فاصله با فناوری روز را شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کاهش داده‌اند

نمایشگاه فناوری‌های ایران‌ساخت، میزبان حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی نیکزاد نائب رییس اول مجلس شورای اسلامی شد.

به گزارش گروه علمی و فناوری خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این بازدید با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، فاصله کشورمان را با پیشرفت‌های فناورانه دنیا کم کرده‌اند: این نمایشگاه نشان می‌دهد که «ما می توانیم» را در عرصه‌های مختلف پیاده سازی کرده ایم اما برخی از فناوری‌های پیچیده نیاز به همکاری‌های چند رشته‌ای دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در صنعت حمل و نقل هوایی پیشرفته، حدوداً ۳۰ حوزه دانشی باید با هم گره بخورد تا یک محصول به تولید برسد؛ اکنون این پیوند توانسته نه تنها در حوزه هواپیمای برقی بلکه در حوزه داروهای گیاهی، سلامت، خودروسازی، ریلی، ماهواره‌ای و سایر حوزه های فناورانه  وجود بیاید.

عاملی گفت: اکنون در شرایطی هستیم که تمام قلمرو فناوری‌های پیشرفته و نو خصوصاً در حوزه هوش مصنوعی و دیجیتال در عرصه ملی پیشرفت جدی داشته زیرا پیشرفته‌ترین کشورها در این زمینه فعالیت کرده اند و در این مسیر حرکت می کنند.

 

نقش معاونت علمی و فناوری در موفقیت فناورانه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این‌ها نشان می‌دهد که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در مسیر حرکت در لبه فناوری موفق بوده اند؛ از همین رو میتوان گفت ما یک فاصله چند ساله و در برخی زمینه ها دو الی سه ساله با فناوری‌های کشورهای پیشرفته و کاری که در ایران شده است داریم.

وی تصریح کرد: شرایط تحریم منجر به اعتماد به تولیدات و منابع داخلی شده و باید همه دیدگاه‌ها اکنون به سمت داخل باشد.

عاملی گفت: امیدواریم که در صورت پایان تحریم‌ها هم چشممان به سمت تولیدات نرود که در این صورت باید مقررات گذاری صحیح باشد که در صورت وجود محصول مشابه، واردات محصول صورت نگیرد. باید جریمه برای این سازمان ها گذاشت که با وجود محصول اقدام به واردات میکنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تایکد بر این که لازم است سیاستگذاری‌ها در جهت حمایت از تولیدات ایران‌ساخت باشد، ادامه داد: خرید خارجی سازمان‌های دولتی یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و مسیر سیاستگذاری و قانون، در راستای حمایت از تولیدات داخلی باشد.

نقش فناوری‌های هوش مصنوعی در عدالت محوری

دبیر شورای عالی با اشاره به این‌که توسعه فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی باید در  اولویت قرار بگیرد، ادامه داد: حوزه هوش مصنوعی می‌تواند زمینه ساز کاهش خطاهای انسانی، عدالت و اصلاح نظام دیوان‌سالاری کشور باشد و باید توسعه این فناوری را در نظام دیوان سالاری در دستور کار قرار دهیم.

عاملی ادامه داد: باید به واسطه هوش مصنوعی استبداد خیر به وجود آید تا جلوی خطای انسانی را بگیرد اگر در اینجا کار کنیم توفیقات بیشتری داریم.

وی تاکید کرد: درواقع باید اولویت گذاری این حوزه‌ها و نقشه راهشان مشخص شود که این مسئولیت معاونت علمی را بیشتر می‌کند و باید در این راستا از پتانسیل شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود.

ارائه توانمندی‌های فناورانه

نمایشگاه دائمی فناوری‌های ایران‌ساخت، در حوزه‌های فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، فناوری‌های فضایی، حمل و نقل پیشرفته، اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، لیزر و فوتونیک، فناوری‌های حوزه علوم شناختی، آب و محیط زیست، گیاهان دارویی، زیست فناوری، نانوفناوری و سلول‌های بنیادی در حال برگزاری است.

این نمایشگاه دیروز و امروز میزبان حجت الاسلام محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،  علی نیکزاد  نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، عبدالحسین روح‌الامینی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مقامات و مسئولان کشوری بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha