اخذ مجوز مشاغل خانگی تسهیل شد/ بررسی راه‌های ثبت مالکیت معنوی در ایران

کارشناس حقوق کسب‌وکار در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما ضمن بررسی مالکیت معنوی و کنوانسیون‌های مربوط به آن از چگونگی ثبت و اخذ مجوز برای مشاغل خانگی گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سمانه کافتری در «سلام تهران» با اشاره به ثبت مالکیت معنوی، گفت: مالکیت معنوی دو رسته اصلی دارد شامل مالکیت ادبی و هنری و رسته دیگر، مالکیت صنعتی است. ما 2 کنوانسیون در حوزه بین‌الملل داریم؛ کنوانسیون برن و کنوانسیون پاریس که برای مالکیت ادبی و هنری و مالکیت صنعتی کشورهایی که عضو آن هستند این کنوانسیون حاکم است.

وی با توجه به کنوانسیون‌های موجود در ایران، عنوان کرد: در ایران به کنوانسیون ادبی و هنری نپیوسته اما به کنوانسیون مالکیت صنعتی پیوسته‌ایم. در کشور ما سازمان حمایت از مالکیت معنوی داریم؛ شرکت‌هایی که ایده تجاری یا یک کالای تجاری تولید می‌کنند می‌توانند به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه کرده و از علامت تجاری گرفته تا محصولی که اختراع کردند را ثبت کنند.

کافتری در پاسخ به چگونگی استناد به مورد ثبت‌شده در دیگر کشورهای عضو کنوانسیون، ابراز داشت: استناد ۲ حالت دارد؛ اینکه یک کالایی را مثلاً در کشور ایران که عضو کنوانسیون است ثبت کنند که به این معنا نیست که می‌توانند این کالا را در یک کشور ثالث نیز به فروش برسانند بلکه باید به آنجا رفته و مجوزهای لازم برای تولید، انتشار یا پخش محصول از این کشور را اخذ کنند؛ اما ثبت محصول در کشورهای عضو کنوانسیون این اولویت را می‌دهد که در سایر کشورهای عضو کنوانسیون نیز بتواند اولویت داشته که محصول را ثبت کند و آثاری که از تولید محصول ثبت‌شده در یکی از کشورهای عضو دریافت می‌کند در سایر کشورها نیز مورداحترام است.

کارشناس حقوق کسب‌وکار درباره کنوانسیون آثار ادبی، مطرح کرد: به کنوانسیون بین‌المللی آن نپیوسته‌ایم. البته در کشور خودمان قانون حمایت از حقوق  مؤلفین و مصنفین را داریم که مطابق آن در ایران عمل می‌شود اما از آنجایی که یک قانون داخلی است و مستند به کنوانسیون بین‌المللی نیست پی مسائل تولیدی در حوزه فرهنگ و هنر که در کشور ما ثبت می‌شود، مورد حمایت کشورهای دیگر قرار نمی‌گیرد و در کشورهای دیگر باید مجدداً ثبت محصول را انجام داد.

کافتری با اشاره به قانون ثبت و اخذ مجوز برای مشاغل خانگی، گفت: می‌توان گفت برای حدود سه‌چهارم از رسته‌های مختلف مشاغل خانگی به‌صورت آنی و سریع مجوز صادر می‌شود که از طریق وب‌سایت اداره کار و تعاون صورت می‌گیرد و تمام مشاغل خانگی در آن تجمیع شده‌اند. تعدادی که هنوز به این سامانه نپیوستند بسیار اندک است. برای آن دسته از مشاغلی که به این سامانه پیوستند پس از ابراز مشخصات و وقتی‌که اظهار یک‌طرفه از طرف صاحب شغل خانگی صورت می‌گیرد در همان لحظه وقتی‌که شرایط وب‌سایت را پذیرفتند، مجوز صادر خواهد شد. مدارک موردنیاز مانند قبل است که شامل مدارک هویتی می‌شود.

وی با توجه به اجازه‌های موردنیاز برای ثبت درباره انتقادها به قانون جدید ثبت فوری مجوز، بیان کرد: شرط اولیه برای مشاغل خانگی این است که برای همسایگان ایجاد مزاحمت نکند. علاوه بر تأییدیه‌هایی که از فرد گرفته می‌شود اجازه‌هایی نیز باید داده شود که اگر در آینده فعالیت این شغل خانگی منطبق با استانداردها نبود بتوانیم مجوز را باطل کنیم. انتقادی به این طرح وارد است که بسیاری از این رسته‌ها نیاز به مجوزهایی دارد و نباید مجوز آنی صادر شود؛ مثلاً در حوزه غذا و دارو، سلامت مردم درگیر محصولاتی است که مورد استفاده قرار داده و تغذیه می‌کنند. محصول تولیدشده یک شغل خانگی که هیچ نظارتی بر آن نیست و صرفاً با خود اظهاری آن فرد مجوزی صادر شده است، می‌تواند سلامت بسیاری از افراد جامعه را تحت شعاع قرار دهد.

کارشناس حقوق کسب‌وکار با اشاره به اهمیت تدوین این قانون، اظهار داشت: این کار بسیار بزرگ و ارزشمند است و از بسیاری مفاسد، رانت‌ها و کاغذبازی‌ها جلوگیری می‌کند ولی نباید هدف ایجاد یک سری از قوانین را فدای یک سری مسائل دیگر کنیم.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی علی شعبانی و مازیار مهاجر از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha