رشد ۹۳ درصدی علوم پزشکی ایران در ده سال اخیر

معاون تحقیقات و فناوری اعلام کرد علوم پزشکی ایران در عرصه جهانی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ شاهد رشد ۹۳ درصدی بوده است.

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر یونس پناهی با اعلام این خبر در بیست و هفتمین جشنواره علوم پزشکی رازی، گفت: هم اکنون ایران با پیشی گرفتن از ترکیه در مرجعیت علمی در عرصه علوم پزشکی، کشور اول منطقه است.
وی با اشاره به این‌که مرجعیت علمی و تولید دانش در ایران یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: ایران در سال ۲۰۲۱ از نظر کمی و کیفی رشد چشمگیری در تولید دانش داشته و هم اکنون از نظر کمّی دارای رتبه ۱۶ جهانی است و به زودی به رتبه ۱۵ جهان می‌رسد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ دارای رتبه ۲۱ جهان بودیم.
معاون تحقیقات و فناوری گفت: از نظر کیفی که دغدغه مقام معظم رهبری است نیز ارتقای قابل توجهی داشته‌ایم و دارای جایگاه ۱۵ جهانی هستیم که در سال ۲۰۱۰ این رتبه ۲۹ بود.
رتبه ۱۲ جهانی در پژوهش‌های حوزه کووید ۱۹
دکتر پناهی افزود: درحوزه پژوهش‌های مربوط به کووید۱۹ هم اکنون ایران رتبه ۱۲ جهانی و رتبه اول منطقه را داراست. 
وی اضافه کرد: ده هزار طرح تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها در عرصه کووید۱۹ توسط دانشمندان ایران تولید شده است. 
وی بیان کرد: در توسعه فناوری سلامت شاخص جهانی نوآوری با ۷ رتبه ارتقا نسبت به گذشته ایران در حال حاضر رتبه شصتم را در بین ۱۳۲ کشور جهان داراست.
معاون تحقیقات و فناوری گفت: هزار و ۶۷۰ شرکت دانش بنیان علوم پزشکی در کشور فعالیت دارند و ۹۵ مرکز رشد فناوری، ۳۴۳ محصول فناورانه و ۳۳۵ ثبت اختراع پزشکی داریم.
دکتر پناهی با اشاره به تولید و عرضه ۶ نوع واکسن ایرانی، بیان داشت: به برکت امام رضا (ع) هشت محور تحول در حوزه پژوهش در معاونت تحقیقات و فناوری در اجلاسیه معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در مشهد برگزار شد، تبیین شده است.
وی بیان کرد: دیده‌بانی نظام سلامت، رویکرد پاسخگویی پژوهش‌ها، عدالت در توزیع منابع تحقیقات، تربیت نیروی انسانی توانمند و پاسخگو، توسعه مرزهای دانش با ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای، شبکه سازی حوزه تحقیقات، نهادینه سازی اخلاق در پژوهش، تحقیقات و چاپ مقالات، خلق ثروت دانش بنیان به وسیله پژوهش، محورهای مذکور هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha