کد خبر: کمبود-زینک-منجر-به-آب‌مروارید-می‌شود
۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۰۰

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، در حالی که هیچ رژیم غذای خاصی برای جلوگیری از مشکلات چشم وجود ندارد اما مطالعات نشان می‌دهد که برخی مواد خاص می‌توانند به حفظ سلامت چشم کمک کنند.

براساس گزارش «مدیکال دیلی»، گاهی اوقات برخی غذاها حاوی مواد مغذی بسیاری هستند که ما از آنها آگاه نیستیم. مطالعات و کارشناسان توصیه کردند که اضافه کردن این مواد به رژیم غذایی گامی رو به جلو برای حفاظت از قوه بینایی است. در اینجا با برخی از این مواد آشنا خواهید شد.

لوتئین و زآگزانتین

این دو آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش خطر ابتلا به مشکلات مختلف بینایی مرتبط هستند. همچنین رنگدانه‌های ماکولا از بافت‌های چشم در برابر نور آبی، آسیب‌های نور خورشید، آلودگی هوا و دود سیگار محافظت می‌کنند.

انواع سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ حاوی مقادیر زیادی از این آنتی‌اکسیدان هستند. سبزیجات برگدار نیز بهترین منابع لوتئین و زآگزانتین هستند که از جمله آنها می‌توان کلم، کاهو، شلغم و اسفناج را نام برد.

اسید چرب امگا 3

گفته شده که اسیدچرب امگا3 دارای خواص ضد التهابی است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد التهاب نقشی در ایجاد بیماری دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا ایفا می‌کند.

غذاهای دریایی مانند انواع ماهی‌‌ها منابع بارزشی از این اسیدهای چرب هستند. با این حال اگر شما تمایلی به اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی خود ندارید می‌توانید دانه‌های سویا، دانه کتان، روغن کتان و گردو را مصرف کنید.

ویتامین A، C، E

هویج و سایر محصولات نارنجی رنگ حاوی «بتاکاروتن» هستند که به عملکرد چشم کمک می‌کند. مرکبات و توت نیز با ویتامین سی مرتبط هستند و خطر ابتلا به ماکولا و آب مروارید را کاهش می‌دهند.

ویتامین E از غشای سالم سلولی محافظت و به اصلاح دی‌ان‌ای و آسیب به بافت چشم کمک می‌کند. آجیل‌ها منبع غنی و ارزشمندی از این ویتامین‌ها هستند به گونه‌ای که یک اونس بادام حدود نیمی از نیاز روزانه شما به مصرف ویتامین E را فراهم می‌کند.

زینک

زینک یک ماده معدنی ضروری است. ضعف در دید شب و آب مروارید علائم احتمالی این کمبود هستند.

گفته شده این ماده غذایی نقشی در ایمن‌سازی شبکیه ایفا می‌کند. تخم‌مرغ‌ها بهترین غذا برای سلامت چشم هستند چون زرده تخم‌مرغ علاوه بر آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زانگتانین، دارای زینک نیز هست.

از طرفی صدف‌های خوراکی، شیر، ماست، لوبیا پخته و تمام غلات دیگر منابع خوبی از این ماده مغذی هستند که می‌توانید آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. (فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha