خود مراقبتی در دوران پاندمی کرونا ناشی از درک خطر توسط مردم است

معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: اولین کسی که می تواند به هر فردی کمک کند، خود آن فرد است بنابراین عموم مردم باید بدانند که سویه اومیکرون نوع جدیدی از ویروس کرونا است که می تواند باعث بدحالی شود؛از همین رو مراقبت فردی و مراجعه به موقع به مراکز درمانی ناشی از درک خطر مردم است که باید این آگاهی عمومی توسط رسانه ها در سطح جامعه ایجاد شود.

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر مجید جعفری نژاد ، با اشاره به اینکه مردم باید درک خوبی از خطر سویه اومیکرون داشته باشند و در هنگام ابتلا  به بیماری نیز به موقع مراجعه کنند و مراحل درمان خود را نیز تکمیل کنند، گفت: ویروس اومیکرون سرعت سرایت بالایی دارد به نحوی که هر یک نفر مبتلا می تواند 10 تا 15 نفر را مبتلا به این بیماری کند .

وی با بیان اینکه بدحالی ناشی از ابتلا نیز در افرادی دیده می شود که از ماسک استفاده مستمر نداشته یا فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده اند و یا از همه این موارد واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند ، ابراز کرد: در دو دز اول واکسیناسیون کرونا مردم استقبال خوبی کرده اند به نحوی که نزدیک به 85 درصد جمعیت هدف دو دز وکسن را دریافت کرده اند اما متاسفانه به دلیل توجه برخی از مردم به شایعات ، استقبال خوبی از دز سوم واکسن کرونا انجام نشد که این امر می تواند باعث وخامت حال در زمان ابتلا شود.

معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ایمنی زایی دز دوم بعد از سه ماه رو به کاهش می رود، عنوان کرد: از همین رو از عموم مردم درخواست شد تا برای دز سوم واکسن نیز اقدام کنند زیرا رفتار ویروس شناخته شده نیست و می تواند پس از گذشت سه ماه از واکسن، به شکل شدیدی در بدن جولان دهد.

دکتر جعفری نژاد با بیان اینکه مراجعه بهنگام بیماران به مراکز درمانی یکی دیگر  از مهمترین موضوعاتی است که در جلوگیری از وخامت حال بیمار و مرگ ومیر ناشی از ابتلا به کرونا موثر است، عنوان کرد: عموم مردم با دیدن علایمی مانند تنگی نفس، سوزش و درد قفسه سینه، تب بیش از 38 و نیم که بیش از 5 روز طول کشیده، احساس گیجی، تپش قلب، افت فشار خون و عدم تحمل غذا باید سریعا به پزشک مراجعه کنند .

وی ابراز کرد: برخی از بیماران با تصور اینکه اومیکرون بدحالی نمی دهد در منزل به خود درمانی می پردازند و زمان طلایی درمان بیماری را از دست می دهند؛ از همین رو آمار مرگ زیر 48 ساعت در این پیک افزایش یافته است.

معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هر علامتی از بیماری که بیش از 5 روز به طول انجامد نیاز به بررسی دقیقتر دارد، ابراز کرد: به منظور جلوگیری از ورود سویه های جدید بیماری کرونا مراقبت های مرزی انجام می شود و افرادی که قصد ورود به کشور را دارند به لحاظ ابتلا یا عدم ابتلا به اومیکرون و سویه های جدید مورد بررسی قرار می گیرند .

وی با بیان اینکه مراقبت های سندرومیک در مرزها انجام می شود، عنوان کرد: تب سنجی، دارا بودن کارت واکسن، پی سی آر منفی از جمله موارد ضروری است که هنگام ورود به کشور از هموطنان و سایر ملیت ها انجام می شود.

دکتر جعفری نژاد با بیان اینکه مهاجرین افغانی حتی کسانی که کارت اقامت ندارند نیز واکسینه شده اند، ابراز کرد: واکسیناسیون کرونا نشان داده است که می تواند در کاهش آمار مرگ ومیر و جلوگیری از وخامت حال موثر باشد بنابراین بخاطر درصد کمی عوارض که واکسیناسیون در برخی از افراد نشان داده است نباید از تکمیل واکسیناسیون هراس داشت زیرا اگر عوارض استامینوفن را نیز بررسی کنیم می بینیم که می تواند باعث مشکلات کبدی و کلیوی شود اما همه افراد هنگام درد از آن به عنوان مسکن موثر استفاده می کنند و تنها در درصد بسیار پایینی عوارض بروز می کند .

وی گفت: طول دوران نقاهت بیماران مبتلا به سویه اومیکرون براساس شرایط جسمانی و از بین رفتن علایم بیماری و یا ماندگاری بیشتر بیماری متفاوت است و در شرایط عادی 5 روز و برای مادران باردار و بیماران زمینه ای تا 10 روز نیز زمان نیاز است .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha