کد خبر: پرستاران-بیشترین-سهم-نیروی-انسانی-در-ن
۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۳۳

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: پرستاران بیشترین سهم نیروی انسانی در نظام سلامت را دارند که می‌ توانند در تحقق عدالت در سلامت نقش بیشتری داشته باشند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم گرامی داشت روز پرستار و تقدیر از پرستاران نمونه کشوری که امروز در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت زینب(س) به دیدار امروز پرستاران با مقام معظم رهبری و فرمایشات ایشان درباره پرستاران اشاره و اظهار کرد: امروز در دنیا نقش و حوزه عملکرد پرستاران توسعه یافته است، افزایش بیماری های مزمن و بار بیماری‌ ها، گران بودن سلامت، جمعیت سالمند پیش رو از چالش‌ های جدی نظام سلامت خواهد بود.
وی ادامه داد: باتوجه به چالش‌ های نظام سلامت در تحقق عدالت که شعار دولت مردم‌ مدار و عدالت محور سیزدهم است، تحقق عدالت در سلامت شامل ارزان‌ سازی و سرعت دسترسی به خدمات با کیفیت و ایمن با هدف تکریم انسان‌ ها با یک جامعه سالم و متعالی وظیفه همگانی است؛ بنابراین ضرورت دارد مدل‌ های جدید برنامه‌ریزی شود تا بر اساس آن بر چالش‌ های پیش‌رو فائق شویم.
دکتر عبادی تصریح کرد: از طرفی پرستاران بیشترین سهم نیروی انسانی در نظام سلامت را دارند که می‌ توانند در تحقق عدالت در سلامت نقش بیشتری داشته باشند؛ تغییر عرصه ارائه خدمات از مراکز درمانی به صورت صرف به مراکز جامع و نقش پرستاران در پوشش همگانی سلامت، حفظ و ارتقا سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی و مراقبت تسکینی از عناصر اصلی وظایف ساختار نظام سلامت است که پرستاران به راحتی می‌ توانند در این مدل‌ های پنجگانه ایفای نقش کنند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه عنوان کرد: باتوجه به راهبرد جدید وزارت بهداشت، توجه به نیروهای خط اول و نیروهای حد واسط به جای ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی گران‌ قیمت، راهکار و راهبرد ارزشمندی برای مواجه با چالش‌ پیشرو است.
گسترش مراکز درمانی و افزایش تخت‌ های بیمارستانی، نیاز به خدمات سلامت و خدمات پرستاری را افزایش خواهد داد
وی با بیان اینکه گسترش مراکز درمانی و افزایش تخت‌ های بیمارستانی، نیاز به خدمات سلامت و خدمات پرستاری را افزایش خواهد داد، مطرح کرد: مضاف بر آن اگر رویکرد ما جامعه‌محور باشد، به تربیت نیروی انسانی نیاز است.
دکتر عبادی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌ های پیشرو در دهه گذشته نرخ رشد تربیت پرستاران از ابتدای دهه ۹۰ تا امسال رشد سه برابری داشته است، گفت: افزایش ظرفیت‌ ها در دوره تحصیلات تکمیلی می‌ تواند راهگشای تخصصی‌ سازی خدمت پرستاری باشد و به تامین کادر هیات علمی کمک کند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه ریزی اقداماتی را در حوزه پرستاری سلامت جامعه که می توانند به عنوان منشور ما در معاونت پرستاری پیشرو باشند، در دست داریم، بیان کرد: تدوین آیین نامه پرستاری تخصصی یا تخصصی‌سازی پرستاری، تدوین و ابلاغ آیین نامه مراکز جامع در تعیین بسته‌های خدمتی مختلف، تاسیس مراکز مراقبت تسکینی، تدوین اولیه کریکولوم کارشناسی پرستاری سلامت جامعه، توسعه مراقبت‌ها در منزل که امتحان خود را در دوره کووید به لطف خدا به خوبی پس داد، تجربه پایلوت مراقبت در منزل که در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با نتایج ارزشمندی به سرانجام رسید و توسعه نقش اجتماعی پرستاران خارج از چارچوب بیمارستان ها از جمله این اقدامات هستند.
وی در پایان اظهار کرد: خدامحوری، مردم محوری، رفع موانع خدمتی، ارتقا سلامت جامعه شعار و ان شاءالله عمل ما در دوره جدید و برای مقابله با چالش های پیش رو خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha