انقلاب اسلامی فصل خودباوری، استقلال و قطع تکیه به بیگانگان بود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی آغاز فصل خودباوری، استقلال، قطع تکیه به بیگانگان و عرصه ای برای ظهور و بروز اندیشه های نو بود.

به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی با بیان این مطلب در بیست و هفتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: رهبر فرزانه انقلاب همواره مشوق دانشمندان بوده و در فرازی می فرمایند کشورمان بدون حرکت در جاده گسترش دانش و پژوهش امکان ندارد به توسعه مطلوب خودش دست پیدا کند.


وی ادامه داد: بدون شک نهضت دانش پژوهی و مرجعیت علم که مولفه‌های اساسی در مسیر رشد و سرآمدی و توسعه مهین اسلامی است از فرامین مقام معظم رهبری است.

ایران پرچمدار نهضت علمی

وزیر بهداشت بیان داشت: امروزه این نهضت ارزنده، ایران را در میان کشورهای منطقه و جهان امروز پرچمدار نهضت علمی و خود اتکایی کرده است.

دکتر عین اللهی اظهار داشت: عرض اندام در علومی مثل نانو تکنولوژی، زیست مولکولی، سلولهای بنیادی، پیوند اعضا، ژن درمانی، تولید فرآورده های زیستی، علوم سایبری، هوش مصنوعی با تلاش جهاد گونه دانشمندان کشور میسر شده است.


وی افزود: به طور یقین گذر از تنگناهای تحریم از مسیر خود باوری شکل خواهد گرفت و قدم گذاشتن در این ورطه از مصادیق عینی جهاد به حساب می‌آید.

بهبود شاخص‌های علمی با ادغام آموزش در وزارت بهداشت

وی ادامه داد: این رخدادهای غرورآفرین در حوزه خطیر سلامت جلوه ای دو چندان داشت و ادغام آموزش در وزارت بهداشت در کشوری که حافظه تاریخی مردمش مرگ نوزادان، کودکان، مادران و حضور پزشکان هندی و بنگلادشی بود، جهشی نو را در درمان بیماران و بهبود شاخص‌ها و رشد آموزش و پیشرفت در ساخت داروها و واکسن ها ایجاد کرد.


وزیر بهداشت گفت: پیشرفت کشور در حوزه های بیوتکنولوژی، درمان بیماران با انجام جراحی‌های خاص و پیوند های خود کفایی بیش از ۹۰ درصدی به تولید دارو و ایجاد شبکه منحصر به فرد ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، نمونه های از این جهش بزرگ علمی در حوزه سلامت  کشور است.


دکتر عین اللهی افزود: تداوم این حرکت خیره‌کننده و رشک برانگیز در حوزه دانش و پژوهش و دستیابی به مرجعیت علمی و تولید دانش بر اساس منویات رهبر فرزانه انقلاب نیازمند نگاهی دیگرگونه و همتی مضاعف است.

وی ادامه داد: در این راستا تغییر نگرش مدیران و تصمیم سازان و تغییر ساختارهای غیرمولد و توجه به فعالیت‌های پژوهشی محصول محور و بهره‌مندی از نخبگان علمی و فناور و صد البته اجرای درست و دقیق ساختار و قوانین حمایتی در جهت تقویت فعالیتهای فن آورانه و تولیدات دانش بنیان، توسعه زیر ساخت و بودجه و اهداف مراکز تحقیقات سلامت و مراکز رشد فناوری زیست پزشکی، بسیار مهم است.


وی بیان کرد: امروز چشمان جستجوگر پژوهشگران هوشمند در انتظار تحقق برنامه های دولت انقلابی برای حمایت همه جانبه از جستجوگران علمی و تحقیقات است.

مقاله وسیله رفع نیازها باشد

وزیر بهداشت با تاکید بر این که امروز باید مقاله را فقط به عنوان یک وسیله برای رفع نیاز های اساسی و نه یک هدف بدانیم، افزود: برگزاری این جشنواره‌ها نیز موقعیت را برای عرضه خروجی این تلاشهای مقدس و مروری بر نتایج و دستاوردهای حاصله ایجاد کرده است.


وی تصریح کرد: حوزه سلامت یکی از حوزه های افتخار و بالندگی کشور در حوزه دانش نظری و کاربردی بوده است که نتایج آن از مرزهای کشور نیز فراتر رفته است.
وزیر بهداشت بیان کرد: گواه این امر برتری کشور در تولید محصولات بیوتکنولوژی و تولید داروهای مهم و فراورده‌های بیولوژیک مهم و با فناوری های بالا و درمان های پیچیده است.


دکتر عین اللهی افزود: لازم می‌بینم تلاشهای مجاهدان کشور در مسیر صیانت از تلاش کشور در برابر موج گسترده همه گیری کرونا را از سوی خود و آحاد هموطنان پاس بدارم.
وی ادامه داد: دستیابی به این موفقعیت در مسیر تولید لوازم و تجهیزات تشخیصی و درمان از جمله فرآورده های بیولوژیک نظیر واکسن و دارو علیرغم تحریم‌های ناجوانمردانه بوده است.

تقدیر از مدافعان سلامت

وزیر بهداشت گفت: از افرادی که در  برنامه‌های پیشبرد اهداف کارآزمایی بالینی، اجرای پروژه های مختلف تحقیقاتی از جمله طراحی و تولید واکسن کرونا شرکت کردند و به خصوص دواطلبان شرکت کننده در مطالعات کار آزمایی بالینی مراتب تقدیر و تشکر خالصانه خود را تقدیم می‌کنم.


وی در ادامه اظهار داشت: امید دارم نسل جوان ما با یاد و خاطره و الگوپذیری از این دانشمندان برتر در تعالی و توسعه آینده این مرز و بوم نقش آفرین باشند.


دکتر عین الهی یادآور شد: از خداوند متعال که همواره نصرت خود را با هدایت‌های مقام معظم رهبری شامل ملت ایران کرد سپاسگزارم و برای دانشمندان و دانش پژوهان کشور آرزوی صبر، پایمردی و موفقیت در طی این مسیر را مسئلت می‌کنم.


وزیر بهداشت همچنین با تبریک میلاد با سعادت مولا علی (ع) و تشکر از برگزارکنندگان جشنواره رازی، معاونت تحقیقات و فناوری و دکتر پناهی، دبیر جشنواره دکتر سیم فروش و شرکت کنندگان در این جشنواره به کلیه برگزیدگان، دانشمندان و منتخب جشنواره کسب رتبه برتر را تبریک گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha