فیلم برف آخر تنها فیلم مورد تائید منتقدان/ اعتراض به سطح پایین جشنواره فیلم فجر

نویسنده و مستندساز در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از رخدادهای جشنواره فیلم فجر و بررسی برخی فیلم‌های حاضر در جشنواره گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، داوود مرادیان در «سلام تهران» با اشاره به سطح جشنواره فیلم فجر سال جاری درباره فیلم برف آخر، گفت: جشنواره خوب نبود هم ازنظر فرمی سطح فیلم‌ها خوب نیست و هم ازنظر مضمونی روی آن‌ها بحث داریم . البته باید بگویم ازنظر فرم، فیلم برف آخر را می‌پسندم. برف آخر فیلمی است که دنبال بزرگنمایی و دنبال حرف گزاف زدن نیست؛ درعین‌حال فیلمی آرام و با ریتم کند جشنواره پسند است و به‌شدت فیلم پر جزئیات و سختی می‌باشد یعنی برای ساخت آن زحمت زیادی کشیده شده است. ازنظر نورپردازی یک پدیده است کاری که این تهیه‌کننده و کارگردان کرده‌اند و با فیلمی مواجه شدند که نور آن در زاویه مخالفت دوربین است. امین حیایی در این فیلم بازی بسیار پر جزئیاتی دارد این را نپذیرفتم که فیلم در دقیقه ۶۰ یا ۷۰ راه می‌افتد چراکه ذاتش این است .

وی با اشاره به ویژگی‌های فیلم ملاقات خصوصی، عنوان کرد: فیلم بسیار بد ملاقات خصوصی در دقیقه ۶۰ راه می‌افتد. مسئله تماشاگرپسند را در جشنواره فیلم فجر نباید جدی گرفت؛ همیشه یکسری جابجایی‌ها در شب آخر اتفاق می‌افتد و به‌طورکلی در سینمای ایران این قضیه چندان اهمیتی ندارد. ملاقات خصوصی مرز سواد و بی‌سوادی است، مرز مضمون زدگی و فرم فهمی در سینما می‌باشد یعنی دقیقاً مرز است. هیئت انتخاب نیز باید پاسخگو باشد. ملاقات خصوصی 2 فیلم است؛ این را راجع به خسوف نیز گفتم؛ خسوف نیز 2 فیلم است یک ملودرامی وجود دارد که 2 فرد همدیگر را دوست داشته و طالب یکدیگر هستند و در پایان نیز با یکدیگر در یک سلول بوده و همدیگر را دوست دارند. یک فیلم ملودرامی است که با مضمون ابتدایی مخاطب را درگیر می‌کند. از طرفی فیلمی از بیرون است وقتی می‌بینم دوربین تا زمانی که درون داستان است در حال بیان یک داستان است و وقتی آن‌ها در حال جشن گرفتن هستند دوربین، بیرون از میله‌های زندان قرار می‌گیرد و همه مراسم را از میله نشان می‌دهد.

مرادیان بابیان اضافه شدن دانای کل به داستان، مطرح کرد: در اینجا یک دانای کل به ماجرا اضافه شد و این دانای کل تا انتها می‌ماند و وقتی این دو نفر در زندان به هم می‌رسند پشت میله، گل در حال پوسیدن است. درواقع می‌گوید تو در این زندان می‌پوسی، نه‌فقط می‌پوسند بلکه فکر می‌کنم سکانسی از این فیلم حذف‌شده است که آن‌ها در زندان بچه‌دار نیز می‌شوند و نسلی ادامه پیدا می‌کند ما با 2 زندان مواجه هستیم یک زندان این حصری است که می‌بینیم و یک زندان زنانی هستند که بیرون‌اند وقتی‌که زن باقر می‌گوید که می‌خواهم پول درآورده و ازاینجا بروم یعنی حتی وقتی بیرون هستی نیز در حبسی و می‌خواهند به ترکیه بروند و درواقع جهان دیگری در این فیلم دیده نمی‌شود.

وی درباره فیلم علفزار و مقایسه آن با ملاقات خصوصی، اظهار داشت: علفزار فیلمی است که ناخواسته فیلم ضد نظام شده است، به خاطر اینکه الگوی روایت آن غلط است. این با سیستم پهلوی جواب می‌دهد که می‌شود سناتور یا تاراج اما نمی‌توان در زمان ۱۴۰۰ که با 2 موبایل می‌توان ماجرا را پخش کرد این‌گونه روایت کرد چراکه به‌خوبی از آب درنمی‌آید. اینجا موضوع فرق می‌کند چراکه یک ملودرام را در وسط گذاشته‌اند حرف سیاسی زده و حرف ضد ملی می‌زنند. این فیلم کاملاً مخالف مردم است چراکه مردم را احمق فرض می‌کند و آن 2 نفر که در زندان شاهد هستند و می‌گوید کسی که از شادی آن‌ها در زندان شاد است نیز احمق است چراکه همه این‌ها پشت میل است و همه در حال پوسیدن هستید.

مرادیان درباره ویژگی‌های فیلم علفزار، بیان کرد: علفزار به‌صورت ناخواسته گرفتار چنین داستانی شده است یعنی فرم روایت اشتباه است نه این‌که تعمداً اشتباه کرده باشد. در کل فیلم بد ساختی نیست اما در روایات از ابتدا مشکل دارد؛ سکانس اول آن کاملاً تقلیدی و بی کاربرد است و دردی از فیلم درمان نمی‌کند.

نویسنده و مستندساز با اشاره به لزوم رعایت استاندارهایی برای انتخاب فیلم در جشنواره، ابراز داشت: جشنواره‌های فیلم فجر قرار است پیشانی فرمی و مضمونی سینمای ایران باشد پس نمی‌توان گفت من فروشگاه دارم و باید تمامی ژانرها را داشته باشم؛ ما در یک جشنواره به دنبال تنوع آثار نیستیم بلکه به دنبال کیفیت آثار هستیم. اگر فیلم‌ها به‌صورت فرم انتخاب شده‌اند چطور ممکن است لایه‌های دروغ حضور داشته باشد اما مسیح پسر مریم خیر. اگر محتوایی انتخاب شده است مسیح پسر مریم بدترین فیلم ایران بوده ولی آن را وارد جشنواره کرده‌اید. دوست دارم نظر هیئت انتخاب را درباره فیلم نگهبان شب بدانم.  چراکه هیئت انتخاب دو ادعای فرمی و محتوایی داشته است تا آنجایی که می‌دانم هیئت انتخاب حق ندارد به‌صورت محتوایی بررسی کند چراکه پروانه ساخت و پروانه نمایش وجود دارد و باید فقط فرمی نگاه کند .اگر کسی به دنبال تکنیک در سینما است و می‌خواهد کار خوبی ببیند که بتوان گفت در جشنواره حداقل شأن بصری رعایت شده است، برف آخر را  توصیه می‌کنم.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha