تلاش کمیسیون کشاورزی برای ساماندهی بازار میوه شب عید

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه قیمت اعلامی میوه شب عید غیر واقعی بوده و باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ گفت: کمیسیون کشاورزی به موضوع قیمت میوه های شب عید ورود کرده و در صورت مشاهده تخلف و اخلال در روند بازار برخورد قانونی خواهد کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از  خانه ملت،محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ،  در تشریح نشست فوق العاده کمیسیون متبوع خود در خصوص بررسی قیمت و نحوه توزیع میوه شب عید گفت:  با توجه به اینکه ابهامات موجود در قیمت میوه شب عید موجب نگرانی مردم شده بود، در جلسه امروز از رئیس سازمان تعاونی و روستایی کشور و معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی دعوت کردیم تا با حضور در کمیسیون کشاورزی در خصوص ابهامات موجود توضیحات خودشان را ارائه کنند.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه گذشته کمیسیون کشاورزی مقرر شد، 50 هزار تن سیب، حدود 50 هزار تن هم پرتغال تامسون شمال کشور و پرتغال والنسیا جنوب کشور با قیمت مصوب خریداری شود، از طرفی هم مقرر شد روندخرید، نگهداری و سورتینگ میوه های شب عید شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه مجموعه سازمان تعاونی و روستایی کشور به موقع برای خرید محصولات از باغداران اقدام نکرده بود و این یکی از ایرادات وارده به مجموعه مذکور بود که اقای قادری فرد نیز توضیحات خودشان را در این خصوص ارائه کردند.

قیمت اعلامی میوه شب عید غیر واقعی است

عسکری اضافه کرد: ایراد دیگری که در حوزه میوه شب عید بر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی وارد شده قیمت خرید محصولات است، به عنوان مثال قیمت خرید یکی از میوه‌ها حدود 8500 تومان بوده اما قیمت فروش آن 14 هزار 500 تومان اعلام شده که رقمی غیر واقعی بوده و حتما باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد چرا که هنوز هیچ تصمیمی برای قیمت فروش میوه های شب عید گرفته نشده و این مبلغ باید در شورای تنظیم بازار تعیین شود که هنوز جلسه آن برگزار نشده است. همچنین برای خرید پرتغال والنسیا از مناطق جنوب کشور نیز هرچه سریع تر باید روندخرید، حمل و نقل و سورتینک زده شود تا مشکلی ایجاد نشود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موضوع دیگری که باید وزارت جهاد کشاورزی به ویژه سازمان تعاونی روستایی به آن دقت کافی داشته باشد، کیفیت میوه‌های شب عید است که باید بادقت مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد. از طرفی توزیع اینترنتی محصولات کشاورزی در سامانه بازرگام نیز دارای ایرادات و ابهاماتی بود که در جلسه امروز مطرح شد، نباید تنها یک شرکت و پلتفرم به این حوزه ورود کند بلکه باید طی فراخوانی بر اساس قوانین موجود، شرکت‌های داوطلب اعلام آمادگی کرده و هر کدام که قیمت پایین تر و برنامه ریزی و امکانات بهتری داشته باشد، به آن‌ها واگذار شود. از این رو در حوزه واگذاری مسئولیت توزیع به شرکت بارزگام ابهاماتی وجود داشته که تذکرات لازم را دادیم.

نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: همچنین در جلسه امروز مقرر شد تا شب عید روزهای شنبه و سه شنبه هر هفته رئیس سازمان تعاونی روستایی و معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در کمیسیون کشاورزی مجلس گزارشی از وضعیت بازار و اقدامات انجام شده ارائه کنند و از طرفی برای هر استان از میوه مورد نیاز، وضعیت حمل و نحوه توزیع باید گزارشی ارائه شود تا با کمک دستگاه‌های نظارتی، نظارت دقیق تری بر بازار داشته باشیم.

وی اضافه کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس به دنبال این است که بازار میوه شب عید آرام باشد و مردم به محصولات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.از این رو به مردم قول می‌دهیم با دقت و با جدیت کار را پیگیری کنیم و در صورت مشاهد تخلف و اخلال در روند بازار برخورد قانونی خواهیم کرد. همچنین فردا وزیر جهادکشاورزی و معاونان وی با حضور در کمیسیون به سوالات مربوطه پاسخ خواهند داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha