ارتقای علوم انسانی نیازمند مشارکت همگانی موسسات علمی این حوزه است

قائم‌مقام وزیر علوم در امور علوم انسانی با اشاره به تنوع و تکثر رشته‌های علوم انسانی و حجم بالای تولیدات علمی در حوزه علوم انسانی گفت: ارتقای علوم انسانی نیازمند مشارکت همگانی موسسات علمی این حوزه است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدجواد هراتی در حاشیه بازدید از دستاوردهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با اشاره به تولیدات چشمگیر این پژوهشگاه در محتوای علوم انسانی گفت: ضرورت مشارکت همه مراکز علمی علوم انسانی برای تحول و ارتقا علوم انسانی ضروری است و آمارها خبر از تولید انبوه در علوم انسانی را می دهد و وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تنهایی نمی تواند بار ارتقای این حوزه را به دوش بکشد.

وی اظهار داشت: علاوه بر مراکز آموزشی و پژوهشی علوم انسانی برخی شوراهای تخصصی نظیر شورای تحول در علوم انسانی مخصوص این امر پایه‌گذاری شده و به عنوان مرجع بالادستی وزارت علوم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شده‌اند و باید اقدامات اصلی و نقشه راه علوم انسانی را برای اجرا در وزارت علوم ارائه نماید.

بنابراین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک حلقه واسط از یک سو منتظر اسناد بالادستی برای اجرا است و از سوی دیگر متولی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای سازماندهی و هم‌افزایی مراکز آموزشی و پژوهشی علوم انسانی است. بنابراین در حوزه اختیارات خود می تواند در امر تحول علوم انسانی فعالیت نماید و تولید محتوی اصلی بر عهده مراکز علمی است.

هراتی افزود: متولیان حوزه علوم انسانی در کشور متعدد هستند و این مراکز باید با هم‌افزایی حرکت و ارتقا علوم انسانی تلاش کنند و بار بخشی از این امر به عهده مراکز غیردولتی بوده است و باید اذعان نمود که فعالیت‌های قابل توجهی در عرصه علوم انسانی امروز در بخش غیردولتی انجام می شود. مراکز آموزشی و پژوهشی غیردولتی در برخی از موارد از مراکز دولتی پیشی گرفته و اثرات خوبی را در مجموعه علوم انسانی گذاشته‌اند.

رییس مرکز قرآنی و علوم انسانی کشور با اشاره به جایگاه وزارت علوم به عنوان نهاد سیاست‌گذار در این زمینه گفت: برخی ندانسته و غیر تخصصی در حوزه علوم انسانی ورود پیدا می‌کنند در حالی که مسائل این حوزه مقتضیات خاص خود را دارد و تصمیم اشتباه و غیرتخصصی در راه تحول مانع ایجاد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha