کد خبر: کاهش-سطح-ذخایر-خون-در-سیستان-و-بلوچستان
۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کاهش سطح ذخایر خون در سیستان و بلوچستان/گروه های O مثبت و منفی خون اهدا کنند

به گزارش بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ دکتر بشیر حاجی بیگی افزود: در سیستان و بلوچستان به دنبال شیوع کرونا، میزان اهدای خون به میزان یک چهارم کاهش یافت و موجب شد که سطح ذخیره خون در این استان به شدت کاهش یابد.

وی ادامه داد: بدنبال این کاهش سطح ذخیره خون، با استفاده از شبکه ملی خون رسان و همچنین اهدای خونی که توسط اهدا کنندگان در استان های آذربایجان شرقی، زنجان، تهران، کردستان، سمنان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی و مرکزی انجام شد، خون های اهدایی به استان سیستان بلوچستان ارسال و خون مورد نیاز بیماران در این استان تامین شد و اکنون مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : با توجه به گستردگی استان سیستان و بلوچستان و حضور مبتلایان به تالاسمی در این استان که هر دو هفته یک بار نیاز به تزریق خون دارند و همچنین با شیوع کرونا که سطح ذخایر خون در این استان کاهش یافته بود، خوشبختانه خون مورد نیاز بیماران در این استان تامین شد.

 گروه های O مثبت و O منفی خون اهدا کنند

وی تاکید کرد: اکنون میزان ذخایر خون در  سیستان و بلوچستان عادی است، اما هنوز در گروه های خونی O مثبت و O منفی کمبود داریم و نیاز است که مردم این استان که دارای این گروه های خونی هستند نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

حاجی بیگی با تاکید براینکه با استفاده از شبکه ملی خون رسان نمی گذاریم که کمبود خون در کشور احساس شود، تصریح کرد: اما مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است و باید اهدای خون همیشگی و به طور مستمر باشد، اما به هموطنان در استان سیستان و بلوچستان بخصوص عزیزان تالاسمی اطمینان می دهیم که نگران تامین خون نباشد.

بنابر اعلام وبدا، پیشتر مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفته بود ذخایر خونی این استان به دلیل نیاز و مصرف بالای خون در مراکز درمانی و همچنین کاهش آمار اهدای خون به شدت بحرانی است.

به گفته دکتر سهیلا خسروی، با توجه به بحران کرونا در سیستان و بلوچستان و افزایش تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا، میزان ذخایر خونی استان به شدت کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سایر نقاط کشور، واردات خون از سایر استان‌ها مقدور نیست و با شرایط ذخایر خونی در سیستان‌ و بلوچستان حتی امکان پاسخگویی برای یک روز آن هم در شرایط عادی وجود ندارد و بیماران تالاسمی به دلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند که این موضوع می‌تواند سلامت آنان را به خطر اندازد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: از همشهریان عزیز درخواست می‌شود برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سراسر استان مراجعه کنند.

وی بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون در سیستان و بلوچستان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

وی گفت: سه هزار و ۲۰۰ نفر بیمار تالاسمی در سیستان و بلوچستان ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را مصرف می‌کنند.

سیستان بلوچستان واقع در جنوب شرقی کشور از جمله استان های با وضعیت قرمز کرونای هندی است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha