محدودیت‌های کرونایی به تناسب وضعیت شهرستان‌ها اِعمال می‌شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت:محدودیت‌های کرونایی به تناسب وضعیت شهرستان‌ها اِعمال می‌شود اما محدودیت‌ها نسبت به محدودیت‌های وضعیت قرمز دوره‌های قبل  متفاوت تر است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ، حسن بختیاری، ظهر امروز در حاشیه جلسه مشترک شورای هماهنگی ثبت احوال و شورای راهبری جمعیت استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی استان اظهار کرد : محدودیت‌های کرونایی به تناسب وضعیت شهرستان‌ها اِعمال می‌شود اما محدودیت‌ها نسبت به محدودیت‌های وضعیت قرمز دوره‌های قبل  متفاوت تر است.

وی با بیان اینکه سطح ایمنی جامعه به دلیل واکسیناسیون گسترده، بالا رفته است افزود : با استفاده از تجارب پیک‌های قبلی به سمت مدیریت هوشمند بیماری رفته‌ایم.

سرپرست  دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان بیان داشت : در پیک‌های قبلی به دلیل عدم آگاهی از ماهیت ویروس و نحوه برخورد با آن مجبور به در نظر گرفتن تمهیداتی بودیم که تا حد امکان، عوارض جانی به حداقل برسد و در پیک کنونی با اطلاعات  بیشتر و دانش بیشتری عمل کنیم.

بختیاری با بیان اینکه  ۲ سال از شیوع بیماری کرونا میگذرد تعطیلی کامل همه مراکز اقتصادی، آموزشی، ورزشی، تحقیقاتی و... مانند پیک‌های قبلی امکانپذیر نیست و صدمات جبران‌ناپذیری وارد می کند بیان داشت:  ستاد ملی کرونا با استفاده از تجارب پیک‌های قبل برنامه ملی ستاد کرونا در این راستا با مدیریت هوشمندانه در عین حال که میزان عوارض و مرگ و میر را کاهش دهد، میزان عوارض اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی ناشی از بیماری کرونا نیز به حداقل برسد محدودیت ها را  هوشمندانه کنترل می‌کند. 

وی در خصوص نحوه تشکیل کلاس‌های دانشگاه‌ها  و مدارس خاطرنشان کرد: تصمیم بر برگزاری حضوری کلاس‌ها است و پیش از کرونا نیز ۴ جلسه از ۱۷ جلسه کلاس‌ها می‌توانست به‌صورت مجازی برگزار شود که در استان زنجان نیز این رویه حداقل در دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: دانشگاه‌ها نیز باید تمهیداتی اتخاذ کنند که عوارض ناشی از بیماری را کم کرده و با کنترل واکسیناسیون و پایش مداوم بیماری در بین دانشجویان و پیش‌بینی قرنطینه و....به سمت برگزاری حضوری کلاس‌ها برگزار شود.

بختیاری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری سلامت  در خصوص مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در حوزه این دانشگاه گفت: جلسات منظم و مداوم به‌صورت هفتگی در این خصوص با حضور مدیران مربوطه دانشگاه تشکیل می‌شود و مصوبات به‌صورت ریز و کارشناسی مورد بررسی قرار می‌شود  و مشخص می‌شود که چه اقدامی در مورد هر پروژه خاص باید انجام شود.

وی با بیان اینکه هر هفته نیز مصوبات جلسه قبل پیگیری می‌شود، اظهار داشت: خوشبختانه پروژه‌های متوقف و نیمه‌تعطیل، فعال شده و به اذعان پیمانکاران  پروژه‌ها با سرعت  بیشتری پیش می‌روند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان با بیان اینکه اعتبارات در ۲ حیطه است، خاطرنشان کرد: یکی مربوط به تکمیل پروژه‌ها و دیگری مربوط به تجهیز پروژه‌ها است که قسمتی اختصاص داده شده و هزینه می‌شود و قسمت دیگری نیز در حال پیگیری هستیم.

بختیاری افزود: مهلت قانونی برخی اعتبارات تا پایان سال و برخی دیگر برای سال ۱۴۰۱ است که تلاش می‌کنیم تا جذب و به‌صورت بهینه مصرف شده و پروژه‌ها نیز در زمان پیش‌بینی‌شده به اتمام برسند تا هم هزینه‌های اضافی به سیستم بهداشت و درمان و دولت و خزانه تحمیل نشود و هم مردم بتوانند زودتر از این خدمات استفاده کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه مشکلی که در سویه اُمیکرون داریم این است که ۲۰  درصد درگیری‌ها مربوط به کودکان  است اظهار کرد:  روند بستری‌ها به ماهیت ویروس برمی‌گردد،  و بستری‌ها در کل دنیا، کشور و  همچنین استان زنجان بیشتر شده است  اما آمار استان بستری کودکان در زنجان، کمتر از نسبت آمار جهانی و نهایت ۱۰ درصد  است.

این مسئول  با بیان اینکه کل بخش اطفال بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان به بیماران کرونایی اطفال اختصاص داده شده است، گفت: بخش دیگری (بخش پیوند سابق) را به بیماران غیرکرونایی اطفال تخصیص داده‌ایم و دنبال افزایش تخت هم هستیم هرچند خوشبختانه تاکنون مشکلی از بابت نیاز بیمار کرونایی به تخت آی‌سی‌یو و کمبود تخت نداشته‌ایم.

بختیاری در خصوص استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های غیردانشگاهی و غیردولتی برای بستری بیماران کرونایی اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در پیک‌های قبلی وجود داشت این بود که همیشه اول ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی، تکمیل می‌شد و سپس به دنبال بیمارستان‌های غیردولتی می‌رفتیم.

وی با بیان اینکه ایراد کار این بود که با تکمیل بخش‌ها، الکتیو بخش‌ها و جراحی‌های الکتیو لغو و خدمت‌رسانی به مردم دچار اختلال می‌شد، خاطرنشان کرد: این دفعه و قبل از ورود به پیک، جلساتی با روسای بیمارستان‌های مختلف برگزار کرده سهمی برای هر کدام از تخت‌های آن‌ها تعیین کردیم که تخت‌ها از همان ابتدا و به‌صورت منظم، پُر شوند.

این مسئول با بیان اینکه بعضی از بیمارستان‌ها از جمله تامین اجتماعی، خیلی همکاری خوبی داشتند، افزود: همکاری بعضی از بیمارستان‌ها نیز ضعیف‌تر بود که تعاملاتی انجام دادیم تا سهمیه بیماران کرونایی را رعایت کنند.

بختیاری همچنین در خصوص زمان پایان پیک ششم کرونا گفت: پیش‌بینی‌های مختلفی وجود دارد اما زمان قطعی را  بر پایان پیک نمی‌توان دقیق تر  پیش بینی کرد .

وی با بیان اینکه رفتار ویروس و رفتار مردم  بر پایان پیک تاثیر گذار است، ابراز کرد: با توجه به قرار گرفتن در ایام پایانی سال و افزایش ترددها اتمام پیک کرونا به این بستگی دارد که پروتکل‌های بهداشتی تا چه اندازه رعایت شود، تجمعات تا چه حد کمتر شود و پروتکل‌های بهداشتی در مراکز خرید، رستوران‌ها و نمایشگاه‌های بهاره و محیط‌های مختلف تا چه اندازه رعایت شود.

این مسئول  خاطرنشان کرد: هر اندازه مردم، پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند به همان اندازه، پایان پیک کرونا نزدیک‌تر خواهد بود.

خبرنگار : زهرا نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha