کد خبر: چگونه-از-پوسیدگی-دندان-در-کودکان-پیشگی
۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۳۸

رویش دندان ها از ۶ سالگی آغاز می شود و به تدریج تا سن۱۲ سالگی، ۲۸ دندان دائمی جایگزین ۲۰ دندان شیری می شود.

در صورتی که هنگام رویش دندان های دایمی در دهان، دندان های شیری پوسیده وجود داشته باشد، خطر انتقال میکروب ها از دندان های شیری به دندان های دائمی وجود دارد، در این هنگام چنانچه مسواک زدن و مراقبت روزانه به طور صحیح انجام نشود، امکان بروز پوسیدگی در دندان های دائمی افزایش پیدا می کند.

پوسیدگی دندان های شیری اغلب به دلیل نبود مراقبت اتفاق می افتد و اغلب خانواده ها معتقدند چون این دندان ها می افتد، هیچ اقدامی برای ترمیم یا معالجه آنها لازم نیست.

با پیشرفت پوسیدگی و تخریب تاج دندان، عفونت به لثه مجاور و عصب دندان رسیده و باعث درد می شود، در این حالت تغذیه کودک مختل شده و تداوم این وضع ممکن است رشد جسمی و روحی کودک را به تاخیر بیندازد.

اغلب کودکانی که دارای دندان های پوسیده (به ویژه در دندان های پیشین ) هستند به خاطر زشتی دندان ها مورد تمسخر همسالان خود قرار گرفته و گوشه گیر می شوند و از جمع هم بازی ها کناره گیری می کنند، بنابراین واضح است که تا چه حد پوسیدگی دندان می تواند تاثیر منفی در کیفیت زندگی کودکان داشته باشد.

شیوه مراقبت از دندان های کودکان

پوسیدگی دندان در همه افراد، به ویژه کودکان قابل پیشگیری است و مراقبت روزانه از دندان کودکان بایستی از زمان رویش نخستین دندان در دهان کودک آغاز شود.

در بدو رویش دندان های کودک می توان با استفاده از یک گاز تمیز مرطوب، دندان های کودک را پس از شیر خوردن تمیز کرد تا شیر باقیمانده روی سطوح دندانی باعث پوسیدگی دندان نشود؛ همچنین از سن یک سالگی می توان دندان کودکان را با مسواک انگشتی و بدون خمیردندان تمیز کرد.

مسواک کردن دندان کودک شب، قبل از خواب و صبح، بعد از صبحانه از سن دو سالگی با مسواک نرم و خمیردندان، از دیگر توصیه های موثر در این زمینه است.

اصلاح شیوه مسواک زدن کودکان

بهتر است از سن سه سالگی، پدر مادر و کودک، همه با هم با یک حالت تفریحی مسواک بزنند، تا بزرگترها مسواک زدن بچه ها را کنترل و اصلاح کنند و کودکان هم با دیدن نحوه مسواک زدن والدین، روش صحیح مسواک زدن را از آنها بیاموزند.

با این روش ضمن اطمینان از مسواک زدن صحیح کودک، این عادت بسیار مفید در سبک زندگی سالم کودک قرار گرفته و نهادینه می شود. با استفاده از این روش، اغلب کودکان از سن ۶ سالگی قادر خواهند بود که به تنهایی مسواک زدن را با روش صحیح انجام دهند و همیشه از داشتن دندان های زیبا و سالم لذت ببرند.

دکتر «شکوه مهربان کار» مسوول واحد سلامت دهان و دندان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha