به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، علی اکبر حقدوست اظهار کرد: به رغم اینکه بیش از یکی دو دهه از تصویب قانونی پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و پزشکی خانواده در کشور گذشته است و با توجه به همت بالای وزرای بهداشت سابق و تیم آنها اما پیچیدگی این موارد به حدی است که هنوز به نتیجه نرسیدهایم و هنوز هم فرآیند پیادهسازی این برنامهها در حال پیاده شدن است.
وی تصریح کرد: پیچیدگی، تاخیر و محدودیتهای اجرای نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و پزشکی خانواده، منحصر به ایران نیست و اگر شکل گیری نظام ارجاع و پرونده الکترونیکی در کشورهای در حال توسعه را مرور کنیم، در مییابیم که پیادهسازی آنها، به زمان زیادی نیاز دارد اما اتفاقاتی که در زمینه پرونده الکترونیک سلامت در یک سال اخیر رخ داده، نقطه عطفی در تاریخ فعالیتهای وزارت بهداشت بوده است البته نباید زحمات مدیران و وزرای بهداشت سابق را فراموش کنیم چون زمینهها را فراهم کرده بودند تا بتوانیم مسیر را با سرعت دنبال کنیم.
معاون برنامهریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت یادآور شد: فراهم کردن زیرساختهای فنی، ایجاد شبکههای مورد نیاز، فراهم کردن دیتا سنترهایی که بتواند دادههای انبوه و پرحجم را در خودش ذخیره کند، قطعات مختلفی مانند سیستمهای اطلاعات بیمارستانی که بالغ بر ۵۰ سیستم اطلاعات بیمارستانی در کشور وجود دارد و در پروندههای الکترونیک باید با هم تعامل داشته باشند، اتصال پرونده الکترونیک در سطح یک به سطح دو و کلینیکهای ویژه و ورود مراکز درمانی بخش خصوصی به پروسه پرونده الکترونیک سلامت و انجام دهها پایلوت در سطح کشور بخشی از اقدامات وزارت بهداشت در زمینه اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور است.
حقدوست اضافه کرد: از ۲۷ اسفند سال گذشته تا کنون، هر کسی در هر کجای ایران به هر مرکز بهداشتی مراجعه کند به محض دریافت خدمات، به او پیامکی ارسال میشود که در این تاریخ از این فرد، خدمات دریافت کردهاید و آیا رضایتمندی دارید یا خیر؟ همه مردم میتوانند این فرآیند را امتحان کنند و فردا به یک مرکز بهداشت مراجعه کنند و ببینیند که آیا این اتفاق رخ میدهد یا خیر. وقتی این پیامک به این وسعت ارسال میشود، به این معنی است که پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد.
وی با اشاره به آغاز نسخهنویسی الکترونیکی توسط بخش خصوصی در کشور، یادآور شد: در برخی از استانهای کشور، سطوح یک و دو خدمات به همدیگر متصل شده است و این اقدامات، بر اساس نقشه راه در حال انجام است و خوشبختانه با همت مسئولان سابق وزارت بهداشت و تشدید این فعالیتها در این دوره باعث شده که بتوانیم ادعا کنیم که نسخههای اولیه پرونده الکترونیک سلامت، عملیاتی شده و از فاز مطالعاتی و پایلوت، خارج شده است و در این بستر، نظام ارجاع نیز شکل گرفته است.
معاون برنامهریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت پیادهسازی کامل نظام ارجاع را دشوار دانست و گفت: با محدودیتهایی که در دسترسی به پزشکان متخصص ایجاد میشود، مردم از ایجاد یک نظام ارجاع بسته راضی نخواهند بود و پزشکان متخصص که بیش از دو سوم ویزیتهای سرپایی را انجام میدهند نیز از ایجاد این نظام رضایتمندی نخواهند داشت و اگر قرار باشد اتفاقی در نظام ارجاع رخ دهد، یک شبه قابل انجام نیست و باید گام به گام و تفاهم همه انجام شود.
حقدوست خاطر نشان کرد: استفاده از بستر الکترونیک در حوزه سلامت، توانسته صرفه جوییهای زیادی برای نظام سلامت ایجاد کند و پرونده الکترونیک سلامت به عنوان نمونه برای بیماران مبتلا به سرطان برای دریافت خدمات مورد نیاز در هر نقطهای از ایران، امکاناتی را فراهم آورده است چون خدمات دریافتی بیماران، در پرونده الکترونیک سلامت ثبت میشود و از عرضه برخی خدمات و داروهای غیرضرور، جلوگیری و راهنماهای بالینی نیز در این بستر پیادهسازی میشود.
وی تاکید کرد: هیچ ادعایی نداریم که وضعیت پرونده الکترونیک سلامت در کشور بسیار مطلوب است و به مشکلات موجود، واقف و البته مدعی هستیم که سرعت پیشرفت در اجرای این برنامه، بسیار بالاتر از زمانهای گذشته بوده و اگر با همین سرعت پیش برویم، به زودی میتوانیم ادعا کنیم که توقعات قانونی را پاسخ داده ایم.
معاون برنامهریزی راهبردی و هماهنگی وزارت بهداشت با اشاره به وجود جدول زمان بندی برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت در کشور، یادآور شد: تا پایان سال ۹۹ تقریبا تمام تکالیف قانونی که بر عهده وزارت بهداشت بوده، پاسخ داده میشود و بر اساس نقشه راه، برای هر ماه به دقت مشخص است که چه اقداماتی باید انجام شود. (مهر)
نظر شما