کد خبر: کاهش-هزینه-های-تحمیل-شده-به-نظام-سلامت-ب
۲۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۱
کاهش هزینه های تحمیل شده به نظام سلامت با تشخیص بیماری‌های ژنتیکی

رییس مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری های ژنتیکی هزینه های گزافی را به نظام سلامت تحمیل می کنند، روش های تشخیص ژنتیکی را ابزاری مهم در زمینه پیشگیری عنوان کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حسن رودگری متخصص ژنتیک بالینی با اشاره به اینکه اغلب بیماری های ژنتیکی اثرات شدیدی روی سلامت فرد دارند و دارای سیر مزمن و طولانی هستند، اظهار کرد: پیشرفت علم ژنتیک و افزایش آگاهی از مکانیسم های مولکولی بیماری ها، روش های تشخیص ژنتیکی ابزاری مهم در زمینه پیشگیری تلقی می شود.

به گفته وی، خدمات تخصصی ژنتیک تشخیصی و بالینی جزو خدمات سطح سه کشوری هستند که نیاز به برقراری و راه اندازی در مراکز تخصصی دارند.

متخصص ژنتیک بالینی، مرکز خدمات ژنتیک دانشگاه را تنها مرکز تخصصی تشخیصی و مشاوره ای در سطح دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد و افزود: مرکز جامع خدمات ژنتیک دانشگاه در سال ۱۳۹۴ با ساختار هیئت امنایی تشکیل شد. رییس دانشگاه، ریاست هیئت امنا را بر عهده داشت و اعضا مطابق اساسنامه انتخاب شدند. در سال ۱۳۹۹عنوان هیئت امنا به شورای راهبردی مرکز جامع خدمات ژنتیک تغییر کرد.

رییس مرکز تحقیقات ژنتیک از دکتر علیرضا زالی رییس، معاونان توسعه مدیریت و منابع، بهداشتی، تحقیقات و فن آوری و درمان دانشگاه، استاندار تهران و مدیر شرکت شهر سالم شهرداری به عنوان اعضای حقوقی شورای راهبردی نام برد.

دکتر رودگری هدف اصلی این مرکز را ارایه خدمات تخصصی ژنتیک با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای تشخیصی بین المللی اعلام کرد و افزود: تمامی خدمات در این مرکز که فضای فیزیکی آن در مرکز تحقیقات ژنومیک مستقر است، با تعرفه دولتی انجام می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  تصریح کرد: کلینیک های تخصصی بیماری های متابولیک و ناهنجاری های بدو تولد، ژنتیک ناباروری، مادر و جنین، ژنتیک بیماری های اعصاب، ژنتیک بیماری های قلبی و شایع ارثی و سرطان های ارثی در مرکز جامع خدمات ژنتیک فعال است و خدمات تشخیصی سیتوژنومیک، سیتوژنومیک مولکولی، مولکولی و مولکولی پیشرفته (NGS) نیز در آن انجام می شود.

به گفته وی، واحد مشاوره ژنتیک با همکاری و بهره گیری از تخصص و تجارب پزشکان متخصص ژنتیک و سایر متخصصان بالینی و با هدف تشخیص بیماری، اطلاع رسانی به بیماران و خانواده های آنها در خصوص ماهیت، نحوه توارث، اقدامات پیشگیرانه و پیش آگهی بیماری فعالیت می کند.

دکتر رودگری در خصوص انواع خدمات مشاوره ای، گفت: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و بارداری، حین ازدواج، ناباروری و سقط مکرر، بیماری های شایع ارثی از جمله عقب افتادگی ذهنی و ناهنجاری های خونی، بیماری های متابولیک و سرطان های ارثی و فامیلی نیز در مرکز جامع خدمات ژنتیک انجام می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha