کد خبر: چه-دلایلی-باعث-بروز-اختلال-سازگاری-می
۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۱۶
چه دلایلی باعث بروز اختلال سازگاری می‌شوند؟

متین نصری، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اختلال سازگاری بیان داشت: اختلال سازگاری واکنش های غیر انطباقی کوتاه مدت نسبت به موضوعاتی هستند که شخص آن را یک روند عادی و معمولی از جریان زندگی میداند.

وی افزود: فردی که دچار مشکلات سازگاری است در مواجه با موضوعی خاص مثلا یک عامل استرس زا و فشار روانی واکنش افراطی نشان می دهد و الگویی پایدار از رفتار ناسازگارانه در او دیده می شود.

این روانشناس اظهار کرد: عوامل فشار روانی ماهیت اختلال سازگاری هستند اما اکثرا رویدادهای روزمره ای هستند که به کرات دیده می شوند مانند فقدان محبوب تغییر شغل یا تغییر وضعیت مالی، موارد نادر و فاجعه آمیز جز موارد ناسازگاری محسوب نمی شود؛ یعنی این افراد در مقابل عوامل استرس زای معمول، توانایی مدیریت هیجانی خود را ندارند و به دنبال آن به محیط نیز واکنش نشان می دهند.

نصری در مورد شدت عوامل استرس زا گفت: عوامل استرس زا همیشه پیش بینی کننده شدت اختلال نیست، شدت عامل استرس زا تابع پیچیده ای از درجه مقدار طول مدت برگشت پذیری محیط و زمینه ی فردی آن است.

وی عنوان کرد: در بررسی اختلال سازگاری سه عامل ماهیت عامل استرس زا ، معنی خودآگاه بودن و ناخودآگاه بودن عامل استرس زا و آسیب پذیری قبلی فرد نسبت به فشار روانی باید در نظر گرفته شوند.

این روانشناس افزود: حمایت واقعی یا تصوری روابط در این افراد نقش کلیدی بر واکنش های رفتاری و هیجانی آنها دارد که می تواند واکنشهای این افراد را کنترل کند.

نصری تصریح کرد: به طور کل باید در نظر داشته باشیم که افرادی که دچار اختلال ناسازگاری هستند دارای خلق افسرده و گاها نشانه های اضطراب را تجربه می کنند که همین نشانه های اضطرابی می تواند واکنش های نامطلوب و نامناسب در این افراد به وجود آورد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha