کد خبر: چشم-شما-دروازه-ای-است-برای-درک-مشکلات-قل
۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۵۶
چشم شما دروازه ای است برای درک مشکلات قلبی!

مواردی که در چشم مشاهده می‌کنیم می‌تواند به طور مستقیم با مشکلات سلامتی قلب و عروق بدن شما مرتبط باشد. شاید از تغییرات چشم بعد از بیماری متعجب شوید.

چشم‌ها بیشتر از دیدن و دریافت سیگنال‌های الکترومغناطیس انجام می‌دهند. آن‌ها چیزی‌های با ارزشی برای گفتن دارند، در حقیقت قسمت‌های خاصی از چشم می‌تواند نشان دهنده مشکلات اساسی سلامت باشد. با این مقاله از uchicagomedicine با خبرگزاری سلامت همراه باشید. ترتیب عروق خونی در پشت چشم، که به عنوان عروق شبکیه نیز شناخته می‌شود، از نزدیک با سلامت قلب شما در ارتباط است. این بدان معناست که مواردی که در چشم مشاهده می‌کنیم می‌تواند به طور مستقیم با مشکلات سلامتی قلب و عروق بدن شما مرتبط باشد. بیش‌تر معاینات چشم شامل بازرسی در خارج و داخل چشم است. برای این کار، چشم پزشک شما مواردی مانند رفلکس‌های مردمک، لنز چشم شما، شبکیه و عصب بینایی را مورد بررسی قرار دهد.

فشار خون بالا

فشار خون بالا، هنگامی اتفاق می‌افتد که فشار خون در برابر دیواره شریان بسیار زیاد باشد. از نظر چشم، فشار خون بالا می‌تواند باعث ایجاد رتینوپاتی یا آسیب رساندن به خون اصلی چشم شود. این می‌تواند منجر به خونریزی در چشم، تاری دید، تورم، لخته شدن خون، آسیب به عصب یا حتی سکته در شبکیه با از بین رفتن کامل بینایی شود. چشم پزشکان می‌توانند وضعیت رگ‌های خونی چشم ما را بررسی کنند و تشخیص دهند که آیا ما حتی بدون استفاده از دستگاه فشار خون می‌توانیم شواهدی از فشار خون بالا یا حتی دیابت داریم یا خیر. بعضی اوقات، ممکن است بیماران ندانند که فشار خون بالایی دارند، که به ندرت علائم جسمی دارد اما می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود. اما می‌توانند به چشم پزشک برای تشخیص بیماری مراجعه کنند.

شریان‌های مسدود شده چشم

فشار خون بالا تنها بیماری مرتبط با قلب نیست که قابل تشخیص در چشم است. آمبولی شریانی هنگامی اتفاق می‌افتد که آمبولی در سرخرگ‌ها طی شده و در رگ‌ها یا ارگان‌های کوچک مانند مغز یا شبکیه گیر می‌کند. این می‌تواند جریان خون را محدود یا مسدود کند، که می‌تواند منجر به آسیب بافتی، سکته مغزی، نابینایی یا حتی مرگ شود.

دیابت

دیابت همچنین بیماری است که معمولاً از طریق معاینه چشم تشخیص داده می‌شود. چشم و مشکلات قلبی اما از آنجا که دیابت می‌تواند شروع کندی داشته باشد، افراد ممکن است سرنخ‌هایی را مشاهده نکنند. از نظر چشم، قند خون بالا می‌‌تواند در رگ‌های خونی کوچک مشکل ایجاد کند. در صورت بروز این بیماری، بیمار در معرض ایجاد رتینوپاتی دیابتی است که می‌تواند منجر به کوری و مشکلات قلب و کلیه شود. یک معاینه ساده چشم می‌تواند به بیمار کمک کند که زودتر آن را متوجه شود و آن‌ها را در مسیر درمان مناسب قرار دهد.

آرتروز و تغییرات چشم

نه تنها مشکلات قلبی از طریق معاینه معمول چشم قابل آشکار است. بیماری‌های التهابی سیستمیک که باعث ایجاد آرتروز و التهاب در سایر نقاط بدن می‌شوند نیز قابل شناسایی هستند. بسیاری از این شرایط که باعث ایجاد آرتروز در چشم شده باعث التهاب می‌شود و می‌تواند منجر به درد، قرمزی و کاهش بینایی شود. خشکی چشم که معمولاً با این شرایط همراه است، به خصوص اگر شدید و بدون درمان باشد، می‌تواند باعث آسیب به قرنیه و سطح شفاف گنبدی چشم شود.

اعمال داده‌های بزرگ

تحقیقات در مورد ارتباط چشم و قلب در حال افزایش است. در ماه مارس، گوگل و شرکت تابعه فناوری بهداشتی وی، تحقیقاتی را در مهندسی طبی زیست پزشکی منتشر کردند که نشان داد الگوریتم یادگیری ماشینی این شرکت قادر است با استفاده از اسکن پشتی چشم، خطرات بیمار را برای بیماری‌های قلبی و عروقی با موفقیت پیش بینی کند. چشم و مشکلات قلبی این الگوریتم که از 300000 تصویر چشم استفاده می‌کند، به گونه‌ای طراحی شده است که می‌گوید بیماران در پنج سال آینده احتمالاً از یک بیماری قلبی رنج می‌برند. این میزان دقت هفتاد درصدی دارد، شبیه به روش آزمایش خون فعلی است که در حدود 72 درصد اوقات صحیح است. Skondra گفت كه او معتقد است كه الگوريتم‌هاي بزرگ داده دار بسيار قدرتمند هستند اما ترديد دارد كه آن‌ها امتحانات چشمي را جايگزين كنند. او فکر می‌کند که این الگوریتم‌ها به ویژه می‌توانند به روند غربالگری در مناطق دور افتاده و دسترسی دشوار کمک کنند و می‌توانند به چشم پزشکان کمک کنند تا مهارت‌های تشخیصی، الگوریتم‌ها و مراقبت‌های لازم را در بیماران بهبود بخشند. وی گفت: چشم پزشک با تجربه می‌تواند تغییرات الگوی خود را بگیرد، اما نمی‌تواند اعداد را تا حدی که یک کامپیوتر توانایی دارد، تجزیه و تحلیل کند. اما هنوز هم قضاوت بالینی مورد نیاز است، به ویژه هنگامی که شما باید تاریخچه بیمار را کنار هم بگذارید و یک برنامه تشخیص افتراقی و مدیریتی را تدوین کنید. او ادامه داد: چشم‌پزشک با تجربه می‌تواند تغییرات الگوی خود را بگیرد، اما نمی‌تواند اعداد را تا حدی که یک کامپیوتر توانایی دارد، تجزیه و تحلیل کند. اما هنوز هم قضاوت بالینی مورد نیاز است، به ویژه هنگامی که شما باید تاریخچه بیمار را کنار هم بگذارید و یک برنامه تشخیص افتراقی و مدیریتی را تدوین کنید.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha