گم‌شدن دستاوردهای حزب‌الله لبنان در پرده‌پوشی رسانه‌های دنیا

کارشناس روابط بین‌الملل در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از رخدادهای اخیر خاورمیانه و دیگر اتفاقات در جهان گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، ثمانه اکوان در «سلام تهران» درباره آشکار شدن دروغ آمریکا در حمله روسیه به اوکراین، گفت: آمریکایی‌ها ان‌قدر این فضا را آماده  برای حمله کرده و گفته بودند که واقعاً حمله اتفاق می‌افتد که حتی ساعت حمله را نیز اعلام بودند که ساعت ۱ صبح روز چهارشنبه قرار است روسیه به اوکراین حمله کند. خیلی از تحلیلگران حوزه روابط بین‌الملل می‌گفتند که تصمیم درستی نیست چون پوتین بارها اعلام کرده بود که من قصد حمله ندارم ولی مانور نظامی در نزدیک مرزهای اوکراین برگزار می‌شود برای اینکه ما خط قرمزهای خود را به غرب و آمریکا نشان دهیم و برای اینکه به آمریکا بگوییم شما نمی‌توانید اوکراین یا هر یک از همسایه‌های روسیه را عضو ناتو کنید.
 
وی با اشاره به دیگر دروغ‌های آمریکا، مطرح کرد: اتفاقی که افتاد این بود که آمریکایی‌ها گفتند که ما بر اساس تصمیماتی که درون کاخ کرملین گرفته شده است به این نتیجه رسیده‌ایم که ساعت ۱صبح روز چهارشنبه حمله اتفاق خواهد افتاد و  شبکه‌های مجازی آمریکا و تحلیلگران آمریکا اولین باری نیست که چنین دروغی را می‌گویند چراکه در ماجرای عراق نیز می‌گفتند عراق سلاح کشتارجمعی دارد  و قرار است صدام و کل مردم را از بین ببرند. مشخص شد تمام این‌ها دروغ بوده و فقط می‌خواهند فشارها علیه روسیه را بالا ببرند و روسیه را مجبور کنند بپذیرد که کشورهای همسایه عضو ناتو خواهند شد. در واقع تصویر خودشان را خراب می‌کنند. امریکا سعی می‌کند فشارهای دیپلماتیک را علیه روسیه  بالا ببرد و نکته مهم این است که هنوز نیز قبول نکرده‌اند که اشتباه می‌کنند.

اکوان با اشاره به 30 سالگی انتخاب سید حسن نصرالله به دبیر کلی حزب‌الله لبنان، ابراز داشت: رسانه‌ها خیلی در این رابطه صحبت کرده‌ و کارنامه عملکرد ۳۰ ساله سید حسن نصرالله را بررسی کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در لبنان افتاده و تحت نظارت سید حسن نصرالله بوده است، بازدارندگی در مقابل صهیونیست‌ها می‌باشد در دورانی که نصرالله مسئول حزب‌الله بوده است و اینکه صهیونیست‌ها بدون هزینه و بدون دلیل نمی‌توانند لبنان را موردحمله قرار دهند.
کارشناس روابط بین‌الملل با توجه به دستاوردهای جدید حزب‌الله لبنان، عنوان کرد: اتفاقاتی که در درون حزب‌الله لبنان افتاده، پیشرفت‌هایی که برای اصلاحات نظامی انجام داده‌اند و قدرتی که برای لبنان به وجود آورده‌اند، بازدارندگی بسیار خوبی را برای لبنان به وجود آورده و قدرت مقاومت را در لبنان ایجاد کرده است. نصرالله گفته است که چند خبر بسیار خوب برای لبنان دارد؛ یکی اینکه موشک‌های نقطه زن حزب‌الله خیلی قوی‌تر و دقیق‌تر شده است و دومین نکته اینکه قدرت پهپادی حزب‌الله لبنان بالا رفته و به تولید پهپاد رسیده‌اند. در حوزه نظامی و جنگ‌افزاری این پهپادها جدیدترین و بی‌خطرترین سلاح‌هایی هستند که راحت می‌توانند محل موردنظر را هدف حمله قرار داده و قدرت کشور را نشان می‌دهند.
 
اکوان با اشاره به بازخورد رسانه‌ها درباره دستاوردهای حزب‌الله لبنان، بیان داشت: بسیاری از رسانه‌های دنیا به خاطر اینکه آمریکا و برخی از کشورها حزب‌الله لبنان را گروه‌های تروریستی  معرفی کرده‌اند به این مطلب نمی‌پردازند و بهایی نمی‌دهند اما رسانه‌های ایران خیلی به این مطلب پرداخته‌، متوجه این خبر بوده‌ و تحلیل‌های مختلفی دارند.

وی درباره اجباری شدن تزریق واکسن برای کامیون دارها، گفت: اعتراض کردند و 2 یا 3 هفته‌ای بود که مقاومت می‌کردند و دوست نداشتند واکسن تزریق کنند. بحث‌های سیاسی زیادی در این ماجرا دخیل است چراکه جاده‌ای بین  کانادا و آمریکا وجود دارد که جاده حمل‌ونقل و ترانزیتی است و آن را بسته بودند. آن‌ها اعتراضات خود را در پایتخت کانادا اعلام کرده بودند. این  اعتراض‌ها در بعضی از گروه‌های سیاسی مثل جمهوری‌خواه‌ها وجود دارد و آن‌ها از کسانی که واکسن نزده‌اند حمایت می‌کنند ولی نوع برخورد رئیس‌جمهور آمریکا متفاوت است چراکه وضعیت اضطراری اعلام کرده و وضعیت اضطراری برای حالت جنگی و تروریستی است. 50 سال این وضعیت اضطراری اعلام نشده بود و حال برای کامیون‌دارها اعلام شده است.

وی با اشاره به احتمال فراگیری این اعتراضات و سرکوب آن‌ها، گفت: رسانه‌ها مطرح می‌کنند که دولت کانادا این افراد را به خاطر اعتراضی که کرده‌اند، تروریست‌های داخلی اعلام کرده و این اعتراض مسالمت‌آمیز بوده و درگیری فقط با پلیس بوده است. اگر این افراد به اعتراضات خود ادامه دهند، حساب‌های بانکی آن‌ها بسته خواهد شد یعنی اعتراض به این سادگی را به‌عنوان کارهای تروریستی جلوه می‌دهند. به دنبال این نوع اعتراضات که در کانادا اتفاق افتاد، حالت دومینو در خیلی از کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد. پیش‌بینی می‌کنیم که در آمریکا و استرالیا هم بین کامیون‌دارهای این کشورها اتفاق بیافتد  و ممکن است راه‌ها را ببندند و به گروه‌های دیگر که مخالف هستند بپیوندند؛ مخصوصاً در کشورهای دیگر مثل آمریکا، استرالیا و کانادا که هنوز روی تزریق کردن یا نکردن واکسن کرونا جنگ دارند .

اکوان با توجه به جنجال حجاب در پرجمعیت‌ترین ایالت هند، بیان داشت: در بعضی از ایالت‌های هند اعلام کردند که دانشجویان و دانش‌آموزانی که می‌خواهند به سر کار بروند نباید حجاب داشته باشند و این یکی از سیاست‌های است که دولت به خاطر حزب خود دارد و حزب آن‌ها بیشتر مبتنی بر مذهب هندو است. آنان به مسلمانان فشار می‌آورند درحالی‌که مسلمانان ۱۴ درصد جمعیت هند را تشکیل داده‌اند و در بخش‌های جنوبی بیشترین جمعیت را دارند؛ اتفاقاً این جنجال‌ها از ایالت‌های جنوبی شروع شده و چند روز پیش به پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور نیز رسیده و درگیری زیاد شده است.

وی با اشاره به احتمال فراگیری این شرایط و حمایت دیگر مسلمانان، ابراز کرد: فیلمی منتشر شده است که خانمی در حال رفتن به مدرسه درحالی‌که حجاب دارد به او توهین می‌شود و او هم تکبیر می‌گوید و مقاومت می‌کند و همین مسئله بسیار تأثیرگذار بود. سپس در رسانه‌های جهان  منتشر شد و هم‌اکنون خیلی از رسانه‌ها در این رابطه  صحبت می‌کنند که دولت نباید بر اساس سیاست حزبی خود که مبتنی بر مذهب هندو است، شرایط را تغییر دهد. چندهفته‌ای این کار انجام می‌گیرد و اعتراضات در جهان اسلام از زنان باحجاب هند بیشتر می‌شود. احتمالاً اعتراضات دیگری نیز در جوامع اسلام می‌بینیم چراکه  مسلمانی فقط حجاب نیست و خیلی از مسائل دیگر نیز دربر می‌گیرد. درگیری بین قومیت و مذاهب ایجاد شده است و کلا نباید این سیاست‌ها در هیچ کشوری باشد که بخواهند  اقلیت‌های مذهبی را این‌گونه مورد آزار و اذیت قرار دهند.

کارشناس روابط بین‌الملل در پاسخ به چیستی غیرت سیاسی، اظهار داشت: در حوزه سیاسی و در حوزه منافع ملی بیشتر تعریف می‌شود یعنی که به کشور، دین و هویت خود افتخار و آن را مطرح کنیم. مثل خانم مسلمانی که در برابر افرادی  که به او توهین می‌کردند مقاومت کرد و فریاد الله‌اکبر سر داد یعنی که من به هویت اسلامی خود افتخار می‌کنم. غیرت سیاسی بیشتر ازلحاظ احساسی است و بیشتر وطن‌دوستی و ملی‌گرایی معنا می‌شود. غیرت سیاسی از این بابت است که نگران کشور خود بوده، کشور و مردم خود را دوست داشته و امید داشته باشیم. در چند وقت اخیر به خاطر مشکلاتی که داشتیم امید کمرنگ شده است و باید این مسئله به‌عنوان یک افق سیاسی موردنظر قرار گیرد چراکه خودمان کشور را می‌سازیم. پس غیرت سیاسی یعنی اینکه خودمان سرنوشت‌ساز هستیم.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی علی شعبانی و مازیار مهاجر از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha