دانشگاه باید بر اساس آمایش بر رسالت خود عمل کند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت : دانشگاه باید بر اساس  آمایش، عمل کند ،  و به رسالت خود عمل کرده و  بر اساس آمایش اقتصادی و هم آمایش فرهنگی و اجتماعی حرکت کند که بزرگترین کمک به دانشگاه است.

به گزارش  خبرگزاری سلامت(طبنا ) زنجان ؛ فرزاد جهان‌بین، ظهر رکز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه کلمه «تسخیر» 20 بار در قرآن کریم تکرار شده و آیات زیادی با مضمون تسخیر در قرآن کریم آمده است، اظهار داشت : نکته مهم این است که تسخیر به خداوند نسبت داده می‌شود اما در بعضی جاها خاص و در بعضی جاها مربوط به عام است.

وی با بیان اینکه علم، پایان ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ عالِمی، ابداع نمی‌کند بلکه کشف می‌کند و آنچه که به عنوان ناموس طبیعت و روابط فی‌مابین افراد در طبیعت وجود دارد را کشف می‌کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی  دانشگاه آزاد اسلامی  گفت : خداوند آنچه در آسمان و زمین است را تسخیر کرده و انسان یعنی دانشگاه باید به دنبال آن باشد و دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند.

جهان‌بین با بیان اینکه نگاه ما با غربی‌ها 2 تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: اول اینکه ما مسخّرکننده و آن چیزی که همه به او برمی‌گردند را خدا (جهت الهی) می‌دانیم و دوم اینکه وقتی فهمیدیم که خدا فاعل اصلی است باید آنچه که تسخیر می‌شود را در مسیر کمال الهی پیش ببریم و هر آنچه کشف می‌کنیم باید بدانیم که از ما نیست و از خداست که به ما عطا کرده است.

وی تصریح کرد: آموزش و پژوهش دانشگاه باید با هدف تسخیر عالم و به‌کارگیری آن در سمت رفاه مردم باشد و در این راستا در برنامه 5 ساله تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی آمده که علوم، مرجعیت‌ساز و اقتدارآفرین است.

این مسئول  با بیان اینکه دانشگاه نسبت به محیط پیرامون خود نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد، گفت: دانشگاه، محل تجمع بزرگان است اما نکته مهم این است که هیچ دیواری نباید دور دانشگاه باشد و مباحث علمی، فناوری در آن انجام و تبدیل به چیزی شود که مشکل مردم را حل کند.

جهان‌بین با بیان اینکه دانشگاه باید بر اساس  آمایش، عمل کند ، اظهار کرد : دانشگاه باید به رسالت خود عمل کرده و هم بر اساس آمایش اقتصادی و هم آمایش فرهنگی و اجتماعی حرکت کند که بزرگترین کمک به دانشگاه است.

وی با اشاره به عدم انتخاب رشته 50  د رصد داوطلبان کنکور سراسری سال جاری خاطرنشان کرد: 50 درصد مشاغل تا چند سال آینده ایجاد و ۲۰ درصد مشاغل، فراگیر شده و 14 درصد نیز از بین  خواهند رفت و امروز نرخ بیکاری افراد تحصیل‌کرده بیش از 3 برابر بیشتر از افراد غیرتحصیل‌کرده است.

دانشگاه باید بر اساس آمایش بر رسالت خود عمل کند

رسالت اصلی دانشگاه آموزش است 

علیرضا فیروزفر  رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در ادامه این مراسم  با اشاره به مشکلات مالی و روند بسیار کاهشی جذب دانشجو در ابتدای پذیرش این مسئولیت، خاطرنشان کرد: با رفع مشکل مالی، بسیاری از کسری‌های گذشته جبران شد که امیدواریم بعد از این هم این روند ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: فقط جذب دانشجو نمی‌تواند دانشگاه را به هدف برساند بلکه باید به کیفیت آموزش، پژوهش و سایر مسائل دانشگاه نیز پرداخته شود.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه رسالت اصلی دانشگاه، آموزش است، گفت: تلاش کردیم تا در این راستا حرکت کنیم و با هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده، زنجان به عنوان پایلوت کشور در ایجاد بوستان‌های علوی و فاطمی انتخاب شد که در صورت تحقق پیش‌بینی‌ها در یک برنامه 10 ساله، منشا خیر و برکت برای کل کشور خواهد بود.

فیروز فر با بیان اینکه امروز هفت مرکز فعال تحقیقاتی و پژوهشی  در دانشگاه آزاد اسلامی استان وجود دارد، افزود: در طرح پویش مهارت ورزی و صنعت و ایجاد انگیزه ، حلقه مفقوده‌ای بود که همه آن‌ها رفع و به صورت قانونمند آغاز شده ، به طوری که ۱۰۲ نفر از دانشجویان شاغل در بنگاه‌های اقتصادی و صنایع فعال هستند  و در مهرماه سال آینده نیز حدود ۶۰۰ دانشجو شاغل  نیز در این طرح پویش  خواهیم داشت .

وی  با بیان اینکه در حوزه فرهنگی و دانشجویی خلا وجود داشت گفت :  با ارتباط‌گیری مستقیم با دانشجویان فاصله موجود رفع شد ،  طرح‌های برون‌دانشجویی ۶۰۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شد و خدمات آزمایشگاهی و آنالیزهای انجام شده باعث ارتباط دانشگاه و صنعت می‌شود.

دانشگاه باید بر اساس آمایش بر رسالت خود عمل کند

نظام سرمایه‌داری، یکی از خشن‌ترین نظام‌های سیاسی دنیا است

احمد نقی‌لو، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز در ادامه این مراسم ضمن گرامیداشت دهه فجر بابیان اینکه نظام سرمایه‌داری مبتنی بر دیکتاتوری، جایگاهی در ایران ندارد گفت :حتی خود صاحبان نظام سرمایه‌داری نیز معتقدند که نظام سرمایه‌داری، یکی از خشن‌ترین نظام‌های سیاسی دنیا است.

وی اظهار داشت: دانشگاه، محل اجماع بزرگان و دانشمندان است و از اینکه در چنین مکانی، مسئولیتی قبول کرده‌ام به خودم می‌بالم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه  ریل‌گذاری و سیاست های  لازم  در دانشگاه انجام شده است گفت : از جمله این سیاست ها  سند تحول و تعالی و راهبردی و سایر اسناد،  است که  اهمیت سند تحول و تعالی برای دانشگاه به اندازه بیانیه گام دوم انقلاب برای کشور است، که  اگر سند تحول و تعالی دانشگاه به درستی اجرا شود هیچ مشکلی برای دانشگاه وجود نخواهد داشت.

خبرنگار : زهرا نوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha