پرستاران مبتلا به بیماری های مزمن به حمایت نیاز دارند

عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری گفت: عده زیادی از پرستاران به بیماری های خاص، مزمن و صعب العلاج مبتلا هستند و کار کردن آنها در بخش های پر استرس برای آنها خطرناک است باید مقرراتی تدوین شود تا از این پرستاران حمایت شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، اعظم فخر محمودی افزود: بیماریهای خاص و صعب العلاج هزینه درمان بالایی دارند و تا حدودی محدودیت و ازکارافتادگی ایجاد می کنند، پرستاران هم مانند سایر افراد جامعه دچار بیماری و گاهی بیماری‌های خاص می‌شوند و باید حمایت شوند. 
محمودی ادامه داد: گاهی این بیماری‌ها بر اثر سختی کار و فشارهای ناشی از شیفت‌های سنگین در پرستاران ایجاد و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد پرستاری که خودش دچار مشکل شده و رنج ناشی از یک بیماری سخت از قبیل‌، سرطان، لوپوس‌، آرتریت روماتوئید یا نارسایی کلیه دیابت و غیره را تحمل می‌کند، باید به طور سیستمی مورد حمایت قرار گیرد.
وی گفت: پرستارانی که دچار بیماری های خاص یا صعب العلاج هستند باید ساعت کاری متفاوتی  داشته باشند و در بخش هایی فعالیت کنند که استرس و فشار روانی کمتری دارد.
عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری افزود؛ هم اکنون در بیمارستانهای کشور هیچ حمایتی از پرستاران دچار بیماری های خاص و صعب العلاج نمی شود. اما بسیاری از پرستاران به خصوص به علت فشار کاری و استرس شغلی در معرض این نوع بیماری ها هستند و باید قوانینی و امتیازهایی تصویب شود تا از پرستاران مبتلا به بیماری های مزمن حمایت تا آنان بتوانند با خاطری آسوده فعالیت حرفه ای خود را باحجم  کاری کمتر و سبک‌تر همراه با حمایت روحی ادامه دهند.
محمودی بیان کرد: شدت بیماری های مزمن در پرستاران بسته به نوع  و شدت بیماری و توان و روحیه فرد درگیر متفاوت هست. پرستاری که درگیر بیماری سرطان است و شیمی درمانی می‌شود، با توجه به ضعیف شدن سیستم ایمنی حداقل نباید در محیط شلوغ، پرتراکم و آلوده فعالیت کند یا شیفت شب و فشرده برایش تعریف شود.
وی ادامه داد: پرستاری که دچارحادثه شده و از لحاظ روحی به حمایت نیاز دارد، نباید در بخشهایی نظیر اورژانس، حوادث که تجربیات دردناک دارند یا بخش انکولوژی که مرگ ومیر بالا دارد، بکارگیری شوند.
محمودی درباره تعداد پرستاران با بیماری خاص افزود: آمار دقیقی از تعداد پرستاران مبتلا به بیماری خاص ثبت نشده، اما اگر سامانه‌ای طراحی بشود برای پیگیری امور، توانمندسازی و حمایت از این پرستاران، قطعا قدم مثبتی است. 
وی ادامه داد: برای پرستاران با بیماری خاص معمولا بخشهای اداری و آرام تر که استرس و حجم کار کمتری دارند، یا بخش هایی که نیاز به فعالیت زیادی ندارد مناسب است. 
عضو هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد درباره پرداخت کارانه‌های پرستاران در مشهد گفت: کارانه ها در این استان حدود هفت ماه است که عقب افتاده و پرداخت کارانه ها به صورت سلیقه‌ای و غبر عادلانه است.
خبرنگار: سیمین سلیمانپور مقدم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha