اینجا مهربانی و امید به رگ های بیماران تزریق می‌شود

با توجه به افزایش نگران کننده بیماران کلیوی در کشور و هزینه میلیاردی دیالیز ، پیشگیری و ترویج آگاهی در خصوص بیماری های ایجاد کننده نارسایی کلیه الزامی است.

در ساختمان انجمن خیریه بیماران کلیوی که قدم بر می‌دارم، وارد بخش دیالیز می‌شوم، بیمارانی که درد و غم از نگاهشان فریاد می‌زند، دستگاه‌هایی که قرقر صدا می‌کنند. در سکوت پر از فریاد بیماران، فریاد درد از بدن رنجوری که ناگهان فریاد زده دیگر نمی‌توانم سموم خود را دفع کنم، آن وقت است که همه‌ دردها به یکباره سراغت می‌آیند درد از دست دادن کلیه، درد هفته ای ۳ بار دیالیز.

اینجا انتظار، لحظه به لحظه معنا پیدا می کند ، انتظار رهایی، رهایی از غم و بیماری، رهایی از هزینه های سنگین بیماری و دارو! 

 
اینجا سکوت حکمفرماست ، بدنهایی بی رمق و نیمه جان با چشمان فرو رفته ، خیره به شیلنگی که حیات آنان را رقم می زند.

اینجا مهربانی و امید به رگ های بیماران تزریق می‌شود

پای صحبت ها و درد و دل مردی نشستم که ۳۷ سال تمام عمر خود را پای خدمت به بیماران کلیوی کرده است.

محمدرضا طهماسبی مدیر انجمن کلیوی استان زنجان در گفتگو با خبرگزاری سلامت(طبنا)از زنجان ؛از ابتدای فعالیت خود در این انجمن کلیوی گفت : سال ۱۳۶۳ که من برای اولین بار به عنوان پرستار بخش دیالیز بیمارستان بهشتی  وارد شدم ۵ نفر بیمار دیالیزی با سه تخت Rsp  در بخش  در دو شیفت صبح و بعد از ظهر  فعال بود.

وی با بیان اینکه  تا سال ۱۳۷۰ بیماران دیالیزی  علاوه بر خود استان زنجان شهرستان‌های همجوار استان ها از جمله  بیجار، و میانه و تکاب  را تحت  پوشش داشت  تصریح کرد: با توجه به افزایش بیماران ما تلاش کردیم که اولین دستور کار ما  در این استان افزایش مراکز دیالیز شهرستان های استان باشد  که در  سال ۱۳۸۰ در اصل همه شهرستان‌های استان با هماهنگی انجمن کلیوی و  در تعامل با دانشگاه علوم پزشکی دارای بخش‌های دیالیز و دفاتر نمایندگی انجمن کلیوی شد  .

امروزه تمامی  شهرستان‌ها علاوه بر   مرکز دیالیز، دفاتر فعال  انجمن کلیوی نیز دارند  که بیماران برای برای درمان و حمایت‌های جانبی نیازی به  مراجعه به زنجان ندارند .

اینجا مهربانی و امید به رگ های بیماران تزریق می‌شود

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان ادامه داد: در  سال  ۹۱ زمینی از مسکن شهرسازی خریداری شد تا با هدف  تجمیع خدمات در ساختمان مرکزی،بخش درمان ،آموزشی و تحقیقاتی و مهمانسرا برای بیماران در ۵ طبقه با زیربنای ۴ هزار مترمربع  در شهرک آزادگان در عرض ۳ سال با کمک خیرین جهت خدمت رسانی به بیماران ، آماده سازی و مورد بهره برداری قرار گرفت  .

طی نشست های تخصصی در  حوزه های مختلف و مرتبط دانشگاه علوم پزشکی و سایر مراجع ذیصلاح منجر به افتتاح بخش دیالیز با زیربنای ۸۰۰ متر مربع  با ۳۰ تخت پیشرفته  در سال ۹۶ شد  که روزانه در  ۳ شیفت نزدیک به ۹۰ بیمار تحت درمان رایگان دیالیز قرار می‌گیرند.

طهماسبی گفت: در ادامه تلاش کردیم  بیماران جهت انجام پیوند کلیه به تهران مراجعه نکنند که در سال ۹۴  با هماهنگی های انجام شده با حضور جناب آقای دکتر سیم فروش بنیانگذار پیوند کلیه در ایران بخش پیوند کلیه بیمارستان آیت الله موسوی  راه اندازی شد.

بیماران  در دهه   ۹۰ به دلیل صنعتی شدن جامعه زندگی مدرن ،الگوهای زندگی  فرق کرد و بیماری،  مخصوصا از ناحیه دیابت و فشار خون رو به افزایش رفت  و در کنار افزایش بیماری  هزینه دارو درمان  نیز افزایش پیدا کرد .

وی با بیان اینکه نیازهای درمانی معیشتی و  اجتماعی بیماران تحت پوشش همیشه در دستور کار  بررسی کمیته های تخصصی انجمن کلیوی بود گفت :  قراردادهای  مربوط به آزمایشگاه ها در مراکز درمانی و دارویی که بیماران  مراجعات متعددی جهت پروسه درمان دارند بسته شده است و همچنان ادامه دارد.


مدیر انجمن کلیوی استان زنجان  با اشاره به اینکه  یکی از رویکردهای مهم  انجمن کلیوی ادامه حمایت‌های قبلی برای پوشش هزینه های درمانی و نیازهای اجتماعی بیماران در جهت رفاه حال بیماران است افزود ، انجمن کلیوی برنامه‌های پیشگیری را در اولویت قرار داد  تا بتواند قدم مؤثری جهت کاهش بیماری بردارد.

هرجلسه دیالیز  ۷۰۰ هزار تومان دولت یارانه پرداخت می‌کند

طهماسبی  گفت :   برای هرجلسه دیالیز  دولت ۷۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند ۷۰۰ هزار تومان  که هزینه زیادی را برای دولت به ارمغان می آورد  که در این راستا انجمن کلیوی در کنار بخش درمان با توجه به هدف خود با برگزاری کارگاه های آموزشی در جهت کاهش بیماری و  پیشگیری از بیماری از  ۲ هزار پرونده بیماران تحت پوشش دیالیزی ،مراقبتی و  پیوندی توانست ۱۶۰۰ نفر از بیماران را  و با برنامه‌های آموزشی پیشگیری و پیوند کلیه و مراقبت از چرخه دیالیز خارج و به چرخه زندگی اجتماعی  برگرداند  که  در حال حاضر ۴۳۰ نفر  بیمار دیالیزی در استان  در ۶ مرکز شهرستان های تابعه و دو مرکز انجمن کلیوی و بیمارستان خصوصی بهمن تحت درمان دیالیز هستند.

علت اصلی کاهش پیوند کلیه: پروسه طولانی ثبت نام پیوند وزارت بهداشت  و افزایش هزینه ها


مشکلی که امروزه  بیماران پیوندی با آن مواجه هستند و از دست انجمن بیماران کلیوی خارج است و  مربوط به حوزه‌های درمانی  وزارت بهداشت است که  یکی از آن ها  داروهای پیوندی  است که بر اساس نسخه پزشکی گاها داروهای خارجی کمیاب و  یا مشابه آن برای بیمار تحویل داده می‌شود که به لحاظ روحی و روانی و درمانی تاثیراتی را دارد .


همچنین یکی از مشکلاتی هم که برای  انجام پیوند کلیه  بعد از بیماری کرونا ایجاد شده  است این بود که  پیش از این سالیانه بیش از ۳۰ تا ۴۰ نفر از بیماران انجمن کلیوی  پیوند کلیه انجام می‌شد  که باعث کاهش بیماران دیالیزی  بود وجوانان را در  جمع بیماران دیالیزی شاهد نبودیم .

محمد رضا طهماسبی گفت: متاسفانه در ۲ سال اخیر  بدلیل محدودیت های بوجود آمده  در پیوند کلیه  و سامانه‌ای شدن بیماران دیالیزی مراحل  پیوند را  با پروسه طولانی مواجه کرده است .

هزینه های پیوند در ۲ سال اخیر  ۲۰ میلیون تومان بود ولی امروزه این مبلغ به ۸۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که  باتوجه مشکلات اقتصادی و تورم اهدا کننده ها تمایلی برای این مبلغ ندارند و همچنین بیماران هم توان پرداخت ندارند،بنابراین یکی از علت های اصلی کاهش پیوند کلیه هزینه‌های پیوند و پروسه طولانی ثبت نام  وزارت بهداشت است که اختیارات مدیریتی انجمن های کلیوی مراکز را برای جذب کلیه دهنده ها از دست داده است .


وجود بیماری کرونا کوئید ۱۹ بی‌تأثیر در افزایش بیماران دیالیزی نبود و از طرفی هم  پیوند کلیه  کمتر انجام می‌شد بنابراین  بیماران دیالیزی سال به سال افزایش پیدا می‌کند.

اینجا مهربانی و امید به رگ های بیماران تزریق می‌شود

پزشکان استقبالی از تعرفه خیریه ندارند

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان ادامه داد :  در حالی که زندگی  بیماران دیالیزی و پیوندی مادام العمر با دارو و درمان است  در کنار این خدمات جهت پروسه تکمیل درمان بیماران  انجمن کلیوی اقدام به راه اندازی کلینیک تخصصی کرد  تا مدیریت صحیحی بر درمان بیماران باشد اما با توجه به  صدور تعرفه خیریه خدمات کلینک ،پزشکان استقبالی نمی‌کنند و مایل به همکاری خصوصی هستند و با انجمن همکاری لازم را ندارند  که این موضوع  انجمن را با مشکلات مالی مواجه کرده است .

هرچه از کمک های مردمی دریافت می‌کنیم مسقیم  و بدون هزینه های جانبی صرف امور دارویی ،درمانی و معیشت  بیماران می‌شود  اما وقتی این  کمک‌ها از سوی مردم است  ،بخش هایی نیز مربوط به دولت است.


تمامی ارائه خدمات دیالیز و کلینیکی انجمن کلیوی زنجان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی با تمام الزمات قانونی  و با بهترین شرایط و ظرفیت ها و فضا ها  با الزامات و استاندارد کامل خواسته  وزارت بهداشت و کمکی به دانشگاه علوم پزشکی در جهت کاهش بیماران است، انتظار می‌رود  مجوز ها را در اولین فرصت صادر کنند که بتوانیم  خدمات را به صورت آزاد برای بیماران ارائه  بدهیم و همراه انجمن باشند و اعتماد  داشته باشند و کاملا بر  خدمات ما نظارت داشته باشند.

هزینه های حق انشعاب آب و برق کاهش یابد، هزینه  صرف امور بیماران می‌شود 

طهماسبی ادامه داد: همچمین برخی از  خدمات از جمله مربوط به ساخت و ساز ،آب و برق و گاز و تلفن و بخشی نیز مربوط به  شهرداری  است،  انتظار می‌رود  دولتی ها نیز طبق قوانین
و مقررات همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند و همراه انجمن بیماران کلیوی باشند ، خیریه ها  و خیرین را تشویق کنند تا  بتوانند  خدمات بهتری ارائه دهند، مثلاً درخصوص هزینه انشعاب آب ،حق امتیازات آب و برق و... همکاری داشته باشند تا هزینه ها کاهش یابد و مستقیم صرف امور بیماران می‌شود.

هزینه ها با درآمد توازن ندارد

وی گفت: خیرین زنجانی نزدیک به ۴ دهه است که انجمن بیماران کلیوی را همراهی کردند ولی  با این حال هنوز هم هزینه ها با درآمد توازن ندارد و هزینه ها چندین برابر شده است و کمک ها کاهش پیدا کرده است و مردم  بخش هایی از هزینه‌ها که انجام می‌دهند، بهترین راه هزینه کرد برای سلامتی مردم  است چرا که  این سلامتی به نسل های آینده برمیگردد و  جامعه سالم نیز توسعه یافته تر میشود .

وی در پایان ضمن آروزی سلامتی برای هموطنان گفت :   امیدواریم که با پیشگیری و با الگوی زندگی مناسب کسی رو برای ابتلا  در بخش بیماری‌های مخصوصاً صعب العلاج که سخت و هزینه بر و طولانی است  نداشته باشیم ودر تلاش هستیم  که کمترین بیماری با آسیب‌های جسمی و خانوادگی اجتماعی بیماری رو داشته باشیم و تلاش کنیم که این آسیب ها کمتر شود .

صحنه های دردناک نیازمندی انسان ها، قلب هر انسان نوعدوستی را تکان می دهد، کافیست از نزدیک درد انسان های دردمند را لمس کنیم تا ذهن خود را خالی از این صحنه ها نسازیم و به شکرانه سلامتی خویش، باری از مشکلات همنوعان خود را برداریم.


گفتنی است: خیرین و مردم نوع دوست میتوانند هدایای نقدی و غیرنقدی خود را به شماره حساب ۲۵۲۵ بانک ملی و یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۱۹۹۵۱۹۳۷۶ واریز و یا حضوری به انجمن خیریه کلیوی استان زنجان واقع در شهرک آزادگان انتهای خیابان فرودوین اهدا کنند تا گوشه ای از آلام این عزیزان کاهش پیدا کند .

خبرنگار :زهرا نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha