40 درصد سرطان ها با اصلاح سبک زندگی قابل پیشگیری است

مدیر بیمارستان امید از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تشخیص صحیح و به موقع سرطان نقش موثری در افزایش شانس درمان بیماری دارد اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی 40 درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده و موارد غیرقابل پیشگیری هم اگر در سایه خودمراقبتی و نگاه واقع بینانه به اثربخشی خدمات تشخیصی و درمانی و مراجعه به‌موقع و زودهنگام باشد درمان‌پذیرتر هستند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر رضا ایروانی با بیان اینکه نیمی از سرطان‌‎ها با تشخیص صحیح و به‌هنگام و با درمان مناسب و به‌موقع علاج دارند، خاطرنشان کرد: پرهیز از مصرف انواع دخانیات، انجام فعالیت‌های بدنی منظم (3 بار در هفته، هر بار نیم ساعت)، نگه‌داشتن وزن ایده‌آل، تغذیه سالم (غذای کم چرب و فاقد چربی حیوانی و به همراه مصرف سبزی و میوه در 5 وعده)، محافظت در برابر عفونت‌ها مانند هپاتیت، ایدز، کرونا و غیره، مراقبت از پوست (در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرد)، رعایت اصول ایمنی در منزل و محیط کار، داشتن زندگی روانی و معنوی سالم (داشتن هدف‌های واقع‌گرایانه و دوری از تنش و اضطراب)، داشتن زندگی اجتماعی سالم (ارتباط مؤثر با دیگران همراه با احترام و مهربانی و دروی از رقابت‌های ناسالم و تنش‌آمیز و نیز عدم بی‌احترامی و قضاوت زودهنگام) و انجام غربالگری در زمانی که در اقوام سرطانی و یا موارد مشکوک داشتیم بوده و اگر به این اصول را به‌خوبی رعایت کنیم در سلامت از اصول 10 گانه پیشگیری از سرطان محسوب می شود.

وی تأکید کرد: در صورت داشتن هر نوع علائم پوستی، زخمی، توده‌ای، سرفه‌های مشکوک و طولانی، اختلال و سوءهاضمه طولانی، استفراغ و سرفه همراه خون، اسهال و یبوست طولانی، خون‌ریزی غیرطبیعی در ادرار، مدفوع، بی‌اشتهایی یا کاهش وزن بی‌دلیل باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

دکتر ایروانی اضافه کرد: فعالیت بدنی مناسب سرطان روده بزرگ را در مردان و سرطان پستان را در زنان به شدت کاهش می‌دهد و باید در کنار تغذیه مناسب به این موضوع هم در جهت حفظ سلامت توجه کرد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون 654 بیمار جدید مبتلا به سرطان در بیمارستان امید به ثبت رسیدند و در مجموع نیز 4400 بیمار بستری و سرپایی از خدمات درمانی بهره‌مند شدند.

مدیر بیمارستان امید با تأکید بر اینکه شیوع سرطان در آقایان و بانوان بیشتر از سن 40 سالگی به بعد بوده است، گفت: در مردان سرطان‌های معده، پوست، روده بزرگ، پروستات، نای، مثانه و مری و در زنان سرطان‌های پستان، پوست، روده بزرگ، مثانه، مری و رحم شایع‌تر است.

دکتر ایروانی افزود: با هماهنگی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد مرکز غربالگری سرطان امید راه‌اندازی شده که شامل کلونوسکوپی، آندوسکوپی، ماموگرافی و موموگرافی بوده و در این مرکز پزشک فوق متخصصین گوارش، ماما و پرستار حضور دارند و روزانه بین 5 تا 6 نفر پذیرش می‌شوند، مرکز غربالگری سرطان امید همه روزه به جز جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت 7:30 تا 13:30 فعال است.

وی در خصوص خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی در بحث واکسیناسیون کرونا، گفت: بیمارستان امید در بحث واکسیناسیون کرونا تزریق 10 هزار 551 دُز واکسن کرونا به بیماران سرطانی را در دُزهای اول و دوم داشته و دُز سوم این گروه خاص هم طبق هماهنگی با معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراکز واکسیناسیون کرونا تزریق شده است.

مدیر بیمارستان امید ادامه داد: بیمارستان امید یک مرکز درمانی پاک بوده و به همین جهت پذیرش بیماران کرونایی را ندارد و اگر بیماری مبتلا به کووید باشد ابتدا قرنطینه شده و با هماهنگی ستاد هدایت به نزدیکترین مرکزی که تخت خالی داشته باشد انتقال می‌یابد.

دکتر ایروانی تصریح کرد: در حوزه گردشگری سلامت مجوز فعالیت داریم و به ایرانی‌ها و غیرایرانی‌ها خدمات ارائه میش ود البته با توجه به اینکه وارد موج ششم بحران کرونا شده‌ایم، در این حوزه خدماتی ارائه نمی‌شود و ادامه این برنامه‌ها به پس از پایان این موج موکول شده است.

مدیر بیمارستان امید با بیان اینکه این مرکز درمانی تنها بیمارستان دولتی تخصصی سرطان در شرق کشور بوده که خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: بیمارستان امید دارای دستگاه سی‌تی اسکن و سی‌تی‌سیمولاتور بوده و به عنوان یکی از بیمارستان‌های مرجع کشور در حوزه سرطان به شمار می رود.

دکتر ایروانی افزود: جراحی‌های اختصاصی بیماران سرطانی با حضور گروه فلوی جراحی سرطان در بیمارستان امید انجام می‌شود و پزشکان این مرکز درمانی جزو شاخص‌های ملی و بین‌المللی هستند و در کنگره‌های ملی و بین‌المللی سرطان نیز حضوری پررنگ دارند تا با دریافت و انتقال تجربیات متخصصان برجسته دنیا بتوانند بهترین و به‌روزترین خدمات را به بیماران سرطانی ارائه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha