سازندگان واکسن کرونا هیچ مرحله آزمایشی را نادیده نگرفته اند

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که درمیان مردم گفته می شود چون واکسن کرونا با عجله تولید شده مطالعات بالینی آن کامل نشده و نمی توان به اثر بخشی آن اعتماد کرد، گفت: سازندگان واکسن هیچ مرحله آزمایشی تولید واکسن را نادیده نگرفته اند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا ناجی اظهار کرد: حتی واکسن هایی که در ابتدای شیوع کرونا ساخته شد هم کارایی  لازم را داشته و تاکنون هیچ عارضه جدی در این زمینه گزارش نشده است.

وی افزود: پروسه تولید واکسن کرونا بر اساس یک برنامه فشرده، ضمن برخورداریی از منابع مالی بالا به صورت همپوشانی انجام شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: دولت ها در تحقیقات تولید واکسن سرمایه گذاری کرده اند تا هرچه زودتر زنجیره انتقال کرونا قطع شود.

دکتر ناجی با تاکید بر این که افرادیکه نوبت سوم واکسن علیه کرونا را دریافت کرده اند هم نباید رعایت پروتکل های بهداشتی را نادیده بگیرند گفت: این که دیده می شود افرادی به بهانه دریافت  سه دوز واکسن، ماسک نمی زنند و رعایت شیوه نامه ها را نادیده می گیرند اشتباه است و می تواند منجر به افزایش بار بیماری شود.

وی اضافه کرد: هیچ کدام از واکسن های کووید ۱۹ حاوی ویروس زنده نیست بنابراین نمی توانند باعث بیماری شوند، همچنین پروتئینی که به سیستم ایمنی ما کمک می کند تا ویروس را تشخیص دهد و با آن مبارزه کند، هیچ گونه عفونتی در در بدن ایجاد نمی کند.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ادامه به عارضه های احتمالی واکسن های کرونا اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی به دلیل عارضه های واکسن اقدام به تزریق واکسن نمی کنند، در حالی که اگر هم واکسن عارضه ای داشته باشد اغلب کوتاه مدت است و هیچ کدام عارضه جدی ایجاد نمی کند.

وی با تاکید بر این که واکسیناسیون می تواند اطرافیان فرد را هم در مقابل بیماری محافظت کند ادامه داد: این موضوع به ویژه برای افرادی که در معرض خطر ابتلای شدید به بیماری کووید ۱۹ هستند، مثل مراقبان سلامت، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و تضعیف کنند سیستم ایمنی بسیار اهمیت پیدا می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha