فیلم موقعیت مهدی، رونمایی از بخش گمشده دفاع مقدس/ کمبود امید در سینمای ایران موج می زند

کارشناس و پژوهشگر در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما با بررسی فیلم های حاضر در جشنوراه فیلم فجر ویژگی های فیلم موقعیت مهدی را بیان کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سید محمد حسینی در «سلام تهران» با اشاره به فضای کلی جشنواره فیلم فجر سال جاری، گفت: به نظر می‌رسد جشنواره سال جاری مانند سال‌های گذشته است و همچنان جای خالی عناصر جدی مانند امید در جشنواره وجود دارد. بیشتر فیلمها هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ مضمون ناامید کننده هستند و برای مخاطب جهانی را که از عزم و اراده بسازد، ارائه نمی‌دهند.

مسئول انجمن سینمای دفاع مقدس درباره رضایت مخاطبان از فیلم موقعیت مهدی، عنوان کرد: فیلم موقعیت مهدی شرایطی را ایجاد کرد که هرکس هنگام خروج از سالن، راضی بود. افراد با دیدن این فیلم آشنایی نسبی با برادران باکری پیدا می‌کردند؛ شهدای بزرگی که ما بسیار به آنها مدیون هستیم.

منتقد سینما با انتقاد از فضای کلی سینمای ایران، ابراز داشت: انقدر که ادعا می کنیم سینمای ایران رو به پیش رفت نیست. آن چیزی که از سینمای ایران تحت عنوان ژانر، اقلیم و رنگ انتظار می‌رود، وجود ندارد. مردم 2 سال است که با شرایط بیماری مهلک دست و پنجه نرم می‌کنند؛ انتظار از سینما این است که مقداری حال مردم را خوب کند. فضاهای بسته در فیلمبرداری و افراد خسته جلوی دوربین ها باعث می شود که در انتهای جشنواره همه خسته باشند.

حسینی درباره پروانه نمایش فیلم های حاضر در جشنواره، مطرح کرد: به نظر من باید به فیلم‌ها پروانه نمایش دائم بدهند چرا که در بسیاری مواقع پیش آمده است فیلمی در جشنواره حاضر شده اما پس از آن، فیلم توقیف می شود. فیلم باید حتما شرایط تماشای عمومی را پیدا بکند. گروه پروانه نمایش پیش از اینکه فیلم در جشنواره بیاید باید راجع به ممیزی‌های خود تصمیم بگیرند. فیلم های حاضر در جشنواره سال جاری مسیر خود را طی کردند و به نظر می رسد قابلیت اکران عمومی داشته باشند .

وی با نام بردن بهترین فیلم ها در جشنواره، بیان داشت: فیلم موقعیت مهدی حس خیلی متفاوتی داده است و همین طیفی که برای حمایت از موقعیت مهدی شکل گرفت عجیب بود. میتوان گفت بودن همه با فیلم رابطه خوبی برقرار کردند از طرف دیگر فیلم‌دسته دختران از لحاظ شرایط فیزیکی شرایط خاص و سختی بود و حیرت انگیز بود که یک زن بتواند چنین کارگردانی یکدست و قدرتمندی انجام دهد. البته فیلم از لحاظ مضمونی در برخی موارد مشکلاتی دارد اما در کل به نظر من فیلم خوبی از آب در آمده بود . فیلم بهروز شعیبی یعنی بدون قرار قبلی فیلم لطیفی است و حرف را خیلی روان بیان می‌کند. فیلم نگهبان شب میرکریمی به نظر من فیلم شایسته ای بود که به سادگی فیلمی را روایت می کند؛ در واقع یک سینما است که بین ضد قصه و قصه گیر کرده و وسط آن فضا حرف خود را می‌زند.

حسینی درباره فیلم علفزار، گفت: فیلم علفزار، فیلم اجتماعی درگیرکننده ای بود که نشان از یک استعداد در سینمای ایران دارد؛ طبق معمول از فیلم‌هایی است که انتهای آن باز می باشد، البته نمی‌توان گفت باز بلکه انتهای آن را رها می کند. وقتی انتهای فیلمی باز است به صورت فکر شده باز می‌ماند اما وقتی ناگهان فیلم بریده شود انتهای باز نیست .

مسئول انجمن سینمای دفاع مقدس با اشاره به تمایز فیلم موقعیت مهدی نسبت به دیگر فیلم های دفاع مقدس، اظهار داشت: توصیه می‌کنم که  دو فیلم دفاع مقدس را مخاطبان ببینند چرا که هر دو فیلم به نظر من حیرت انگیز است. در سینمای دفاع مقدس شاید به دنبال سبک زندگی نباشیم اما فیلم موقعیت مهدی به ما سبک زندگی را ارائه می‌دهد و بیشتر راجع به زندگی حرف می‌زند تا جنگ. به نظر من قهرمان زیر متن اصلی قصه ژیلا شاهی است که نقش مدرس را بازی می‌کند؛ یک قهرمان واقعی است. فیلم از یک بخش گمشده ای از دفاع مقدس رونمایی می‌کند که اگر شهید مهدی باکری انقدر بزرگ شد مصداق صحبت امام خمینی(ره) است که گفتند از دامن زن مرد به معراج می رود.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، علی مرادخانی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha