حداقل حقوق برای سال آینده پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومان تعیین شد

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی  و عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت :حداقل حقوق برای سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد و حقوق بازنشستگی هم باید کمتر از ۵ میلیون تومان نباشد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنل) از زنجان ،سید مرتضی خاتمی عصر روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه مالیات با پیش‌بینی بیش از ۶۰ درصد رشد، اصلی‌ترین منبع درآمدی پایدار در لایحه بودجه سال آینده است، افزود: رویکرد کنترل کسری بودجه و کاهش انتظارات تورمی به‌خصوص در حقوق و دستمزد، نشان می‌دهد که دولت به دنبال کنترل انتظارات تورمی است و می‌خواهد کسری بودجه را کنترل کند که اگر چنین نشود شرایط تورم تشدید می‌شود.

وی با بیان اینکه  از سال آینده یارانه حمایتی با رشد ۷۰ درصدی یارانه حمایتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ملاحظه می‌شود، ادامه داد:  این لایحه در جهت توجه به اقشار آسیب دیده اجتماع است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در  لایحه بودجه سال آینده  سهم بودجه عمرانی رشد  ۴۰  درصد را نشان می‌دهد، گفت: لایحه بودجه ، یک برآورد  بیش نیست و اگر منابع پیش‌بینی‌شده، تحقق پیدا نکند، اولین بخشی که لطمه می‌خورد، بودجه عمرانی است.

خاتمی اظهار داشت: سود سهام شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از ۱۵ به ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که با واقعیت اقتصادی شرکت‌ها همخوانی ندارد چون عمدتاً شرکت‌ها زیان‌ده هستند.

وی با اشاره به بودجه پیش‌بینی برای استان زنجان بیان کرد: رشدی در حدود میانگین رشد کشوری برای استان زنجان پیش‌بینی شده اما برگشت منابع استان طبق سنوات قبلی در محدوده ۴۰ درصد قرار دارد که در انگیزش یک استان برای کسب درآمد، خیلی تاثیرگذار است لذا راضی نیستیم اما مشکلات دولت این شرایط را اقتضا می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه اشتغال در سه سطح کشاورزی، صنعت و خدمات در سطح استان تقریبا برابر است بیان داشت: سهم استان در  بخش کشاورزی بیش از میانگین کشوری است،

خاتمی افزود :  با توجه به شرایط اقتصادی معتقدیم که چرخه اقتصادی یا زنجیره تامین  عمدتا در داخل استان شکل بگیرد و اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد اقتصادی ۸ درصد را پیش‌بینی کرده که به نظر بسیاری از کارشناسان، هدفگذاری مبالغه‌آمیز است، گفت: ۴.۵ درصد از این رشد، سهم سرمایه‌گذاری و ۳.۵ درصد نیز سهم بهره‌وری است در حالی که رشد بهره‌وری در سنوات قبلی به یک درصد هم نرسیده بود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش‌بینی مالیات‌های سنگین در لایحه اظهار داشت: خیلی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که مالیات‌های سنگین، مانع رشد بوده و رکودآور است ضمن اینکه نرخ رشد بودجه  در سال جاری عمدتاً در بخش خدمات مثبت بوده نسبت به سایر بخش ها اما پیش بینی می‌شود در سال آینده در بخش کشاورزی نرخ رشد افزایش یابد.

خاتمی با بیان اینکه سقف منابع حاصل از صادرات نفت در لایحه بودجه سال آینده بالغ بر ۴۸۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: ۴۰ درصد این مبلغ، سهم صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد سهم شرکت ملی نفت است که از این محل، مکلف به گازرسانی به مناطق محروم، سردسیر، کوهستانی و دارای شاخص‌های پایین‌تر از متوسط کشوری است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نفت باید به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان نفت خام در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهد تا پالایشگاه‌ها قیر در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهند گفت :  ضمن اینکه علاوه بر آن ۱۰ میلیارد دلار اعتبار نیز برای زیرساخت‌های مهم پیش‌بینی شده است.

این مسئول  افزود: پیش‌بینی ۹ میلیارد دلار یارانه برای تامین کالاهای اساسی و تجهیزات و ملزومات پزشکی و تا سقف  ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به سازمان همیاری شهرداری‌ها جهت ارائه طرحی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، پیش‌بینی شده است.

خاتمی با اشاره به وضع مالیات به خانه‌های لوکس، خودروهای لوکس و باغ ویلاهای لوکس خاطرنشان کرد: برای اولین بار، مالیات واقع‌بینانه‌ای برای سیگار وضع شده که باعث کاهش دسترسی و جلوگیری از قاچاق می‌شود که امیدواریم برکات زیادی داشته باشد.

وی اظهار داشت: پایگاه‌های بسیج، پاسگاه، کلانتری و موزه‌های دفاع مقدس از حق انشعاب برق، آب و گاز معاف هستند و واحدهای آموزشی مدارس دولتی نیز در سقف رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند و همچنین پروژه‌های زودبازده و عام‌المنفعه بسیج در مناطق محروم نیز مشمول این معافیت هستند.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی افزود: مجوز واردات ۵۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین صادر شد که در کشورمان، کمتر است و معادن و بسیاری از صنایع، معطل این ماشین‌آلات هستند.

خاتمی در مورد حقوق و دستمزد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: حداقل حقوق برای سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد و حقوق بازنشستگی هم باید کمتر از ۵ میلیون تومان نباشد ضمن اینکه حداکثر حقوق دریافتی ۳۵ میلیون تومان تعیین شد و فرهنگیان و پزشکانی که در مناطق محروم تا سقف ۲۰ میلیون درآمد دارند، معاف از مالیات شدند.

وی ادامه داد: تکلیف بانک مرکزی به پرداخت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال، تاسیس صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج به منظور پوشش هزینه‌های کمرشکن با پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز بخشی از خدمات است ضمن اینکه مقرر شد نظام جامع سلامت الکترونیک تا پایان سال آینده تکمیل شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیلی ندارد که مخالف شفافیت آرا باشم، گفت: تاریخچه خدمتم در گذشته نشان می‌دهد که تمام امور بنده شفاف است اما با طرح شفافیتی که همکاران به مجلس ارائه کرده‌اند، مخالف هستم برای اینکه این طرح، شفافیت نیست.

خاتمی با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی، یکی از متدهای بسیار مترقی است که بنای آن در برنامه ششم توسعه گذاشته شده و معمولا در قوانین بودجه هم گنجانده می‌شود، گفت: این امر با مصوبه کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال آینده نیز پررنگ‌تر است و تا سال آینده باید تمام زیرساخت‌ها را برای اجرای آن مهیا کنیم.

وی با بیان اینکه در نسخه‌نویسی الکترونیکی، عقب نیستیم و هیچ کشوری نیست که این طرح را ۱۰۰ درصد به‌صورت الکترونیکی اجرا کند اظهار داشت: نسخه‌نویسی الکترونیکی مزایای زیادی دارد و به دنبال این هستیم که حتی ۸۵ تا ۹۰ درصد در کشورمان اجرا شود.

خبرنگار: زهرا نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha