کد خبر: کانون-کنترل،-یکی-از-عوامل-موثر-بر-رفتار
۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۴۱
کانون کنترل، یکی از عوامل موثر بر رفتارهای بهداشتی است

متین نصری روانشناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اینکه احساس کنترل فردی می‌تواند میزان استرس فرد را تعدیل کند، اظهار داشت: همچنین کنترل فردی می‌تواند احساس کارایی فرد را افزایش دهد و بهداشت روانی فرد را تضمین کند.

وی افزود: کسانی که کانون کنترل روانی‌شان به شدت درونی است، به دلیل اینکه معتقدند روی سلامت روان و تن خود اثرگذار هستند تمایل بیشتری به در پیش گرفتن رفتارهایی دارند که موجب پیشگیری از بیماری ها و ارتقای سلامت می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این افراد در مقایسه با کسانی که کانون کنترل برونی‌شان زیاد است و به لحاظ کانون کنترل درونی امتیاز زیادی کسب کرده اند به همین منظور به میزان بیشتری به رفتارهای پیشگیرانه مانند رعایت عادات غذایی خوب و انجام دادن معاینات پزشکی می‌پردازند.

نصری گفت: در واقع کانون کنترل، یکی از عوامل موثر بر رفتارهای بهداشتی است؛ برای افزایش کنترل درونی باید به تقویت عوامل انگیزشی در باورها بپردازیم.

وی تصریح کرد: تمایلات و الویت‌های افراد از طریق فرآیندی با عنوان استدلال با انگیزه بر قضاوت آنان در مورد ارزش و فایده‌ی اطلاعات جدید اثر می‌گذارد؛ در حقیقت ما باید در جستجوی اطلاعاتی باشیم که تایید کننده رفتارهای مثبت ما باشد و بتواند سلامت روان فرد را در آینده تضمین کند.

این روانشناس در ادامه با بیان اینکه داشتن سلامت روان بر فرآیند شناختی فرد برای تصمیم گیری‌های بعدی اثرگذار است، گفت: به همین دلیل برای اثرگذاری بیشتر، الگو توالی شناختی فرد برای رسیدن به تصمیمی با ثبات کاربرد دارد و فرد می‌تواند با ارزیابی منطقی چالش‌ها را به یک رشته پاسخ‌های صحیح تبدیل کند.

نصری یادآور شد: براساس این الگو فرد از تمام تصمیم‌گیری‌های مهم بخصوص آنها که با سلامت ارتباط دارد آگاه می‌شود و همین موضوع احساس رضایت را برای وی به دنبال دارد. این فرد در بسیاری از موارد می‌تواند در تصمیم‌گیری هر یک از راه‌های موجود را برای رسیدن به نتیجه بهتر امتحان کند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha