کد خبر: چه-عواملی-باعث-ابتلای-افراد-به-بیماری
۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
چه عواملی باعث ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود؟

دکتر محمدرضا محمدحسنی فوق تخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به راه های مقابله با بیماری های قلبی و عروقی اظهار کرد: بیماری های قلبی و عروقی جزو قابل پیشگیری ترین بیماری های غیر واگیر هستند.

بیماری های واگیردار

وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما به دلیل بیماری های واگیردار است، افزود: در شیوع گسترده ویروس کرونا هم شاهد ابتلای بسیاری از افراد جامعه به این بیماری بودیم.

فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه بیماری های غیر واگیر مانند سرطان ها، بیماری های قلبی و حتی تصادفات در رأس علل مرگ هستند، گفت: بیماری های قلبی و عروقی در ردیف اول علل مرگ قرار دارند.

ایست تنفسی

دکتر محمدحسنی تاکید کرد: قلب یک عضو فوق حیاتی است و اگر به مدت چند ثانیه از کار بیفتد، بیمار هوشیاری خود را از دست می دهد و دچار ایست تنفسی می شود.

وی ادامه داد: در همه ی دنیا توقف قلب معادل مرگ تلقی می شود مگر اینکه بتوانند توسط عملیات احیاء بیمار را دوباره به زندگی برگردانند که البته این اتفاق هم بسیار نادر است.

راه های پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق با اشاره به راه های پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی عنوان کرد: باید در این خصوص اطلاع رسانی زیادی صورت گیرد چراکه این اطلاع رسانی ها می تواند منجر به نجات جان انسان ها شود.

دکتر محمدحسنی با اشاره به اینکه پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی را می توان به 3 گروه تقسیم بندی کرد، افزود: عواملی که باعث خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شوند 3 دسته هستند که در دسته ی اول، فرد هیچ نقشی در آن ندارد و هیچ کاری هم نمی تواند انجام دهد؛ در این دسته فرد کاملا در مقابل این خطر تسلیم است.

جنس مذکر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی

وی اضافه کرد: افراد جنس مذکر بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند. همچنین سابقه ی خانوادگی هم می تواند باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی شود. به طور مثال اگر عضوی از یک خانواده درجه یک دچار بیماری تنگی عروق کرونر و یا دیگر بیماری های قلبی شایع باشد، احتمال اینکه دیگر اعضای خانواده هم دچار بیماری تنگی عروق کرونر شوند، وجود دارد.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق تصریح کرد: افزایش سن نیز با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی همراه است که این عامل هم قابل تغییر و توقف نیست.

دکتر محمدحسنی در ادامه با اشاره به دسته دوم بیماری های قلبی و عروقی گفت: افراد در این دسته هم قادر به تغییر عوامل خطر هستند و هم در بعضی از مواقع نمی توانند آن را تغییر دهند.

وی بیان داشت: آلودگی هوا جزو عواملی است که فرد بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار می گیرد.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق گفت: دسته ی سوم که مهمترین عامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند می توانند مانع از ابتلا به این بیماری شوند.

دکتر محمدحسنی یادآور شد: افراد این دسته به راحتی می توانند مانع از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شوند. مصرف دخانیات و مصرف غذاهای ریسک پذیر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

مصرف مواد غذایی

وی با بیان اینکه مصرف زیاد نمک، شکر و برنج همگی می تواند عامل خطری برای ابتلای افراد به بیماری قلبی باشند، افزود: اگر افراد در مصرف این مواد غذایی ها دقت داشته باشند می توانند خطر را کاهش دهند.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق تاکید کرد: ورزش و تحرک عامل بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی است. مردم باید در طول روز حداقل یک ساعت از وقت خود را به ورزش کردن و یا پیاده روی اختصاص دهند.

بیماری فشارخون

دکتر محمدحسنی ادامه داد: افراد حتما باید بیماری فشارخون را کنترل کنند چراکه افراد دارای فشار خون بالا هم می توانند در خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار باشند.

وی عنوان کرد: کنترل قندخون هم باید بسیار جدی گرفته شود. بیماری قندخون هم مانند فشار خون بسیار خطرناک است و گاهی بیمار به دلیل نداشتن علائم این بیماری، متوجه آن نمی شود. کنترل قندخون هزینه زیادی برای بیماران ندارد.

این پزشک فوق تخصص قلب و عروق با بیان اینکه افراد جامعه باید سالانه چربی خون خود را حتما چک کنند، گفت: اگر فشارخون، قندخون و چربی خون کنترل نشود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی افزایش پیدا می کند.

دکتر محمدحسنی با بیان اینکه بیماران قلبی و عروقی از زمان تولد تا مرگ و در هر سنی در خطر ابتلا به این بیماری هستند، تصریح کرد: بعضی از افراد تا زمانی که علائمی از بیماری قلبی و عروقی نداشته باشند به پزشک مراجعه نمی کنند و همین موضوع باعث مرگ این افراد می شود.

وی بیان داشت: افراد باید برای سلامتی خود وقت بگذارند و در دوره های منظم نسبت به کنترل سلامتی خود اقدام کنند.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha