به خرید هواپیما میکردند و ما میتوانستیم این رقم را برای تعمیر موتورهای هواپیما هزینه کنیم اما پرداخت حقوق بازنشستگان در اولویت بود.
نماینده جدید ایران در ایکائو با اشاره به زمینگیرشدن هواپیماهای ایران ایر گفت: یکی از مشکلات اصلی ایرانایر هواپیماهای زمینگیر بودند که مشکلات جدی داشتند. پیش از مدیریت بنده در این شرکت اقدام به خرید هواپیماهایی شد که تنها هشت سال برای این شرکت کار کردند و در حال حاضر تامین تنها یک موتور هواپیما ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد که تعمیر موتور این هواپیماهای فرسوده به صرفه نیست. با این حال برخی رسانهها هستند که این ایرادات را میگیرند.
دولت گذشته زمینها و هتلهای ایرانایر را فروخت
وی همچنین با اشاره به مصوبه هیات وزیران در سال ۸۶ برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما گفت: در آن سال توانستیم مصوبه هیات وزیران برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای خرید ۶ فروند هواپیما استفاده کنیم اما تصمیم گرفتیم این منابع را برای خرید هواپیماهای نو استفاده کنیم.
پرورش همچنین با اشاره به سوء مدیریتهای انجام شده در دولت گذشته گفت: در دولت گذشته زمینهای ایرانایر را فروختند، هتل هما را فروختند، مجموعه هتلهای ایرانایر را از ما گرفتند، ایرانایر تور را از ایرانایر جدا کردند. تنها هزینه فروش زمینهای متعلق به هما ۷۰ میلیارد تومان بود اما نمیدانیم این پولها کجا رفتند و به ایرانایر برنگشتند.
وی در پایان با اشاره به مدیریت خانم فرزانه شرفبافی در هما اظهار داشت: ایشان از کارکنان باسابقه هما هستند و در مقاطعی مسئولیتهای سخت در ایران ایر را پذیرفتند و باید در این دوره هم به مدیر جدید کمک کنیم تا این موفقیتهای ایرانایر ادامه داشته باشد. من از تمام همکاران خود در هما خواستهام که به کمک خانم شرفبافی بیایند و به ایشان ياري برسانند.
نظر شما