گسترش همکاری‌های کشاورزی ایران و برزیل

ایران و برزیل بر گسترش همکاری‌های کشاورزی در زمینه تجارت، تهاتر کالا، روابط علمی و فنی، ایجاد توازن تراز تجاری و سرمایه‌گذاری تاکید کردند.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی امروز شنبه در نشست مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی ایران و برزیل، خواستار توسعه همکاری‌ها، رفع موانع تجاری و برقراری توازن تراز تجاری میان دو کشور شد.

سید جواد ساداتی‌نژاد گفت: برخی از محصولات کشاورزی ایران مانند سیب، خشکبار و زعفران در برزیل بازار دارد و می‌توانند به بازار این کشور راه پیدا کنند.

وی با اشاره به طعم، مزه و رنگ بی‌نظیر محصولات کشاورزی به ویژه محصولات باغی ایران اظهار داشت: اگر مردم برزیل خرما، سیب، سیر، پسته، کشمش، انار و زعفران ایران را مصرف کنند بعید است از محصولات باغی سایر کشورها استفاده کنند.

ایجاد خط ویژه صادرات خشکبار و زعفران

ساداتی‌نژاد پیشنهاد داد؛ خط ویژه صادراتی خشکبار مانند پسته و زعفران میان دو کشور ایجاد شود.

وی افزود: برزیل سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات سیر و ۹۰ میلیون دلار واردات سیب دارد که بخشی از آن می‌تواند از طریق صادرات ایران به این کشور تامین شود.

وزیر جهاد کشاورزی رفع موانع تجاری میان ایران و برزیل را یک ضرورت خواند و اظهار داشت: برزیل تعرفه ۱۲۰ درصدی برای محصولات کشاورزی ایران تعیین کرده در حالی که تعرفه ایران برای محصولات کشاورزی برزیل ۴ درصد است که نشان می دهد یک تناسبی باید در این زمینه ایجاد کنیم.

وی با بیان این که ایران سومین شریک بزرگ برزیل در خاورمیانه است، تصریح کرد: این در حالی است که توازن تجاری میان دو کشور ایجاد نشده به طوری که ۲ درصد واردات ایران به برزیل مربوط به محصولات کشاورزی است، اما بیش از ۵۰ درصد واردات ایران از این کشور را محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد.

پیشنهاد تدوین نقشه راه بلندمدت

ساداتی‌نژاد در همین حال بر حذف بوروکراسی میان دو کشور به منظور تسهیل در تجارت محصولات کشاورزی تاکید کرد و پیشنهاد داد دو کشور نقشه راه بلندمدت در حوزه تجارت کشاورزی تدوین کنند.

وی در همین حال گفت: فعال‌سازی کمیسیون مشورتی همکاری‌های کشاورزی میان ایران و برزیل ظرف دو ماه می‌تواند به تدوین این نقشه راه کمک کند.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر پایه‌گذاری دو کشور در زمینه تجارت ترجیحی، خواستار توسعه تجارت و مبادلات از نوع تهاتر شد.

وی ادامه داد: ایران قطب تولید کود اوره است و و برزیل هم تولید کننده نهاده‌های دامی و از این رو می‌توانیم تهاتر این دو کالا را انجام دهیم.

ظرفیت صادرات ۲ میلیون تن اوره به برزیل

وزیر جهاد کشاورزی تهاتر را راهکار مناسبی برای خروج از موانع پرداختی دانست و افزود: در حال حاضر میزان صادرات کود اوره به برزیل ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن است و این میزان صادرات می‌تواند در قالب تهاتر تا دو میلیون تن افزایش یابد.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم در زمینه خاک فسفاته نیز با نهاده‌های دامی برزیل تهاتر داشته باشیم ضمن آن که پنبه برزیل هم می‌تواند با کود اوره تهاتر شود.

ساداتی‌نژاد در عین حال از ایده برگزاری نمایشگاه‌های مشترک کشاورزی استقبال کرد و گفت: ما با ۱۷ کشور، همسایه هستیم و ایران می‌تواند به عنوان هاب منطقه، نهاده‌های کشاورزی برزیل را توزیع کند.

وی روابط ایران و برزیل را تاریخی خواند و اظهار داشت: دو کشور دارای رابطه ۱۲۰ ساله هستند و روند همکاری‌ها همواره بدون توجه به تغییرات سیاسی، رو به گسترش بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: ایران در میان کشورهای لاتین، جایگاه نخست روابط اقتصادی را با برزیل دارد و ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه همکاری‌های فنی، علمی و تحقیقاتی میان دو کشور وجود دارد.

تبادلات بخش خصوصی افزایش یابد

در این نشست، وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین غذای برزیل نیز بر تحکیم روابط و توسعه همکاری‌های کشاورزی و ایجاد توازن در تراز تجاری با ایران تاکید کرد.

ترزا کریستینا با بیان این که ایران در سال‌های اخیر تولیدات خوبی در حوزه کشاورزی داشته است، گفت: تراز تجاری دو کشور در بخش کشاورزی نامتوازن است و صادرات کود اوره ایران به برزیل می‌تواند به توازن تجاری کمک کند.

وی ضمن ابراز خشنودی از تشکیل اتاق مشترک بازرگانی میان ایران و برزیل اذعان داشت: ایجاد این اتاق مشترک توسعه، همکاری‌های تجاری در بخش کشاورزی میان دو کشور را تسریع می‌کند.

کریستینا خواستار افزایش سرمایه‌گذاری دوجانبه در بخش کشاورزی شد و تصریح کرد: میزان تبادلات بخش خصوصی دو کشور باید بیشتر شود و این امر به نفع مردم ایران و برزیل خواهد بود.

وی اظهار داشت: وزارت کشاورزی برزیل حامی و مشوق سیاسی و بین‌المللی تولیدات کشاورزی است و بخش‌های خصوصی ما به عنوان بزرگترین تولید کننده غلات و نهاده‌های دامی هستند.

وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین غذای برزیل با بیان آن که پیشنهاد صادرات خشکبار، زعفران، سیب و سیر ایران به برزیل را بررسی خواهد کرد، گفت: روغن زیتون در برزیل مصرف زیادی دارد و با توجه به محصولات متعددی از زیتون که در سفر به شیراز مشاهده کردم می‌تواند در برزیل بازار داشته باشد.

وی پیشنهاد داد با برگزاری نمایشگاه‌های دوجانبه، محصولات کشاورزی ایران عرضه، معرفی و در معرض دید قرار گیرد.

کرستینا خواستار همکاری‌های فنی و ژنتیک بذر و دام با ایران شد و درباره تهاتر کود اوره اظهار داشت: ما این توانایی را داریم که سقف واردات کود اوره از ایران را تا دو میلیون تن افزایش دهیم.

پیشنهاد تشکیل کمیته مشورتی ایران و برزیل

وی درباره کاهش تعرفه‌های محصولات کشاورزی برزیل گفت: این تعرفه‌ها در مورد تمام کشورها اعمال می‌شود و با این حال تجارت یک امر دوطرفه است و شامل صادرات و واردات می‌شود و از این رو موضوع تعرفه‌های محصولات کشاورزی را با وزارت اقتصاد خود در مطرح و به آن رسیدگی می‌کنیم.

وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین غذای برزیل در همین حال پیشنهاد داد کمیته مشورتی کشاورزی برای اجرایی کردن توافقات تشکیل و به طور مجازی نشست برگزار کنند.

وی کلید توسعه روابط میان دو کشور را اعتمادسازی دانست و بر آن تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha