بررسی حسن معاشرت بین زوجین از منظر حقوقی

وکیل و کارشناس حقوقی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از بررسی حسن معاشرت از منظر حقوقی گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما حسن فدایی در «سلام تهران» با اشاره به معنای حسن معاشرت بین زوجین، گفت: در حسن معاشرت برخی موارد قانونی و برخی موارد اخلاقی داریم. خانواده، سازمانی تشکیل یافته از قواعد اخلاقی و قانونی است. گاهی موارد آنچه که در قانون می‌بینیم با ضمانت اجرا تشخیص می‌دهیم که با اخلاقیات فرق می‌کند برای مثال اگر کسی دروغ بگوید که گناه کبیره نیز می‌باشد؛  قانون، ضمانت اجرایی برای دروغ گفتن در نظر نگرفته است که در واقع یک مورد اخلاقی به حساب می‌آید اما آن مواردی که در قانون ذکر می‌شود، عدم رعایت آن با ضمانت اجرایی مواجه می‌شود. یکی از مواردی که از موارد اخلاقی است اما آن‌قدر اهمیت دارد که در قانون نیز به آن توجه شده است مسئله حسن معاشرت می‌باشد.

وکیل و کارشناس حقوقی با اشاره به بررسی حسن معاشرت در قانون، اظهار داشت: قانونگذار در ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی و پس از آن می‌گوید زوجین مکلف هستند که حسن معاشرت را رعایت کنند یعنی ابتدا مطرح می‌کند که اگر ازدواجی به طور صریح شکل گرفت حقوق و تکالیفی بر آن بار می‌شود که یکی از آن تکالیف که جزء تکالیف غیرمالی به حساب می‌آید بحث حسن معاشرت است حتی عدم توجه به این بحث اخلاقی ضمانت اجرایی دارد که ریشه آن در قرآن است. خداوند در سوره نسا آیه ۱۹ می‌گوید عاشروهن بالمعروف یعنی تا آن جایی که برایتان امکان‌پذیر است حسن خلق داشته، خوش رفتار و خوش کردار باشید یعنی رفتار معروف و مطابق عرف و طبع باشد. در روایات نیز همین معاشرت را داریم که قید معاشرت جمیل آورده‌اند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha