خدمات نوآورانه بنیاد برکت، راهی برای بهبود اقتصاد کشور

مدیرعامل بنیاد برکت در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از خدمات خلاقانه این بنیاد و تأثیرات آن بر اقتصاد کشور گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، محمد ترکمانه در «سلام تهران» با اشاره به اساس و تشکیلات ستاد اجرائی، گفت: اساس برای رسیدگی به کار محرومین کشور است در واقع مطابق فرمان امام خمینی(ره) توجه به محرومین و استفاده از تمام ظرفیت برای رفع محرومیت از کشور. ستاد فعالیت خود را به طور ویژه در 14 سال پیش برای تعریف یک کارگروه ویژه برای محرومیت‌زدایی  در بنیاد برکت شکل داد؛ این بنیاد به توصیه رهبر معظم انقلاب برای رفع محرومیت به شکل ویژه شکل گرفت. کاری که بنیاد شروع کرد، رفع محرومیت در کارهای بنیادی و زیرساختی بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده توسط بنیاد برکت، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در شروع تأسیس اشاره داشتند که ای‌کاش هزار مدرسه در سراسر کشور ساخته شود که امروز هزار و 800 مدرسه توسط بنیاد سراسر کشور ساخته شده و فعالیت‌هایی در بخش‌های مختلف بنیادی و زیرساختی تا موضعات مختلف رخ داده است. ما هرچه پراکندگی فقر را نگاه می‌کنیم در مرز و اطراف کشور به توجه ویژه‌ای نیاز بود. بنیاد برکت در ابتدا مطالعه دقیق انجام و بر مبنای آن یک مدل پیشرفت ارائه داد. برای پیشرفت یک سری ابزار لازم است؛ یکی اینکه باید زیرساخت‌های حداقلی داشت که ما در این بحث وارد شدیم که مدرسه، راه‌سازی و اقدامات خوبی در کنار دولت انجام شد.

ترکمانه با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله، بحث توانمندسازی اقتصادی مردم است، ابراز داشت: افراد باید بتوانند خودشان کسب‌وکاری داشته باشند. کار بزرگی که انجام شد، ورود در حوزه‌های اقتصادی و کمک کردن به مردم برای فعال شدن کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی مردم بود. امروزه بنیاد از کسب‌وکارهای خرد و خانگی و بنگاه‌های خانوادگی تا کسب‌وکارهای بزرگی مثل کارخانه‌های عظیم در کشور فعال است، هم‌چنین کمک و شتاب‌دهی می‌کند تا بتوانند به رشد و بلوغی برسند تا روی پای خود بایستند.

مدیرعامل بنیاد برکت با توجه به شیوه جدید اشتغال‌زایی، مطرح کرد: بنیاد کاری انجام داد که این اتفاقی متمایز رخ دهد. در گذشته وقتی‌که می‌خواستیم اشتغال‌زایی کنیم تسهیلاتی پرداخت می‌شد و کسی نمی‌توانست بررسی کند اشتغال محقق شد و پایدار است یا خیر. ما مدلی پیشنهادی دادیم که بر مبنای کمک گرفتن از مردم برای مردم است.

وی با اشاره به تشکیل شبکه مجریان و تسهیل گران، ابراز داشت: تسهیلگر کارش این است امروز به روستایی مراجعه و بررسی می‌کند آیا اهلیت این کار را دارند یا خیر. اگر کسی می‌خواهد شروع کند هم آموزش می‌دهد و هم دستگاه‌ها را همراه و قدم‌به‌قدم همراهی می‌کند. مثلاً اگر در این مسیر به تسهیلات نیاز است با بانک رایزنی می‌کند و کارش را انجام می‌دهد و کمک می‌کند بدون مراجعه و غیره سریعاً وام پرداخت شود. تسهیلگر با یک‌بار مراجعه وام را پرداخت می‌کند، تا 3 سال تسهیلگر پشتیبانی می‌کند که آیا شغل پایدار است یا خیر و اگر مشکلی پیش بیاید کمک و برطرف می‌کند. تا امروز 167 هزار طرح اشتغال‌زایی ایجاد کردیم. هم‌چنین در این 3 سال حدود 600 هزار فرصت شغلی برای مردم ایجاد کرده‌ایم. بنیاد در 12 هزار روستای کشور حضور داشته و مردم درخواست تسهیلگر بیشتری دارند. تا امروز هزار روستا داریم که بیکار ندارند.

ترکمانه با توجه به اهمیت زنجیره‌ای شدن مشاغل، عنوان کرد: ما به صورت ویژه از مشاغل خرد و خانگی شروع کردیم. شغل اگر بخواهد پایدار بشود باید در زنجیره قرار بگیرد؛ از مشاغل خرد خانگی و کارگاه کوچک باید تبدیل به یک بنگاه شود و این شبکه تا خارج از کشور نیز ادامه داشته باشد. اگر این زنجیره تکمیل شود با ظرفیت‌های آن منطقه اشتغال پایدار می‌شود و چرخ اقتصاد کشور می‌چرخد. ما روی این زنجیره کار می‌کنیم؛ در تکمیل آن بیش از 270 کارخانه کشور را احیا کردیم مثل کارخانه‌های نیمه راکد اما تمرکز و قدرت خود را روی اشتغال‌های خرد و روستایی گذاشتیم.

مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به طرح مهاجرت معکوس، اظهار داشت: از سال گذشته طرحی را شروع کردیم به نام مهاجرت معکوس که تاکنون 6 هزار نفر به روستاها برگشتند. 25 درصد جمعیت ما روستایی هستند و باید امروز تمرکز خود را روی این بگذاریم که مردم در روستا بمانند و به حاشیه شهر مهاجرت نکنند؛ در این صورت بار حاشیه شهر بر دوش دولت، مسائل اجتماعی و دردسرهایی را که به معضل اجتماعی تبدیل می‌شوند، نخواهیم داشت؛ کشور پویا شده و مردم راحت‌تر پول درمی‌آورند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha