زنگ خطر ابتلا به کرونا برای افراد چاق

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از راه‌های ایجاد تناسب اندام و معضلات و مشکلات چاقی گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، زهرا عبداللهی در «سلام تهران» با اشاره به مشکلات افراد چاق در ایام کرونا، گفت: چون در مورد کرونا صحبت به میان آمد باید گفت که خطر ابتلا به کرونا در افرادی که چاق هستند بسیار بیشتر است و یک عامل خطر به حساب می‌آید. به همین علت بسیار مهم است که به بحث چاقی اهمیت دهیم. وقتی وزن متناسب با قد نباشد چاقی اتفاق می‌افتد. یک فرمول وجود دارد که نمایه  توده بدنی نامیده می‌شود یا BMI وقتی وزن را به کیلوگرم تقسیم‌بر قد در واحد متر می‌کنیم و ضرب ‌در عدد صد، یک عدد بدست می‌آید که اصطلاحاً به  آن BMI گفته می‌شود که اگر این BMI بین ۲۰ تا ۲۵ باشد، یعنی وزن طبیعی است و وقتی از ۲۵ بیشتر می‌شود و تا ۳۰ برسد یعنی اضافه‌وزن و بیشتر از آن، چاقی است.
 
وی با اشاره به انواع چاقی، ابراز داشت: چاقی خفیف، متوسط و شدید داریم. BMI بالاتر از ۴۰ چاقی شدید است و خطرناک می‌باشد. کلاً چاقی عامل ابتلا به خیلی از بیماری‌ها مثل  فشارخون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و در حال حاضر کرونا و امیکرون است. ممکن است که همه چاق شوند یعنی حتماً چاقی در همه دوره‌های زندگی اتفاق می‌افتد. وزن بچه شیرخوار ممکن است بیشتر از وزن توصیه‌شده و استاندارد باشد یا یک نوجوان، یک دانش‌آموز، فرد  سالمند یا میان‌سال چاق باشند. بنابراین چاقی برای همه گروه‌های سنی اتفاق می‌افتد.

عبداللهی درباره تعریف چاقی در گروه‌های سنی مختلف و متناسب با جنسیت زن و مرد، عنوان کرد: برای خانم‌ها و آقایانی که بالای ۱۸ سال هستند همه از یک  فرمول تبعیت می‌کنند. اصولاً برای کودکان و نوجوانان هم همین روش محاسبه BMI  می‌باشد اما آن‌ها استاندارد خاص خودشان را دارند. نمودار رشد کودکان که با منحنی‌های رشد نشان داده می‌شود و در پرونده الکترونیک سلامت و منحنی‌های رشدی که بچه‌ها در مراکز سلامت نشان داده می‌شود، ترسیم خواهد شد و با منحنی رشد استاندارد مقایسه می‌شود و معلوم خواهد شد که کودکان چاق هستند یا وزن مخصوص و متناسب را دارند.
کارشناس تغذیه با اشاره به زنگ خطر چاقی کودکان، گفت: اگر چاقی در دوران شیرخواری یا  کودکی اتفاق بیافتد، در دوران بعدی زندگی نیز ادامه می‌یابد یعنی احتمال تبدیل به یک نوجوان چاق یا یک جوان چاق شدن، بسیار زیاد است. بنابراین چاقی امتیاز نیست و نباید خوشحال شویم. حتی برای کودکان و بچه‌های زیر 2 سال نیز صادق است و نباید فکر کنیم که اگر بچه تپل‌تر و چاق‌تر باشد سالم‌تر است. نه‌تنها برای بچه کوچک بلکه برای یک نوجوان چاق ممکن است بشنویم که در دوران بلوغ دچار چاقی است و ممکن است که خانواده فکر کنند این نوجوان هم‌اکنون چاق است و در بزرگ‌سالی و با  بزرگ‌تر شدن تناسب‌اندام پیدا می‌کند و قد می‌کشد. درحالی‌که این‌طور نیست و چاقی ممکن است با بچه باقی بماند و درنهایت ممکن است تبدیل به یک بزرگ‌سال چاق شود.

وی با بیان اینکه چاقی‌های ارثی و غیر اکتسابی با رژیم گرفتن قابل برطرف شدن است، عنوان داشت: یکی از دلایل چاقی بحث ژنتیکی می‌باشد مثل کسانی که سابقه ارثی دارند. اتفاقاً کسانی که به لحاظ ژنتیکی استعداد چاقی دارند، اگر رعایت غذای خود را کنند و نوع تغذیه و رژیم غذایی خود را کنترل نمایند، می‌توانند از چاقی خود جلوگیری کنند. حتی کسانی که ازنظر ژنتیکی استعداد چاقی دارند با در نظر گرفتن یک برنامه درست و یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند به تناسب‌اندام برسند. منظور ما یک رژیم غذایی خاص نیست و فقط با رعایت تعادل در رژیم غذایی و به‌اندازه خوردن می‌توانند وزن خود را کنترل کنند و چاق نباشند.

عبداللهی با اشاره به نگرانی افراطی برای چاقی، مطرح کرد: مشکل دیگری که در جوان‌ها و خصوصاً در خانم‌ها وجود دارد افراط در نگرانی برای چاق شدن می‌باشد. این نکته بسیار مهم است که اگر کسی چاق است و اضافه‌وزن دارد به‌هیچ‌عنوان نباید وعده غذایی خود را حذف کند و نباید خود را گرسنه نگه دارد چراکه اتفاقاً نتیجه عکس می‌گیرد. وقتی کسی گرسنگی طولانی داشته باشد، قند خون او پایین می‌افتد و برای وعده بعدی غذا اشتهای بیشتری دارد و بیشتر غذا می‌خورد؛ بنابراین اگر چاقی اتفاق بیافتد هیچ وعده غذایی نباید حذف شود ولی باید چیزهایی را که باعث چاق شدن انسان می‌شود، کم کرد؛ غذاهای نشاسته‌ای، نان، برنج، ماکارونی یا چیزهایی که چرب هستند و جزء سرخ‌کردنی‌ها  می‌باشند باید کنترل شوند. همچنین غذای فوری، مواد قندی و شیرینی‌ها انسان را چاق می‌کنند. همه این مواد غذایی را می‌توان خورد اما به‌اندازه و متعادل، نه کم و نه زیاد.

وی با توجه به اهمیت تنوع غذایی، ابراز داشت: برای پیشگیری از چاقی یک رژیم غذایی خاص نیاز نیست. همان 2 اصلی را که همیشه تکرار می‌کنیم، یعنی کم خوردن و متنوع خوردن یعنی جلوگیری از افراط‌ و تفریط و اینکه هر روز هر چیزی را که می‌خوریم به آن دقت کنیم اگر روزی یک شیرینی خوردیم، حواسمان باشد که غذاهای نشاسته‌ای خود را کم کنیم تا کالری اضافه وارد بدن ما نشود. مثلاً در آن روز نان و برنج را کمتر بخوریم.

عبداللهی درباره اهمیت تحرک بدنی در تناسب‌اندام، گفت: بحث دیگری که در کنار تغذیه وجود دارد تحرک بدنی است که بسیار اهمیت دارد. یعنی حتماً تحرک بدنی معمول را روزانه داشته باشیم . لازم نیست که ورزش‌های سنگین و سخت را انجام دهیم یعنی همان پیاده‌روی روزانه که حدود ۳۰ دقیقه می‌باشد در کنار رعایت تعادل در رژیم غذایی روزانه، کمک می‌کند که ما وزن خود را ثابت نگه‌داریم و از اضافه‌وزن جلوگیری کنیم.

وی درباره رژیم‌های غذایی زودبازده و مشکلات آن‌ها، بیان داشت: رژیم‌هایی که در شبکه‌های مختلف تبلیغ شده است اصلاً واقعی نیست. رژیم‌هایی که در طول یک هفته یا ۱۰ روز، مقدار زیادی کاهش وزن را پیشنهاد می‌کنند، بسیار خطرناک می‌باشند و اصلاً توصیه نمی‌شوند چراکه اگر رژیم غذایی درست داشته باشیم، حداکثر ۲ الی ۳ کیلوگرم در ماه مجاز هستیم وزن  کم کنیم و حداکثر تا ۴ کیلوگرم در ماه ممکن است اتفاق بیافتد و نه بیشتر .وقتی کاهش وزن بیشتر از این مقدار به خاطر رژیم غذایی غلط اتفاق می‌افتد، مشکلات متعددی به وجود خواهد آمد که  شامل اختلالات عصبی، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، مشکلات گوارشی و مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود که به‌هیچ‌عنوان ما به این رژیم‌های غذایی توصیه نمی‌کنیم .

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حضور کارشناس تغذیه در بخش‌های مختلف، اظهار داشت: ما در شبکه‌های جامعه سلامت کشور، شهری و روستایی، کارشناس  تغذیه داریم و یکی از مسئولیت‌های کارشناس تغذیه، رسیدگی به وضعیت تغذیه و رژیم‌درمانی مراجعین می‌باشد و مشاوره به افرادی که چاق هستند و نیاز به کاهش وزن دارند آن‌ها بسیار می‌توانند کمک کنند.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی مازیار مهاجر و علی شعبانی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha